Jump to content

Hva må jeg gjøre?


Larsen3835

Recommended Posts

Jeg har lyst å begynne med dynamisk sports skyting med Halv auto rifle. Sikkert Ar15. Men er litt usikker på hva som må til for å kjøpe.
Er det så enkelt at jeg bare må melde meg inn i skytterlag også sende søknad til AR15? Men jeg tror det er litt mere komplisert en det, siden det er norge det er snakk om😅
takk på forhånd for alle svar/tips

Link to comment
Share on other sites

Meld deg in i en klubb tilknyttet NSF og ta sikkerhetskurs der.

Etter 6 måneder medlemskap og du har skutt 10 treninger eller konkurranser kan du sende inn søknad på håndvåpen.

Når du har fått deg håndvåpen kan du melde deg inn i en klubb som er tilknyttet DSSN og kurs der. Etter en karanteneperiode på 2 år hvor man har skutt 10 treninger og 10 stevner kan man søke om AR15.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 8/8/2022 at 10:06 AM, VDH said:

Du får kjøpt en AR15 rettrekker med jegerprøven :mrgreen:

 

Vil vel påstå at en PAR ikke kan kalles for en AR-15 på noen måte.
Flesteparten av delene passer ikke overens og er meget ulike funksjonelt.


This is a list of AR-15 parts that will work with Troy PAR-15:
AR-15 Bolt Assy Note: remove Gas Ring(s) (BOLT CARRIER will NOT work)
Retaining Pin for Firing Pin (AR-15 Firing Pin will NOT work)
Bolt Cam Pin
AR-15 Trigger Group
Magazine Catch Assy
Pistol Grips incl. "Beavertail" type (works well)
Safety/Selector Assy
Rear Takedown Pin
AR-15 Barrel & Extension with M4 Feed Ramps
>>> Gas Port must be plugged! (Welded, sleeved or hole threaded with Locktite screw?)
AR-15 magazines
AR-15 stocks for fixed stock model (Mil-Spec tube diameter)
AR-15 Magazine Well Lock (Franzen etc.)

Link to comment
Share on other sites

On 8/8/2022 at 2:57 AM, Larsen3835 said:

Jeg har lyst å begynne med dynamisk sports skyting med Halv auto rifle. Sikkert Ar15. Men er litt usikker på hva som må til for å kjøpe.
Er det så enkelt at jeg bare må melde meg inn i skytterlag også sende søknad til AR15? Men jeg tror det er litt mere komplisert en det, siden det er norge det er snakk om😅
takk på forhånd for alle svar/tips

Edit: Fjernet krass og utydelig ordbruk.

Ser det er endel som har svart deg, men vil lage et eget svar til deg da eg er forholdsvis ny dynamisk skytter selv og vet litt hva du føler/lurer på i den anledning (vært aktiv dynamisk skytter akkuratt et år nå)
Å skaffe en AR-15 eller andre halvauto rifler i Norge tar litt tid. Det kan liksom ikke gjøres over natta og krever tolmodighet og en genuin interesse for skytesporten. Det er to års karantenetid for halvauto rifler til dynamisk.

Prosessen starter med å melde seg inn i en sportskytterklubb/pistolklubb.

Vil du drive dynamisk så må (!) du finne en klubb som driver med dynamisk, ikke alle pistolklubber gjør dette.
Noen pistolklubber skyter kun såkalt NSF skyting. Det er litt mer tradisjonelt, og gir ikke grunnlag for verv av AR-15.  Det beste er å finne en klubb som kun driver dynamisk, og rekrutterer folk rett inn slik at du slipper å gå via NSF skyting (det er kjedelig og kjipt i min mening)

Her på vestlandet har vi Bergen Sportskytterklubb som har eget opplegg for folk som vil lære dynamisk uten erfaring med pistol. (Du må sjekke dette opp nærmere der du bor) Klubboversikt kan du se her: https://dssn.no/klubber/
Da må man ta et kurs som går over en periode, før man kan ta sikkerhetskurs med godkjenningsmatch.

Noen klubber krever at du skal ha våpenerfaring fra før, andre ikke. Dynamisk skyting blir kanskje til tider sett på som en viderekommen skytegren (spørst hvem du spør).

Er litt derfor de fleste klubbene vil du skal ha våpen selv før du får begynne med dynamisk, men det finnes som sagt unntak.

