Jump to content

"Omregistrere" våpen til DSSN - Krav om å ha brukt våpnene på stevner?


Stat 0

Recommended Posts

Hei! 
Skal for første gang "omregistrere" noen våpen fra jaktformål til DSSN sportsskyting i grenene minirifle, manual action, manual action open. shotgun standard etc.

Etter gjeldende våpenforskrift og våpenlov er det følgende som gjelder vedr kjøp av våpen til sportsskyting (våpen som er godkjent til jakt):

§ 4-7.Krav til medlemsskap, aktivitet og opplæring for erverv av rifle eller haglevåpen til sportsskyting

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av haglevåpen, halvautomatiske rifler som er godkjent til jakt etter § 4-1, samt rifler med enkeltskot eller manuell omlading til sportsskyting, til personar som

1. har gjennomført tryggingsopplæring arrangert av ein godkjent skyttarorganisasjonen,
2. er medlem i skyttarorganisasjon som har godkjent skyttarprogram for den omsøkte våpentypen, og
3.

har gjennomført minst seks organiserte treningar eller konkurransar arrangert av skyttarorganisasjonen.

 

Har skutt rundt et år aktivt i DSSN, med rundt 12 stevner siste året i alt fra mini rifle til Pistol Production, Open, etc og oppnår alle krav som blir stilt til kjøp av nye våpen som skal brukes i de vanlige shotgun/rifle kategoriene (ikke semi-auto selvsagt, har kun skutt 1 år.)
Etter en kort tlf med mitt lokale våpenkontor ba de om å få tilsendt all relevevant dokumentasjon via epost samt uttale fra klubb. Sendte alt dette til dem, og fikk denne til svar etter kort tid: 

"Din forespørsel er motatt og vi skal se på det. Etter en gjennomlesing så har du ikke lagt ved dokumentasjon på aktivitet for de ulike våpnene. Estimert sakshandsamingstid blir noen uker fram i tid etter at vi har mottatt dokumentasjon på aktivitet på våpna det gjelder"

Står null niks og ingenting i våpenlov med tilhørende forskrift at man må ha stevneaktivitet på våpnene for å få de omregistrert? Har mye stevne aktivitet på pistol og mini rifle, men min lokale klubb driver med oppussing av bane som gjør stevner i hagle/grov rifle vansklig for tiden. Har noen opplevd lignende før? 
Syns svaret til våpenkontoret er litt teit med mindre det finnes en forskrift eller lov jeg ikke er kjent med som gjør dette til et krav. Igjen, har tråss alt aktivitet i massevis så hvorfor skal de kreve aktivitet på våpnene for å omregistrere de til DSSN? Et reelt alternativ er jo faktisk å bare søke direkte om NYE våpen istedet, men det blir jo litt baklengs når våpnene faktisk skal bli brukt i DSSN, ikke til jakt.  

 

Når jeg oppfyller alle krav til å få kjøpt NYE våpen direkte til DSSN sportsskyting hvorfor skal det da være "stengere" å få omregistrert våpen til det samme formålet?

Syns det hele virker litt baklengs.. for å forsøke å blid gjørde henta jeg ut en rapport fra SSI som viser stevner og våpen brukt på stevnene, men usikker på om det er "godt nok" i deres øyne.

 

Tips/Tricks/Tanker/Erfaringer vedr dette?
 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg temmelig sikker på at våpenkontoret tar feil, kravet er 6 treninger eller konkurranser innenfor forbundet, enkeltvåpen skal ikke blandes inn i dette. Hadde bare svart at de tar feil og bedt dem behandle søknadene.

Hvilket våpenkontor er det snakk om?

Link to comment
Share on other sites

slemmo skrev (På 17.8.2022 den 6.59):

Her er jeg temmelig sikker på at våpenkontoret tar feil, kravet er 6 treninger eller konkurranser innenfor forbundet, enkeltvåpen skal ikke blandes inn i dette. Hadde bare svart at de tar feil og bedt dem behandle søknadene.

Hvilket våpenkontor er det snakk om?

 

Det er snakk om Vest Politidistrikt sitt våpenkontor.

Sendte ein ny epost til de der eg ga beskjed om at det ikke finnes noe krav i våpenforskriften om at man må ha aktivitet på våpnene før de omregistreres, kravet er at man skal ha aktivitet innen DSSN. Noe eg mye av.

