Jump to content

Hvilket 6,5-kaliber til Sako 75 Varmint?


Polardego

Recommended Posts

Har en Sako 75 Varmint i 6,5x55 og har fått tak i et 28" Shilen SS Match-løp med 1-9" stigning. Er veldig usikker på hvilket kaliber jeg skal få løpet kamra i. Har tenkt litt på 6,5-06, men er usikker på om jeg gidder alt ekstraarbeidet med hylseforming. 6,5-284 er et bra alternativ, men skal visstnok være for feit for mekanismen. 6,5x55 AI var lenge et alternativ, men jeg ble usikker da jeg leste hva Alias skrev i 6,5X55 AI-tråden. Blir vel kanskje en helt vanlig 6,5x55 :) Noen med innspill her?

Link to comment
Share on other sites

Syslet med de samme tankene når det var på tide å bytte 6,5x55-pipa i sofasnipern min, bygd på en M-98-kasse. Endte opp med ei S&L pipe i samme kaliber, og har ikke angret. Dette er den som har vært mest i bruk i det siste, og det er veldig greit å kunne skyte ferdigrulla skytterlagspatroner til en overkommelig pris når en ikke gidder å lade.

 

Du har vel andre sære kaliber å lade til? :wink:

 

Mine 2 cent! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ikke i tvil, fikk 6.5x284 i min sako 75, mater som bare d :D

 

Så den mater bra? Har lest det motsatte på Robsoft, men du har kanskje hatt enn bedre smed? :) 6,5x284 hadde vært enklest hvis man ser bort i fra 6,5x55. Tilgang på gode hylser og plenty med ladedata.

 

Såvidt jeg vet er ikke AI patroner godt egnet i mekanismer med 3 låsklakker pga at den ene klakken står rett ned når hevarm er åpnet, da vil klakken "lugge" mot den ekstra bratte skulderen som AI patronene har når du drar sluttstykke tilbake. Tror det var i Vapen tidningen jeg var borti dette, en som hadde kamret om sin Sako 75 til 6,5x55 AI. Det endte med kaliberskifte igjen for hans del, 8x57 IS. Men for alt jeg vet kan dette problemt løses på et eller annet vis.

 

 

EGEN REDIGERING:

Må inn og justere utsagnet mitt litt, det er godt mulig at det finnes andre rifler med 3 klakker som takler dette. Kansje det finnes varianter der det ikke blir klakke pekende rett ned med åpent sluttstykke ?? Det er vel mulig at rifler med tjukkt sluttstykke (sluttstykkekropp og klakker har samme diameter) takler dette bedre enn nevnte Sako

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Får vel trø tel litt, samtidig som jeg vet jeg er på gyngende grunn.

 

Valg i 6.5 er for meg temmelig klare; 260. 6.5x55 og 6.5-284W (selv om jeg bedriver synd med 6.5MinSin.)

 

Hovedgrunn er minst mulig mjukkel. 260 har en grei ”amerikansk” standard. 6.5x 55 har all verdens standarder så få kammeret tatt ut med en Scan brotsj, ikke den gamle 6.5x55 SM hvor alt du skal slite på allerede er brotsjet ut. Jeg skriver videre 6.5-284W, fordi Normavarianten normalt er bereknet til å ta 10,1 grams kuler. ”Winchester” har ikke hørt om noe større enn 9 grams, og friflukten på de etter hvert så standardiserte brotsjer er kort. Det er litt problematisk at Win varianten tydeligvis tar høyde for omforming fra Winchester hylser, og nakken er som oftest dimensjonert der etter, for romslig etter min mening. Få deg en moderat tight neck i det minste!

 

Så kommer vi til ”gungan”.

 

Hvor vellykket en omkammring – uansett i prinsippet – er avhengig av bøssemaker og hva bøssa opprinnelig er konstruert for. ( Og her er det vel på tide å kalle inn Fossdal eller tilsvarende) På en Sako, er det så vidt jeg vet kryssmagasin og vanger i kassa. Det kan tenkes at det må gjøres noe med disse vangene.

 

Og, jeg tror faktisk det er rett at klakkene kan skape problemer for kreasjoner med bratt skulder.

 

Jeg foreslår: Rop på kvalifisert personell!

Link to comment
Share on other sites

Er nok rektig det - en liten flirt ja!

 

Men, det kommer, det kommer; under prosjekt Jackass.

 

Var (er) for komplisert til å ta opp i denne tråd. Ville forårsake avsporing på direkten - tror jeg - om folk var litt observante. Og det er det jo alltid noen som er.

 

Men etter alle år, det enkle er det greieste - om ikke alltid det beste.

Det er vi sikkert enige om?

Link to comment
Share on other sites

En liten hjernecelle forteller meg at jeg har lest om prosjektet ditt ;) Når det gjelder 6,5 kalibre, så vil jeg helst gå for et som man kan få kjøpt ferdige hylser. Har lyst på 6,5-284 siden jeg har 6,5x55 fra før og sannsynligvis blir å skaffe meg en til børse i det kalibret en gang i framtiden siden jeg har blitt medlem av DFS.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...