Jump to content

Mauser M98, hvilken modell?


mausermann

Recommended Posts

k98F1 om jeg husker rett.

Opprinnelig k98 brukt i den tyske hær under andre verdenskrig. Tatt som krigsbytte og ombygd på Kongsberg våpenfabrikk på 60 tallet der det ble skiftet pipe til 7,62x63. Da ble det frest et halvmåneformet hakk i låskasseringen for å få plass til den lengre patronen når den lades med klips. Samtidig ble magasinet smidd noe lengre og det ble slipt opp en ny kuleskråning i underkant for å passe med det forlengede magasinet. Brukt i det norske forsvaret frem til begynnelsen av 70 tallet. Omnummerert og finnes i flere nummerserier, de er merket Hær, Kyst Art eller Luftforsv. Muligens også HV for heimevernet som brukte disse lengre enn andre deler av Forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

K98 mishandlet og ombygget av norgesforsvar med kaliber bytte og utfresing av fremre låsekassering. Fått nytt serienr av HÆR som ødelegger mer av eventuell verdi. Pluss denne er borret for montasje. Om den ellers er fri for rust og pipe er i god stand vil jeg sette verdi mellom 1000kr og 1500kr.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

750kr, du kan kjøpe en betydelig penere en fra Landrø for 1200kr.

Det ligger akkurat nå en strøken, nummerlik K98F1 på finn for 2500kr, i tilfelle noen har litt feriepenger igjen..

Den i asker? Ser på den i dag jeg og

Edited by m00se
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...