 

Fikk så denne til svar i dag:

 

"Hei. Du kan bruke våpen som er registrert som jaktvåpen på trening og konkurranse. Men hvis du vil overføre bruksområdet fra jakt til trening og konkurransevåpen. Da må du sende inn dokumentasjon som vi har etterspurt. Du må da fylle kravene som kreves i henhold til våpenforskrifta krav til aktivitet. Det er samme krav til erverv av sportsvåpen som for å få overført de fra jakt til sportsvåpen."

Virker strengt tatt som om våpenkontoret ikke gidder lese hele eposten du sender inn til de. Har sendt inn den dokumentasjonen de snakker om fleire ganger, altså stevne akvitieten. Han ga heller ikke beskjed om at den forgje uttalelsen de kom med var feil. Utrolig utrolig frustrerende å ha epost dialog med noen som ikke gidder lese igjennom før de driter ut et eller annet half-assed svar. Prøver meg på nytt med et svar til de, at dokumentasjonen som viser aktivitet er sendt hele 3 ganger. Om den ikke er god nok må de vise hva slags dokumentasjon som ER god nok. 

 

Edit: nok et gullkorn fra VPD https://jaktogfiske.njff.no/jakt/2022/03/lar-det-vaere-opp-til-vapenkjoper-avgjore-om-vapen-er-lovlig-eller-ei

 

Link to comment
Share on other sites

Just now, slemmo said:

Bare å klippe og lime forskriftsteksten til dem og si du har dokumentert aktivitet som krevet.

Yes sir, er nøyaktig det jeg har gjort. Men virker som om de enten blankt ignorerer det eg skriver eller ikke leser eposten mer enn de første fire ordene før de gir et eller annet vrøvl som svar på impuls. Får eventuelt ta en telefon til de imorgen om eg får samme tull tilbake i svar enda en gang. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Vet ikke hvordan dette gikk for OP, men jeg fikk omregistrert 1/2auto .22lr fra jakt til minirifle samtidig som jeg søkte om tillatelse til å ha høykapasitetsmagasiner. Siden jeg dokumenterte aktivitetskravene generelt, ble det fra politidistrikt innlandet ikke bedt om dokumentasjon på at det aktuelle våpenet var brukt i konkurranse. Bare en bekreftelse på at våpenet kunne brukes i slik konkurranse. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, olemk said:

Hvordan endte dette da? trenger selv å få overført en 10/22 fra jakt til minirifle😬

Fikk aldri svar fra mitt lokale våpenkontor via epost, selv etter to-tre purringer så endte opp med å sende alt via papir med søknad etc etc. Da gikk det igjennom. 
 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
olemk skrev (På 6.2.2023 den 21.09):

Hvordan endte dette da? trenger selv å få overført en 10/22 fra jakt til minirifle😬

 

Hmm. Tenkte på det samme selv, men så kom jeg til å tenke på at det er vel nå et kontinuerlig aktivitetskrav for å beholde rifla også? Og det er vel mindre sannsynlig at man stiller opp i en dynamisk konkurranse med en 10/22 med et 10 skudds magasin for å få noe aktivitet å vise til...

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Ørnulf said:

 

Hmm. Tenkte på det samme selv, men så kom jeg til å tenke på at det er vel nå et kontinuerlig aktivitetskrav for å beholde rifla også? Og det er vel mindre sannsynlig at man stiller opp i en dynamisk konkurranse med en 10/22 med et 10 skudds magasin for å få noe aktivitet å vise til...

Ja det er forsåvidt sant, men det jo såpass få stevner som skal til. Det er snakk om hele et stevne per femte år... 
Magasiner får man jo også vervet ved å drive dynamisk i andre divisjoner i.e production pistol, open, eller andre rifle divisjoner også. 
 

Link to comment
Share on other sites

Stat 0 skrev (15 timer siden):

Ja det er forsåvidt sant, men det jo såpass få stevner som skal til. Det er snakk om hele et stevne per femte år... 
Magasiner får man jo også vervet ved å drive dynamisk i andre divisjoner i.e production pistol, open, eller andre rifle divisjoner også. 
 

 

Men hva skal man med en haug med magasiner til en 10/22? For å ikke snakke om holdere til disse, ol. For en konkurranse hvert 5 år for å beholde rifla...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ørnulf said:

Men hva skal man med en haug med magasiner til en 10/22? For å ikke snakke om holdere til disse, ol. For en konkurranse hvert 5 år for å beholde rifla...

Usikker på om jeg forstår spørsmålet her egentlig? 
 

Om man skal registrere en 10-22 til dynamisk så er vel planen å faktisk bruke den til nettopp det? Hva er poenget med å eie en rifle om man ikke skal bruke den? 

