Jump to content

Lading .223


Forsmosenior

Recommended Posts

Er dette bra sammensatt krutt kuler og tennhetter? Vill jeg bruke 1,5 kg krutt for å lage 1000 kuler? Tenkte e skulle prøve å bruke GGG tomhylser da disse går ganske greit i rifla mi


 

VALGTE PRODUKTER:
3 stk x Norma 200 Krutt 500g
1000 stk x Sierra Tipped MatchKing Kule 22 77gr
1000 stk x RWS Tennhetter Small Rifle 4033
 

 

Link to comment
Share on other sites

Mnja. Du trenger kanskje en boks krutt til (iaf om du velger et noe tregere krutt). Bare for info, det finnes vel også kuler til knapt halve prisen som kanskje fungerer like bra. Vær forberedt på at setting av hetter ikke går smertefritt, selv med avgrading, da disse hylsene har nitede hetter og ikke alt for romslige hettelomemer.

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (1 minutt siden):

Mnja. Du trenger kanskje en boks krutt til (iaf om du velger et noe tregere krutt). Bare for info, det finnes vel også kuler til knapt halve prisen som kanskje fungerer like bra. Vær forberedt på at setting av hetter ikke går smertefritt, selv med avgrading, da disse hylsene har nitede hetter og ikke alt for romslige hettelomemer.

Ke du villa anbefalt å kjøp då?

Link to comment
Share on other sites

Valg av kulevekt kommer jo an på hvilken riflestigning du har og hvilke kuler rifla di liker. Men en trenger definitivt ikke 77 gr kuler for å skyte ryper. Jeg lader all min 223 ammo med billig skytelagskrutt N-11. 69 gr Lapula scenar kuler med 1,6g N-11 bak gir 900 m/s og går fenomenalt bra. Men det er i min rifle din kan like noe helt annet.

Link to comment
Share on other sites

Har du vurdert å lese Ladeboka?
Der finner du mye forklart, en del prøvde kombinasjoner av krutt, kule, hylse, hette og forklaring hvordan enkelte komponenter påvirker hverandre.
 

Selv om kaliber heter 223 Rem bruker den kuler i diameter 0,224 tomme.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville som flere andre anbefaler brukt er mer sentbrennende krutt enn Norma 200 til så tung kule. Ikke bare gir det mer fart, det er også tryggere siden du reduserer (eliminerer) muligheten for farlige overladninger. Hvis du er fersk og ikke har så mye erfaring med skytterlagskrutt er VihtaVuoris krutt noe rimeligere enn Normas. Jeg ville valgt N140 for kulevekter fra 60 grs og oppover. Norma 202 er et godt alternativ til N140.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det virker som om TS er rimelig «grønn» når det gjelder hjemmelading. Selv om Ladeboka som er nevnt over, er et noe omdiskutert åndsverk,  (iaf her inne) er den likevel en mer pålitelig kilde til kunnskap enn sosiale medier når det kommer til å finne ut av det grunnleggende ved faget. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ladeboka finnes på biblioteket helt gratis til lån.
223 er av de minst lønnsomme kalibre å lade til trening. Mer å hente på jaktammunisjon.

Hvor mye blir kostnad per skudd må du regne ut selv ut i fra hvilken kule og krutt du skal bruke, om du kjøper hylser eller bruker brukte hylser osv.
Tipper du kommer til  5 Nok/skudd med rimelige komponenter, 15-20 Nok med kostbare jaktkuler.

Joker blir hvor mye du skal skyte. Med 100 skudd i året kan du kjøpe ferdig ammunisjon, med 10 000 kan du spare litt med lading.

Link to comment
Share on other sites

Pava skrev (59 minutter siden):

223 er av de minst lønnsomme kalibre å lade til trening. Mer å hente på jaktammunisjon.

Med Vv krutt til kr 1000 pr. kg, Lapua Scenar 69 grs kuler og CCI 400 STD SR hetter ender du på litt over 6 kr pr. patron om du finner gratis hylser på banen, med Sierra MatchKing 77 grs snaut 50 øre mer. Følger du med litt på tilbudsfronten kan du få ferdigladet ammunisjon for omtrent det samme. Akkurat nå har Jaktdepotet S&B Traning FMJ 55 grs til kr 5,99. Scenar og MatchKing er nok bedre kuler, men om målet er trening og en og annen rype skal du ikke helt utelukke at S&B gjør jobben. Om du insisterer på MK 77 grs-kula og sammenligner med ferdigladet GGG-ammunisjon er stykkprisen kr 13,75, så da blir det jo litt å spare... Du kan for øvrig regne med å lade litt over 600 patroner pr. kg krutt.

Edited by Sølvrev
trykkleif
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...