Når alt er sagt og gjort, og du endelig består godkjenningsmatchen så er du blitt godkjent dynamisk skytter. (yippy!)
Men du vil mangle eget våpen, så dette må du låne av klubben mens du er nybegynner i minst 6 mnd. (du låner selvsagt også våpen til godkjenningsmatch og alt annet av organisert aktivitet i klubben du blir medlem av.  Du kan også låne halvauto rifle av klubben eller av venner/bekjente om de har dette.)

For verv av egene pistoler til sportsskyting må man ha vært aktivt medlem i klubb i minst 6 måneder, og ha 10 organiserte treninger eller konkurranser innen den tidsperioden for å få innvilget søknaden. Søknaden skal også behandles av Politiet. Behandlingstider kan du se her: https://www.politiet.no/tjenester/vapen/soke-om-tillatelse-til-vapen/saksbehandlingstider-vapensoknad/
Du må også ha våpenskap, godkjent legitimasjon, samt være sikket til å inneha våpen (ergo ingen alvorlige ting på rullebladet og ikke ha alvorlig psykisk lidelse blant annet). Det er også 21 års aldersgrense på pistoler i Norge, det samme gjelder halvauto rifler til DSSN. 

DSSN som organisasjon krever også at du skal ha et såkalla level 3 stevne før de godkjenner at du kan kjøpe halvauto. Uten å gå mega dypt i detalj så er det et stort stevne med mange deltakere.


Så ja, det tar litt tid!

Start med å få medlemskap i en pistolklubb som driver med dynamisk (helst egen dynamisk klubb) også tar du det derfra!

Når du er kommet igang og fått deg godkjenningskurs er det smooth sailing for de fleste derfra til verv av egne våpen.

Klubben din vil nok også kunne veilede deg mye :)

Sist vil eg anbefale deg å faktisk lese våpenforskriften.
Den har mye god teknisk info. Ja, det er tørt å lese men kan hjelpe mye. 
Våpenforskriften:  https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-05-07-1452

Kan skrive mye mer info enn det jeg har gjort, men det viktigste er kommet med.

Send PM om du lurer på noe, så kan eg heller forsøke å gi mer info om du ønsker det.



https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-05-07-1452
https://www.politiet.no/tjenester/vapen/soke-om-tillatelse-til-vapen/saksbehandlingstider-vapensoknad/
https://dssn.no/klubber/

 

 

Edited by Stat 0
Endret språkbruk, gjort innlegget tydeligere.
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Stat 0 said:

Vil vel påstå at en PAR ikke kan kalles for en AR-15 på noen måte.
Flesteparten av delene passer ikke overens og er meget ulike funksjonelt.

 

Var flaks jeg ikke snakket om Troy PAR da, som for øvrig ikke er en rettrekker a la Schmeisser SP15 😉

 

Nå synes jeg også du fikk dette til å høres ut som et voldsomt prosjekt, noe det egentlig ikke er. Så snart du har fått føttene dine blaute er det for det meste bare litt venting, og i mellomtiden kan du ha det mye moro med pistol. Kanskje du til og med er så heldig at du stifter et par bekjentskaper som er villig til å låne deg sin rifle på et stevne eller to!

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, VDH said:

Var flaks jeg ikke snakket om Troy PAR da, som for øvrig ikke er en rettrekker a la Schmeisser SP15 😉

Godt poeng, du har selvsagt rett i at en PAR ikke er en rettrekker. Stort sett når noen sier "rettrekker" AR til jakt så mener de PAR, derfor eg hoppet litt til PAR. Men eg tar selvsagt feil.
 Har heller aldri sett SP15, den var artig.
 

14 hours ago, VDH said:

Nå synes jeg også du fikk dette til å høres ut som et voldsomt prosjekt, noe det egentlig ikke er. Så snart du har fått føttene dine blaute er det for det meste bare litt venting, og i mellomtiden kan du ha det mye moro med pistol. Kanskje du til og med er så heldig at du stifter et par bekjentskaper som er villig til å låne deg sin rifle på et stevne eller to!

Altså, om man står på bar bakke uten sikkerhetskurs, uten klubb, uten våpen eller noen rett frem guide eller erfaring så er det jo et lite prosjekt?
Det er to år verd med innsats, stevner, oppmøte osv.

