Jump to content

Rødpunktsikte på hagle


Johan_s

Recommended Posts

Jeg leker litt med tanken om å feste rødpunktsikte på hagla, typ pistolsikte ala Vortex Venom/Trijicon RMR eller lignende.

 

Ser for meg følgende fordeler:

Rødpunkt fjerner behovet for å anlegge hagla perfekt inntil kroppen

Kan skyte med begge øynene åpne

Lettere å se fuglen/leirdua gjennom rødpunktsikte enn halvveis gjemt bak pipa

Kult å prøve noe nytt (dette er det mest tungtveiende argumentet)

 

Spørsmålet mitt er om andre på forumet har erfaring med å bruke rødpunktsikte til hagleskyting?

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Johan_s said:

Ser for meg følgende fordeler:

Rødpunkt fjerner behovet for å anlegge hagla perfekt inntil kroppen

Det er vel å legge opp til å bli en enda dårligere hagleskytter. Det er også en overdrivelse at alt må være helt perfekt i anlegget for å treffe. Jeg treffer veldig ofte selv med litt dårlig montert hagle. Det handler mere om å ha kontroll med hvor pipa peker, og det får man ved å skyte mye. Det er en grunn til at trickskyting er mulig uten montert hagle.

 

11 hours ago, Johan_s said:

Kan skyte med begge øynene åpne

Hvorfor skal det være noen forskjell med og uten rødpunkt? Hvis du plages med dominans på øynene vil ikke et rødpunkt endre det. Handler det om at du trenger mere kontrast for å registrere hvor løpet er ville jeg heller byttet korn eller surret hvit tape rundt pipa. Fokuset man må ha når man skyter med begge øynene åpen er å se på dua og ikke på pipa/kornet. Det endres ikke uansett «siktemiddel»

 

12 hours ago, Johan_s said:

Lettere å se fuglen/leirdua gjennom rødpunktsikte enn halvveis gjemt bak pipa

Da skyter du med feil høyde på stokken. Stokken din er for lav og du må bygge opp kolbekammen. Optimalt skal dua befinne seg over pipa/kornet og ikke være skjult på noe vis. I mitt hode er det nå slik at jo mere staffasje du monterer på hagla jo mere dekker det mulighetene for å se rundt. For meg er også poenget med ei hagle at man skal klare seg uten alt mulig unødvendig. Jeg skyter fortest og best intuitiv og ved å se på målet. Alt annet gjør prosessen tregere og mere omstendelig. 
 

Uansett så tenker jeg at noe har sikkert nytte av rødpunkt eller ring. Det kan sikkert være av flere årsaker, men jeg tror du lurer deg selv med de argumentene du kommer med.

 

Hagleskyting er trening og på en måte ferskvare. Jeg skulle gjerne skutt minst 500 skudd i uka gjennom hele sommeren før jakt, men har ikke tid av ulike årsaker. Jeg skjønner at ikke alle kan trene «nok» eller bli god. Det er en ærlig sak og finne et kompromiss, og det kan kanskje et rødpunkt være for noen.


 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (11 timer siden):

 

 

Hvorfor skal det være noen forskjell med og uten rødpunkt? Hvis du plages med dominans på øynene vil ikke et rødpunkt endre det. Handler det om at du trenger mere kontrast for å registrere hvor løpet er ville jeg heller byttet korn eller surret hvit tape rundt pipa. Fokuset man må ha når man skyter med begge øynene åpen er å se på dua og ikke på pipa/kornet. Det endres ikke uansett «siktemiddel» 

Du ser ikke rødprikken med «feil» øye, med mindre du av noen grunn skulle ha siktet montert fremst på løpet. Ergo har du siktebilde treffer du, i motsetning til om du «sikter» med korn og du har feil øye som mesterøye.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Jørgen Krag said:

i motsetning til om du «sikter» med korn og du har feil øye som mesterøye.

Jeg skjønner hva du mener, men «siktebilde» bør jo ikke bare være et korn på tuppen av løpet. For meg er siktebilde, siden jeg har øye høyt nok over hagla, hele ribba ned over løpet som en «linje»fra der løpet starter til det slutter. Kornet på hagla er egentlig bare til hjelp når lysforholdene gjør at jeg ikke ser pipa. Det vil jo i praksis si at jeg ikke trenger noe korn. Det jeg trenger er å «verifiser» at pipa er på ca. rett plass ved å se ned over skinna mens jeg fokuserer på dua. Og det viktige er å se på dua og ikke på «siktlinja». Den skal bare være der i den delen av synet som man ikke fokuserer. Dette er jo noe jeg gjør med begge øynene åpen.  Om venstre øyet skulle ta over «siktebildet» blir løpsskinna umiddelbart skjeiv. Jeg kan til en viss grad tvinge frem dette bilde så jeg har en ide om hvordan det ser ut for en som skyter med høyre og har venstredominant syn. Om dominansen bytter vil man umiddelbart merke at skinna langs løpet flytter seg og blir skjev i forhold til monteringen. Det er egentlig ikke så annerledes enn å se en rød prikk eller ikke.

 

Uansett jeg har ikke prøvd å skyte nok med rødpunkt på hagle til å egentlig kunne si så mye om det. Jeg har så vidt prøvd noe optiske greier som minner og konkluderte fort med at det «forstyrrer» meg så mye at jeg begynner å sikte. Sikter jeg så tar det tid før jeg er klar til å skyte og jeg stopper ofte opp svingen etter dua som en konsekvens av at jeg skal verifisere siktebildet. På trap går det så der. Skeet går for fort til at det fungere på noe som helst vis. Det blir bare distraksjon. Noen får det sikkert til? Men jeg har aldri sett noen skyte skeet med rødpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Vel, korn eller ikke, foreslår at du prøver å skyte litt links - evt rechts om du skyter links fra før - med hagla di og øynene åpne og rapporter tilbake hvordan det fungerer for deg :) biomekanikken til side, så tror jeg du vil oppleve optiske utfordringer. At det også finnes andre løsninger på utfordringen kryssdominans er åpenbart, men hvorfor ikke la folk få prøve noe som ikke nødvendigvis fungerer for deg? 
 

Forsvaret - de fleste moderne forsvar faktisk - har konkludert med at rødpunkt fungerer også til raske «fluktskudd», hvorfor skal ikke det fungere med hagle også? Det handler nok mye om hva man er vant til. For «generasjon HK416» er kanskje nettopp rødpunkt dette - noe man er vant til. 

Link to comment
Share on other sites

Forsvaret baserer seg hovedsakelig på folk som ikke kan skyte, eller gir dem nok trening til at de blir gode.

 

Har ikke prøvd rødpunkt på hagle, men skjøt bedre med drillingen når jeg så rett inn i kikkertmontasjen med børsa riktik montert, enn når jeg så gjennom kikkerten. Så det er fullt mulig å sikte med feil øye.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel aldri skutt bedre (eller kanskje rettere sagt mindre dårlig?) enn da jeg var på leirduebanen med en Diamond kombi påmontert en Swarovski 1,25-4x24 CD-I. Med denne kikkerten på laveste forstørrelse og lys i retikkelet traff jeg duer jeg som oftest bommet på med vanlig hagle. Og dette uten kolbekamforhøyer, slik at øyehøyde ift. senter av kikkerten var langt fra idéell.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...