Jump to content

Beregne utgangshastighet


skrapdyr

Recommended Posts

Har ladet jaktammunisjon og treningsammunisjon i 30-06.

 

Norma Oryx 180 gr (BC= 0,354)
Norma URP LOT 20195046: 52,1 gr
Tennhetter: RWS 5341
Patronlengde: 80 mm
S&B hylser skutt ein gang og heilpressa

 

Sierra Matchking 150 gr HPBT (BC= 0.308)
Norma N4 LOT 20195035 : 55,5 gr
Tennhetter: RWS 5341
Patronlengde: 80,5 mm
S&B hylser skutt ein gang og heilpressa

 

Ammunisjon er testskutt på 100 m med to rifler:
Remington 700 uten demper, løpslengde 54 cm
Tikka T3 med demper, løpslengde 54 cm
Eg skaut ikkje med benk men med støtte framme og med ankelpøll til støtte bak.

 

Samling med Tikka var veldig god mens for Remington var den grei nok til storviltjakt, treffpunkt for begge var også veldig likt fabrikkammunisjon (Oryx 180 gr).
Og avvik mellom treffpunkt for dei to ladningene var under 5 cm for begge riflene så eg er egentlig fornøgd med resultatet.

 

Skaut også på 300 m for å få eit omtrentleg mål på differanse i treffpunkt mellom 100 m og 300 m.

Her vart resultatet med Remington ca 50 cm for Oryx og ca 35 cm for Sierra.
Med Tikka vart resultatet ca 67 cm for Oryx og ca 57 cm for Sierra.

Resultat for Remington er eg fornøgd med men eg er litt overraska over avviket med Tikka og at forskjellen er så stor mellom riflene.

Dette er sjølvsagt ingen vitenskapleg undersøkelse og eg har ikkje fått kryssjekka mot feks fabrikkammunisjon.
Men resultatet gir meg uansett litt nyttig informasjon om omtrentleg kulebane.

 

Spørsmål:

Finnes det verktøy som kan brukast til å enkelt berekne utgangshastigheit basert på målingene eg har gjort?
Eller vil eit resultat av dette vere så usikkert at det ikkje har noko praktisk verdi?

Link to comment
Share on other sites

Gordons Reloading Tool https://www.grtools.de/doku.php så kan du beregne ca. Om du er sikker på at alle tall er riktige. "shit in, shit out" osv. 

 

Du skal skyte ganske små samlinger å mange skudd, for å få noen indikasjon på 100 og 300m mtp. hastighet. 

 

Jeg treffer ganske bra på fart om jeg skyter 10 skudd på 100 også 10 skudd på 600 meter rett etterpå. Om det er vindstille. Men da er samlinga på 100m +-2,5 cm og den på 600 15-20 cm. 

Men er likevel avhengig av gode data i f.eks. Strelok for å beregne riktig fart. 

Også er det ikke sikkert bc'en på kula stemmer helt i di pipe, så du har flere variabler. 

 

En LabRadar er vel det sikreste. Men en billig chronograf gir nå en god pekepinn. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser Jakt & Friluft har en rimelig Caldwell kronograf på lager i hvert fall.

 

GRT viser 759 m/sek. på Oryx-kula med 52,1 grains URP, med 54 cm pipelengde,

GRT er som regel litt optimistisk med tanke på hastighet, så med kronograf kan du nok forvente 10-20 m/sek. lavere hastighet. Dvs. rundt 745 m/sek.

 

N-4 kruttet ligger ikke i GRT databasen, men Norma 203-B burde fungere bra i følge Norma. Jeg ser de starter på 50 grains med 150 grains kulene.

 

https://www.norma-ammunition.com/sv-se/laddata/30-06-springfield

Edited by Bergara-Man
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser du er så vidt under Normas min ladning med URP til 180 grs Oryx, og jeg tviler på om du når opp til 745 m/s med denne ladningen i 54 cm pipe. Norma oppgir ikke pipelengde på testvåpen for sine hastighetsdata, men det virker som de bruker veldig raske (og lange?) piper. Jeg er i hvert fall ikke i nærheten med tabell-ladningene i 56 cm pipe.

 

67 cm kulefall på 300 m med 100 som referansenivå virker rimelig med litt halvslapp hastighet. Min erfaring er at Normas ladedata ligger på den forsiktige siden, så jeg ville uten å blunke forsøkt 55 og 56 grs URP til denne kula. Ellers er en kronograf gull for alle hjemmeladere. Jeg har en Chrony Master Beta, men Caldwell gjør sikkert jobben godt nok.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen på Kammeret. Litt hustrig nick du har valgt, men det er jo frivillig.

De kulefallene du oppgir henger ikke sammen. Finn frem en ballistikkalkulator å se litt på hvilke hastigheter du må ha for å få det til å stemme.

Det er av ytterste betydning med nøyaktig innskyting av begge våpen for å kunne gjøre en sammenligning. Her mistenker jeg at noe er feil. Uansett vil skyting på så korte avstander ikke være noe godt verktøy for å beregne cirkahastighet ut fra kulefall.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger og tips 🙂

Blir nokre forsøk til ved pressa og på bana før eg har den rette ladinga klar for jakta.

Planen var å halde kostnadane nede og begrense ladeutstyret til eit minimum men kjenner eg meg rett kjem det plutselig ein kronograf i posten 🤑

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...