Bor man mindre sentrale steder i landet innebærer det potensielt også endel pendling til klubb. Selv må jeg pendle minst 3 timer for å kunne komme til et enkelt stevne eller organisert aktivitet i DSSN av noe slag. (og eg bor ikke så langt ute i gokk) Men det er ikke noe galt med å bruke tid på skytesporten altså, er jo derfor det er en hobby. Mine tre timer pendling for et stevne gjør eg gladlig for min favoritt hobby.


Bare det å finne en klubb som gidder å ta deg imot og guide deg kan være litt vrient etter min erfaring.

Da eg ville begynne med pistolskyting for 3-4 år siden fikk eg beskjed fra Bergen pistolklubb om at eg måtte betale 3000 kroner up front før de skulle vurdere medlemskapet, og det eneste våpenet de ville signere på av papirer etter 6 mnd var verv av en .22lr pistol og ikke noe annet. Gikk til BSK istedet, de har supert opplegg for alle som vil begynne med dynamisk uten erfaring på pistol.

Så jo, etter min mening er det er prosjekt som krever både innsats, tid, penger, tolmodighet og ikke minst en forholdsvis stor interesse.
Men det er jo ikke noe galt med det, og det er veldig morro!
 

Edit: Har endra språkbruken for å tydeliggjøre og få fram positivitet i innlegget.

Edited by Stat 0
Fjernet og tydeliggjort språkbruk
Link to comment
Share on other sites

Om vi skal være litt petimeter og håpefulle samtidig her, for å skyte dynamisk konkurranse med rifle, så trenger du bare godkjenningskurs for dynamisk sportsskyting (som ofte krever NSF sikkerhetskurs og eget våpen, sjekk din lokale klubb) og noen du kjenner som har ei rifle og er villige til å dele samme børse som deg på matchen, noe jeg vil påstå du er garantert å få til selv så lenge du spør i god tid før matchen og tilbyr deg å betale ammunisjonen du bruker.

2 års karantene og aktivitetskravet er for erverv  . Om du finner at strikking eller radiobiler er mye kulere, så må du ikke bruke 2 år bare for å prøve.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Stat 0 said:

Det er to år verd med innsats, stevner, oppmøte osv.

Skrekk og gru, måtte være aktiv i skyttermiljøet og hobbyen sin! 

 

Dette er kanskje bare meg, men når jeg introduserer hobbyen min for andre starter jeg aldri med hvor pes og vrient og jobbigt det er, for det er ikke sånn det oppleves så snart du har fått klemt av et par stevner. 

Det er forståelig nok mye å sette seg inn i, men du får det til å høres ut som at skyting er bare pes og herk og krangling og huffameg når det stort sett bare er kos. 

 

Leit å høre at klubben din var vrien, men du må vite at dette ikke er den vanlige opplevelsen. Bare at OP fant frem til kammeret er en god start, jeg fikk utrolig mye drahjelp her og i discorden. 

Edited by VDH
Link to comment
Share on other sites

Stat 0 skrev (9 timer siden):

Altså, om man står på bar bakke uten sikkerhetskurs, uten klubb, uten våpen eller noen rett frem guide så er det jo et voldtsomt prosjekt i mitt syn?
Det er to år verd med innsats, stevner, oppmøte osv.

Hvis du ser på to år med skyting som "innsats" og "prosjekt", så har du jo ikke bruk for rifla. Det er skytinga, "prosjektet" og "innsatsen" som er greia, ikke det å ha våpenet. Du skyter fordi det er gøy, ikke for å få lov til å å kjøpe et våpen.
Hvis du syns det er et ork å gå på treninger og skyte stevner, så forstår jeg faktisk ikke hva du skal med våpenet? Eller driver med skyting.

 

Stat 0 skrev (20 timer siden):

Kurset og opplæringen vil kreve mye av deg og det er ikke så lett som det ser ut som. Noen får det rett og slett ikke til, eller har for lite tolmodighet og gir opp. Alt litt etter hvor mye erfaring du har. (Militær erfaring teller positivt for din egen del om du har det). 

Høres svært merkelig ut. For det ene er militær erfaring så mangt, og man får gjerne uvaner i den bransjen som er vanskelige å bli kvitt, men OK. Skulle jeg si noe som er en fordel, så er det å være åpen og klar til å lære noe, og ta til seg det som blir sagt, og ikke ha for mange egne ideer som er feil. 

For det andre, vanskelig, krevende? Dynamisk sikkerhetskurs? Å skyte godt, og bli best er nok vanskelig, det er jo det, men å skyte og håndtere ting sikkert og godt nok til å være med er ikke vanskelig i det hele tatt, Tar en kveld å lære en 14-åring...

