Jump to content

Bilferie


ADT

Recommended Posts

Planen er en tur nedover vestkysten i sensommer å tenkte kanskje det hadde vært kult å skyte litt på forskjellige baner som ligger på vei nedover til kristiansand. Er dette noe som lar seg gjøre mtp på våpen i bil/bo på hotell/hytte osv. 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Sorvoll said:

Iht våpenforskriften §6-7 andre ledd er dette ikke noe problem, du må bare pakke ned våpenet så det ikke er synlig og låse bilen. 

Lest det nå, virker som det skal gå uten problem. Tusen takk for svar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Låner tråd litt istedenfor å starte ny.

 

" Den som transporterar skytevåpen eller ammunisjon etter våpenlova § 20 i motorvogn skal ha skytevåpen og ammunisjon under forsvarleg tilsyn. Skytevåpen eller ammunisjon som transporterast i motorvogn kan likevel forlatast utan forsvarleg tilsyn når skytevåpen og ammunisjon er pakka og skjult og motorvogna er låst, eller når vital del av skytevåpen er fjerna. "

 

Vil dette si at man kan forlate bil med våpen pakka og skjult uten å ta med seg en vital del? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@Sin12kalJa. Det er ikke lenger ønskelig at man tar med seg en vital del av våpenet ettersom dette ofte vil medføre at våpenet tas opp og er synlig for tilfeldig forbipasserende, noe som kan oppfattes som skremmende pluss at det også kan medføre at noen blir klar over at det faktisk er våpen i akkurat den bilen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis man reiser med våpen, der vital del lett lar seg adskille fra våpenet, så har man vel dette adskilt fra våpenet underveis? Det har i hvert fall jeg. Og da er behovet for å "ta fram" våpenet, hvis man skal ha med seg vital del, fraværende.

At det ikke lenger er krav om det er nå greit, men ønsker man å gjøre det, så er det ingen grunn til å komplisere det unødvendig mye.

Link to comment
Share on other sites

Nja, nå er det vel helst slik at en fjerner vital del før våpenet pakkes i bilen. Var dette faktisk et argument i forarbeidene?

Merk også at lovens §20 sier at ammo og våpen skal være pakket separat under transport.

Kravet om at våpen ikke skal være lett tilgjengelig for fører eller passasjer klarer jeg ikke lenger å finne. Husker ikke om det var i vilt eller våpenlovgivningen tidligere. Noe jeg har oversett?

Edited by vavlo
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vavlo said:

Nja, nå er det vel helst slik at en fjerner vital del før våpenet pakkes i bilen.

 

Det er helt uaktuelt at jeg gidder å plukke av en vital del på revolveren når jeg har den med i bilen..

Det har jeg hver gang jeg skal ha den med på skytebanen. 

Link to comment
Share on other sites

§ 6-7.Krav til transport og sending av skytevåpen og ammunisjon

Den som transporterar skytevåpen på offentleg stad kan ikkje bære skytevåpenet i hylster eller liknande, som er festa til kroppen på ein slik måte at det gjev rask tilkomst til skytevåpenet.

Den som transporterar skytevåpen eller ammunisjon etter våpenlova § 20 i motorvogn skal ha skytevåpen og ammunisjon under forsvarleg tilsyn. Skytevåpen eller ammunisjon som transporterast i motorvogn kan likevel forlatast utan forsvarleg tilsyn når skytevåpen og ammunisjon er pakka og skjult og motorvogna er låst, eller når vital del av skytevåpen er fjerna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...