Personlig er min 10-22 allerede registrert på DSSN Mini-rifle så mangler kun magasiner, og det kommer på plass om noen mnd. 
Koser meg såpass med skytesport og dynamisk at det å investere noen hundrelapper i mag holdere til Ruger 10-22 magasiner ikke er noe pes. Men det er meg. 💁‍♂️

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, M67 said:

Jeg skjønner heller ikke hva man skal med ei rifle man ikke skal bruke - men det er meg..

Den kan vel i teorien brukes til ordinær generisk skyting, og med tanke på at det er såpass lite aktivitet det er snakk om bør det være langt innenfor.

Edit: misforstod

Edited by Stat 0
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stat 0 skrev (2 timer siden):

Usikker på om jeg forstår spørsmålet her egentlig? 
 

Om man skal registrere en 10-22 til dynamisk så er vel planen å faktisk bruke den til nettopp det? Hva er poenget med å eie en rifle om man ikke skal bruke den? 

Personlig er min 10-22 allerede registrert på DSSN Mini-rifle så mangler kun magasiner, og det kommer på plass om noen mnd. 
Koser meg såpass med skytesport og dynamisk at det å investere noen hundrelapper i mag holdere til Ruger 10-22 magasiner ikke er noe pes. Men det er meg. 💁‍♂️

 

Men en 10/22 er vel strengt tatt verken konkurransedyktig eller egnet til dynamisk minirifle. Å drive å lirke magasinene ut fra en 10/22 hver gang man må bytte i en konkuranse går man nok fort lei av. Hvis jeg skulle ha omregistrert den til dynamisk så hadde det nok vært for å drive med litt koseskyting på standplass for det meste, ikke å konkurere med den i dynamisk. Og det blir jo et problem med tanke på aktivitetskravet hvis man aldri bruker den til konkuranse i dynamisk.

 

Hovedproblemet er jo at politiet har gjort rifla ulovlig til det den opprinnelig var anskaffet til (og egnet til). Også blir det noen slike halvveis løsninger for å prøve å beholde den til i hvert fall litt "plinking" og ikke bare sende den i kværna uten å få noe tilbake for den (ikke noe pant for de som har anskaffet etter den nye våpenloven kom i kraft).

Edited by Ørnulf
Link to comment
Share on other sites

 

On 6/6/2023 at 4:43 PM, Ørnulf said:

Men en 10/22 er vel strengt tatt verken konkurransedyktig eller egnet til dynamisk minirifle.

Det er jeg uenig i, det er nok av folk som konkurrerer i IPSC mini-rifle med en 10/22. Senest på vestlandsmesterskapet så jeg nok med folk som brukte 10/22. en S&W MP 15-22 er nok en alt i alt bedre rifle, men da kan man jo kjøpe det som reserve våpen eventuelt og bare bruke 10-22 til kos. 

 

On 6/6/2023 at 4:43 PM, Ørnulf said:

Og det blir jo et problem med tanke på aktivitetskravet hvis man aldri bruker den til konkuranse i dynamisk.


Nå er det jo heller ikke krav til aktivitet spesifikt på det våpenet du har, så lenge du har aktivitet innen DSSN sitt forbund så er det godkjent. Altså har du en konkurranse på IPSC pistol per femte år så kan du beholde rifla slik jeg leser regelverket.
 

 

On 6/6/2023 at 4:43 PM, Ørnulf said:

Men en 10/22 er vel strengt tatt verken konkurransedyktig eller egnet til dynamisk minirifle.

Jeg er selvsagt helt enig i at det er noe fullstendig tull hele det såkalla halv-auto forbudet, som i realiteten ikke er et forbud men heller en slags oppmykning av regelverket på sportsvåpen, men heller en instramming på jaktvåpen. 

 

On 6/6/2023 at 4:43 PM, Ørnulf said:

Hovedproblemet er jo at politiet har gjort rifla ulovlig til det den opprinnelig var anskaffet til (og egnet til).

Med lange magasiner må du jo på ingen måte lirke de ut...? Jeg har et 25 skudds magasin kjøpt før forbudet og det er bare å dra ta rett ut på lik linje med et MP5 magasin. Er utløseren for kort installerer du en lengre en. Jeg har også bytta ut sluttestykke stopperen slik at man kan slippe sluttstykket frem ved å dra ladearmen et hakk bak og deretter vil stoppern hoppe ned og sluttstykke gli frem, litt som på en pistol ved tomt/fult magasin.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...