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, JoeHugin said:

Og slik vil vi ha det. 🙂

Ja enig med det, skal vi beholde de våpna vi har så må det til!

 

3 hours ago, VDH said:

Skrekk og gru, måtte være aktiv i skyttermiljøet og hobbyen sin! 

 

Dette er kanskje bare meg, men når jeg introduserer hobbyen min for andre starter jeg aldri med hvor pes og vrient og jobbigt det er, for det er ikke sånn det oppleves så snart du har fått klemt av et par stevner. 

Det er forståelig nok mye å sette seg inn i, men du får det til å høres ut som at skyting er bare pes og herk og krangling og huffameg når det stort sett bare er kos. 

 

Leit å høre at klubben din var vrien, men du må vite at dette ikke er den vanlige opplevelsen. Bare at OP fant frem til kammeret er en god start, jeg fikk utrolig mye drahjelp her og i discorden. 

Hvorfor vrir du det til noe negativt? Har på ingen måte lagt opp til i min post til TS at det er noe negativt, men det er en prosess.
Og nei, min klubb var ikke vrien men de første eg vurderte å gå til var vrien. (BPK)
BSK er supre på nybegynnere og opplegg, og eg koser meg på hvert stevne og egentrening eg drar på. 

Poenget var å få fram mest mulig info til TS, for halvparten av de tingene eg selv satt å lurte på var ikke helt enkelt å finne noe sted. Om du og x antall andre klarer å lese (vri) det til noe negativt så det det deres feil 😄.
 

3 hours ago, M67 said:

Hvis du ser på to år med skyting som "innsats" og "prosjekt", så har du jo ikke bruk for rifla. Det er skytinga, "prosjektet" og "innsatsen" som er greia, ikke det å ha våpenet. Du skyter fordi det er gøy, ikke for å få lov til å å kjøpe et våpen.
Hvis du syns det er et ork å gå på treninger og skyte stevner, så forstår jeg faktisk ikke hva du skal med våpenet? Eller driver med skyting.

Skjønner ikke hvorfor absolutt alle ser på ordet "prosjekt" eller "innsats" som noe negativt. Det er et prosjekt, og det krever innsats.

Er ikke noe negativt med det?

Det er tråss alt en hobby, vi har vel ikke valgt hobbien fordi man ikke ønsker å bruke tid på den?

Føler poenget gikk deg fullstendig over hode. Det er på ingen måte ork verken med trening eller stevner, da er det ditt eget problem at du velger å lese mitt svar til TS på den måten. Poenget var å få fram mest mulig info, og at det tar litt tid - spesielt å verve halvauto rifle.

Forøvrig, det at du forsøker å si at eg syns treninger og stevner er ork er bare BS, da har du ikke lest eller tatt inn over deg et eneste ord eg har skrevet - eller heller vurdert grunnlaget for min post til TS. Makan til å fullstendig trekke konklusjoner skal man se langt etter.
Edit: For å si det sånn - om eg ikke hadde syns det var utrolig morro å drive på med stevner og egentrening hadde eg ikke brukt 3 timer med kjøring bare for å delta på et enkelt ordinært lvl 2 stevne eller organisert trening i min klubb.

 

3 hours ago, M67 said:

For det andre, vanskelig, krevende? Dynamisk sikkerhetskurs? Å skyte godt, og bli best er nok vanskelig, det er jo det, men å skyte og håndtere ting sikkert og godt nok til å være med er ikke vanskelig i det hele tatt, Tar en kveld å lære en 14-åring...

Var flere på nybegynner opplegget for noen år siden eg gikk med som feilet godkjenningsmatch (eller rettere sagt, ikke fikk ta godkjenningsmatch pga gjentagende sikkerhetsfeil på våpenbehandling - særlig ved nedspenn av hammer, pekefinger på avtrekker'n etc).

De med militær erfaring, gjerne med håndvåpenkurs glir lettere igjennom både godkjenningsmatch og nybegynnerkurs enn de totalt uten våpenerfaring. Det er selvsagt ingen garanti for at det gir noe positivt utslag, men virker som om det kan telle positivt. 


Forstår ikke hvorfor samtlige klarer å misopptatte min post til TS eller lese det på noen negativ måte.

