Jump to content

Bekledning med beskyttelse mot flott og andre insekter


Recommended Posts

Nå har jeg plukket 10-12 flott av bikkja etter en kort tur i skogen på sørlandet, det er tydeligvis litt flott i skogen her….

Jeg har stort sett bare erfaring med permetrinbehandlet bekledning på sørlige breddegrader. 
Noen som har anbefaling eller erfaringer med innsektsbeskyttende bekledning her hjemme?  Merker, forhandlere…..

Edited by all trades, master of none
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt tøy fra Swedteam behandlet med «Antibite». Det skal virke mot mygg og flått, være giftfritt og tåle vask. Om det virker? Ja, si det. Veldig vanskelig å måle, men jeg var ikke plaget av mygg (eller flått) under tidlig revejakt og bukkejakt sist høst.

Link to comment
Share on other sites

Er desverre like langt som deg i å finne noe sivilt. Men skal prøve å skrive ned noe her når jeg får kjøpt meg noe tøy. Har vurdert "undertøy type langt under/over" men heller mot jakke og skjorte siden det ikke blir like skittent som undertøy og trenger mindre vaske.

Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (29 minutter siden):

Er desverre like langt som deg i å finne noe sivilt. Men skal prøve å skrive ned noe her når jeg får kjøpt meg noe tøy. Har vurdert "undertøy type langt under/over" men heller mot jakke og skjorte siden det ikke blir like skittent som undertøy og trenger mindre vaske.

Er det ikke bare å gå på apoteket å kjøpe en flaske permetrin da? Er jo det vi gjør når vi reiser til Afrika. Det holder noen vask, så sprayer man igjen og la ligge i plastpose over natten. Hjelper hvertfall mit mygg og flått.

 

https://www.vitusapotek.no/bitt-og-stikk/myggspray/cactuz-clothing-treatment-100-ml/p/889230?source=googleps&gclid=CjwKCAjwquWVBhBrEiwAt1Kmwt1lv30iU-Iju1vaXxHurvPWHxrwEbBdcUXRRGR3QLwk3U0BjScSgRoC328QAvD_BwE

 

Edited by Elgjaeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (9 timer siden):

Er det ikke bare å gå på apoteket å kjøpe en flaske permetrin da?

Jeg var ikke klar over at apoteket hadde slik impregnering til klær, takk for tipset. Må lese litt mer om det.

Har du noen erfaring med hvordan det holder i regnvær osv?

Link to comment
Share on other sites

@Elgjaegerbra tips! Nytt for meg også at dette eksisterte. Kan kanskje forklare det dårlige utvalget av insektsbeskyttende bekledning. 
Ellers har jeg samme spørsmål som @Sakoen75i forhold til regnvær og slitasje på imprigneringen når man går med våt bukse i myr/lyng/kratt og får fysisk «skrubbing» på fuktig bukse. 

Link to comment
Share on other sites

Lanullva har ull som skal fungere mot flått og andre insekter. Har brukt trøyen og boxere i flere år.. Men det er i områder uten flått, så har lite erfaring å komme med, annet enn at Lanullva- undertøyet er prima vare og det beste ullundertøyet jeg har.. 

 

Produkter i Anti-tex kolleksjonen gir deg en ekstra beskyttelse mot innsekter som flått, mygg og andre parasitter når du oppholder deg ute i skog og villmark. Det er ikke registrert noen etablering av flått på kroppen til de som har brukt Lanullva anti-tex sett.

 

Beskyttelsen i Anti-tex kolleksjonen:

Det er tilført svært lave verdier av permetrin under innfargingsprosessen av garnet som gjør at flåtten ikke ønsker å etablere seg i ullplagget for å lete etter hud å suge seg fast på. Du holder deg flåttfri. Å spraye seg med for eksempel myggspray eller stift har en mye høyere verdi av kjemiske stoffer. Produktene fikk topp karakter i magasinet Jakt og Fiske. Og ternigskast 5 fra magasinet Jeger. Fikk også tilbakemeldnig om at det holdt hjortelusflua borte. 

 

https://www.lanullva.no/?q=anti-tex

Edited by yalla
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...