Jump to content

Bird life ber jegere utrydde kanadagås


BearBeer

Recommended Posts

Birdlife Norge vil ha hjelp til å utrydde kanadagås.

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/kanadagasa-blir-ikke-kvitt-den/76848553

 

Jeg stusser litt over at det skal være så vanskelig. Noen som vet grunnen til det? 
 

Det kan virke litt parallelt med villsvin. De ble utryddet når det var langt færre folk og langt dårligere teknolog, men nå klarer vi det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Datidas mennesker gikk på villsvinjakt for å overleve. Det ble derfor nedlagt store ressurser hva angår tid og innsats for å få noe å spise. Nåtidas jegere er vel ikke interessert i å kaste bort verdifull fritid på å jakte kanadagås. Det å jakte gås er ikke lett og det er heller ikke enkelt å finne ut hvem som er grunneier osv. Blir vel som med minken, en fremmed og ikke akkurat elsket art, men som lever i beste velgående.

Link to comment
Share on other sites

BearBeer skrev (3 timer siden):

Det kan virke litt parallelt med villsvin. De ble utryddet når det var langt færre folk og langt dårligere teknolog, men nå klarer vi det ikke.

Vi skal nok ikke helt se bort fra at relativt raske klimaendringer kan ha påvirket villsvinbestanden, samt som @Gillenbeskriver: våre forfedre måtte felle vilt for å overleve. Et annet forhold er nok også at de ikke hadde jakttider å forholde seg til.

 

Hva angår den innførte arten kanadagås har det vist seg at den er svært tilpasningsdyktig trives meget godt i store deler av landet. Gåsa er sterkt revirhevdende, og forstyrrer derfor annet fugleliv. Den forårsaker også beiteskader, som andre gjess.

 

Som jaktobjekt (matvilt) tror jeg ikke kanadagås er så veldig ettertraktet, jeg har i hvert fall ikke hatt særlig suksess med dette viltet. Siden gjess generelt er ganske vaktsomme, vil ikke jakt alene kunne utrydde arten. Vi må ødelegge hekkingen i tillegg. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg har spist gås, men ikke Kanadagås. Det var nok en ungfuggel og det var et godt måltid. Ukjent for meg om Kanadagås er god mat. Ellers har det allerede passert flere trekk forbi hvor jeg bor og da før jakta har begynt. Tror det er den 21.08. ??

Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (11 minutter siden):

Ellers har det allerede passert flere trekk forbi hvor jeg bor og da før jakta har begynt. Tror det er den 21.08. ??

Nei, det er 10. august: Forskrift om jakt- og fangsttider samt sanking av egg og dun for jaktsesongene fra og med 1. april 2022 til og med 31. mars 2028 - Lovdata (men selv det er for sent mange steder).

 

Ellers er jeg enig, ungfugl av gås går greit. Men jeg har ved flere anledninger endt opp med en gammel fugl (gasse?), og da er det ikke så godt. Vanskelig å bestemme alder før du står med fuglen i hånda.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...