Det krever trening, det krever interesse og det krever tid - og det er vel helt ålreit?
Syns dere nesten må gå litt i dere selv om dere ser min post som noe negativt eller forsøk på å få det til å høres umulig ut, hele poenget var å få mest mulig info ut til TS selv om det ble et langt svar. 

Blir dumt om TS får en forventning om at det er kjempelett å få kjøpt våpen(særlig halvauto), bestått godkjenningsmatch  og alt det andre som skal til når det faktisk krever litt? 🤷‍♂️.

Hvor mange av landets DSSN skyttere innehar faktisk halvauto rifler feks? Det er ikke alle som går løpet fullt ut, selv om majoriteten virker å gjøre det feks pga kravet til level 3 eller andre ting i prosesen. Om interessen vakler over tid er det ingenting som automatisk tilsier at man tar godkjenningskurs og vipps så har man en AR? 

Tar derimot selvkritikk på min bruk av ordet "voldsomt" i mitt svar til VHD, men mener virkelig ikke noe negativt med det - bare at det er et stort prosjekt som krever tid og interesse.
Edit: Har nå gått igjennom de andre innleggene for å få fram poenget mitt, og fjernet utydelig ordbruk. 
 

Edited by Stat 0
fjernet utydelig ordbruk. 
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Stat 0 said:

Syns dere nesten må gå litt i dere selv om dere ser min post som noe negativt eller forsøk på å få det til å høres umulig ut

 

Ah så det er _alle andre_ som gjør feil, og ikke deg. Skjønner skjønner. 

 

8 minutes ago, Stat 0 said:

Blir dumt om TS får en forventning om at det er kjempelett å få kjøpt våpen, bestått godkjenningsmatch  og alt det andre

 

Men det er det! Det er kjempelett å skaffe seg våpen i kongleriket, det tar bare litt tid og tålmodighet. Sant at vi ikke er helt Texas, men ift mye av verden ellers er det veldig enkelt å skaffe seg f eks en 9mm, og vi får til og med ha den i egen kåk! 

 

Uansett hvor du går og melder interesse vil du meget, meget fort finne ut at det ikke er like lett å kjøpe en AR som en Krag, så jeg forblir ubekymret akkurat der. I mellomtiden vil jeg heller oppmuntre og oppfordre med hvor mye moro en kan ha på skytebanen og at resten stort sett kommer av seg selv bare man henger litt med. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, VDH said:

Ah så det er _alle andre_ som gjør feil, og ikke deg. Skjønner skjønner. 

Gitt at posten min til TS har fått flere positive reaksjoner enn negative så ja, det er i dette tilfelle deres egen oppfatning at mitt innlegg som er feil. Skulle det være tvil, se mitt nyeste svar til dere. Der bør det komme fram ekstremt tydelig at det ikke er noe negativt i prosessen. 

 

8 minutes ago, VDH said:

Men det er det! Det er kjempelett å skaffe seg våpen i kongleriket, det tar bare litt tid og tålmodighet. Sant at vi ikke er helt Texas, men ift mye av verden ellers er det veldig enkelt å skaffe seg f eks en 9mm, og vi får til og med ha den i egen kåk! 

 

Uansett hvor du går og melder interesse vil du meget, meget fort finne ut at det ikke er like lett å kjøpe en AR som en Krag, så jeg forblir ubekymret akkurat der. I mellomtiden vil jeg heller oppmuntre og oppfordre med hvor mye moro en kan ha på skytebanen og at resten stort sett kommer av seg selv bare man henger litt med. 

Joda, det er LETTERE enn andre steder i verden - men det betyr ikke at det er kjempelett heller.
Igjen så er poenget at det å verve halvauto rifle til DSSN krever litt tid og en genuin interesse. Har man det, så går det helt fint!


Men å gi et intrykk av at det går av seg selv automatisk og er kjempelett føler eg blir feil gitt karantenetid, krav til konkurranser/organisert aktiviet/lvl 3 etc.
Det er tråss alt haugevis med posts her inne fra andre dynamisk skyttere som sliter med å opparbeide nok aktivitet (10 siste 6 mnd) fordi de bor på ugunstige steder. 

Edited by Stat 0
Link to comment
Share on other sites

Stat 0 skrev (11 minutter siden):

Føler poenget gikk deg fullstendig over hode

Ja det er ingen tvil om at jeg ikke skjønte hva du mente. Tror vi legger ulike ting i ordene du brukte, oppklart.

 

Stat 0 skrev (11 minutter siden):

Forstår ikke hvorfor samtlige klarer å misopptatte min post til TS eller lese det på noen negativ måte

Jeg misforstod. Greit nok, jeg kan misforstå - men om samtlige misforstod, så kan det være du skrev litt upresist eller brukte feil ord? Diskusjon på nett er ikke alltid enkelt. Men vi er nok stort sett enige.

 

Stat 0 skrev (13 minutter siden):

Blir dumt om TS får en forventning om at det er kjempelett å få kjøpt våpen, bestått godkjenningsmatch  og alt det andre som skal til når det faktisk krever litt?

Det er igrunnen kjempelett, ( jeg har så mange våpen at jeg snart ikke vet hvor jeg skal ha dem..) for man koser seg og skyter imens, og så søker en på det en vil ha, eller trenger til den skytinga man gjør.

 

Stat 0 skrev (14 minutter siden):

eller rettere sagt, ikke fikk ta godkjenningsmatch pga gjentagende sikkerhetsfeil på våpenbehandling - særlig ved nedspenn av hammer, pekefinger på avtrekker'n etc). De med militær erfaring, gjerne med håndvåpenkurs glir lettere igjennom både godkjenningsmatch og nybegynnerkurs enn de totalt uten våpenerfaring.

Mye forskjell på folk, min erfaring er at slike ting er mye lettere med helt nye folk enn folk med gamle uvaner. De lærer mye i Forsvaret som er forskjellig - fra det de lærer i Forsvaret... så det der slår faktisk begge veier. Jeg har holdt på med skyting i over 40 år så har sett litt - gi meg tenåringsjenter (eller gamle damer) - de kan du lære hva som helst, på no time. Mannlige verdensmestre mellom 12 og 30 er igrunnen en litt tapt sak føler jeg. Men det er litt på siden.

 

K
 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@M67

9 minutes ago, M67 said:

Ja det er ingen tvil om at jeg ikke skjønte hva du mente. Tror vi legger ulike ting i ordene du brukte, oppklart.

Det er fair, og eg tar kritikk for at ordene kan misoppfattes. Har gått igjennom mitt originale innlegg nå i et forsøk på å fjerne språkbruk som kan virke voldsom. Uansett så skal eg heller være langt mer varsom i min ordbruk framover.
 

10 minutes ago, M67 said:

Jeg misforstod. Greit nok, jeg kan misforstå - men om samtlige misforstod, så kan det være du skrev litt upresist eller brukte feil ord? Diskusjon på nett er ikke alltid enkelt. Men vi er nok stort sett enige.

Det var nok en dårlig bruk av flere ord der ja. Skal gå igjennom innleggene mine å endre/fjerne endel språkbruk slik at det blir mer tydlig hva jeg mener og ikke framstå som like voldsom. 

 

11 minutes ago, M67 said:

Det er igrunnen kjempelett, ( jeg har så mange våpen at jeg snart ikke vet hvor jeg skal ha dem..) for man koser seg og skyter imens, og så søker en på det en vil ha, eller trenger til den skytinga man gjør.

Det kan vel virke lett for oss som er skyttere, mitt poeng var at det kan virke litt uoverkommelig om man er ny. Da eg ville begynne med skytesport i ala 2016 som student måtte eg legge det fra meg da eg fikk se prisen på våpenskap, (tok heldigvis jegerprøven som typ 14/15 åring), behanlingstider, kompliserte papirer etc.

 

17 minutes ago, M67 said:

Mye forskjell på folk, min erfaring er at slike ting er mye lettere med helt nye folk enn folk med gamle uvaner. De lærer mye i Forsvaret som er forskjellig - fra det de lærer i Forsvaret... så det der slår faktisk begge veier. Jeg har holdt på med skyting i over 40 år så har sett litt - gi meg tenåringsjenter (eller gamle damer) - de kan du lære hva som helst, på no time. Mannlige verdensmestre mellom 12 og 30 er igrunnen en litt tapt sak føler jeg. Men det er litt på siden.

Det er gode poeng, og du har erfaring enn meg om slikt.

Reflekterer egentlig mest over mitt eget sikkerhetskurs der alle var totalt uten erfaring (ingen våpen i eie).

Tre av oss med militær erfaring gikk igjennom uten så mye kluss, mens noen andre måtte utsette godkjenningsmatch pga problemer med våpenhåndtering.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...