Jump to content

Revolverfelt MY WAY(Kjetterske tanker&gamle menns visdom)


evert

Recommended Posts

Har skutt felt i noen år(siden 2001, da jeg blei 21 og fikk kjøpe enhåndssmellere) og etterhvert formet meg noen tanker om hvordan jeg vil bygge meg en feltrevolver.

 

Først og fremst: gjøre sjæl! jeg har i min arbeidsskye studenttilværelse ikke råd til å la andre bygge.

dessuten er det bedre å bruke 14 timer på en tilpasning og får det perfekt, enn å betale noen for å bruke to timer på å få det "bra nok". jeg kan leve med egne tabber, men å betale for andres tabber tåler jeg ikke. har brent meg på å betale "børsemakere med fagbrev" tideligere for å ødelegge våpen. det skjer ikke igjen- da kan jeg herre betale for nye deler, og gjøre en erfaring på veien. nok om det!

 

etter å ha levet med en feiltimende blyspyttende Colt Trooper MK5 i noen år, skaffet jeg meg en M10.

kjøpt av en politimann som hadde hatt den privat ved siden av tjenestevåpenet for å trene, finishen var sliten, men den var mekanisk relativt frisk.

Hassel dro igang en "Hassel-deal" og fikk avtrekksdelene, da han trengte dem for å bygge opp en PPC-revolver, og jeg overtok hans avtrekksdeler. Hassel fikk også et gummigrep, mens jeg fikk et gammelt "cokebottle-grip".

prisen på revolveren var 1200 spenn, jeg betalte 600, og det samme gjorde hassel.

altså en relativt god pris for en M10!

 

nytt fjærsett ca 250 spenn om jeg husker rett. Wolff redusert slagfjær, og den slappeste returfjæren i settet, 13 punds.

 

polering av alle flater innvendig. tideligere eier av avtrekksdelene (pre-Hassel) hadde slipt vekk SA hakket. like greit, da kan jeg herje med DA avtrekket uten å bekymre meg for for lett SA. polere polere polere, og ting glr galtt og fint.

 

skøyt en stund med revolveren slik, og fant etterhvert ut at den ladningen jeg liker best til revolverfelt er ca 5grs N-320, over en 125 grs kule(belagt, jeg er drittlei av bly). gir ca 1000 fps, og går like flatt som en 9x19 feltladning. altså slipper jeg å bekymre meg for hvordan kula treffer på 70meter, holder rett på.

 

Rekyl? nå får dere ta dere sammen! etter å ha trenet presisjon med 1911 i 45ACP, og skutt endel IPSC med Ladet til 170 PF, kan jeg si at det er ikke slapp rekyl som gjør at du vinner. Nøkkelordet er rekylkontroll. holder du hardt nok, og trener litt, er det ikke relyken som ert det store hinderet. se på Jerry Miculek! han KAN skyte revolver.

 

Problemet for meg er AVTREKKET- det er her tiden forsvinner. Heldigvis møtte jeg en herremann (som vi holder anonym, da dette er det store skumle internett, og han ikke vet at jeg skriver om ham) tidlig i min feltskytterkarriere, som har fotalt meg litt om ditt og datt jeg kanskje bør grave og lese i.

Han skulte endel på Trooperen in, og sa: forfriskende å se en ung mann som skyter meg en fornuftig revolverkonstruksjon, og ikke den derre antikvariske Smith greia! og videre at jeg var fornuftig som lærte meg å skyte ekte DA- UTEN avtrekkstopp! slik som Mc Givern!(Fast and fancy revolver shooting, skrevet på 1930 tallet, mye om og men, men verdt å lese litt i).

Poenget er å skyte i en glatt bevegelse, uten å stoppe! sakte, ja til å begynne med, men fortsetter man å trene på dette kommer farten etterhvert.

jeg skyter fortsatt sakte, og "melker" meg igjennom det lange avtrekket. dermed føler du ikke når avtrekket kommer, du er bare nødt til å skvise sakte. og dermed KAN DU IKKE NAPPE! det tar tid å lære, men jeg er på vei, og føler at dette er den riktige skolen for meg.

 

Etter å ha lest en artikkel i Handgunner om smithtuning, og hørt revolverskyttere klage over wolff fjærer som blir slappe etter et par års tid, skiftet jeg fjærer i revolveren.

Handgunnerartikkelen beskriver slanking av originalfjæra, man sliper en stor radius på hver side av fjæra, til den blir så lett man vil ha det. pass på å polere etterpå så du ikke skaper bruddanvisninger.

"strammeskruen" er for demontering, og skal skrues i bånn. hvis manikke vil ha den i bånn skal den enten kappes, eller festes med en settskrue, så den ikke kan flytte seg. basta.

etter diverse klipte returfjærer, kjøpte jeg likegodt en "gunsmith"pakke med 10 stk 11 pund returfjærer. de fungerer godt uklipt.

 

sloss en stund med en M36 som ikke "tajmet" riktig, og kjøpte Kuhnhausens Smithmanual.

anbefales for alle som gjør arbeid på smithen sin, eller bare er interessert.

 

dermed fant jeg ut alt som var galt, og alt jeg hadde gjort galt:

-ikke slip igjennom overflatesettherdingen i avtrekksdelene.

-ikke klipp returfjærer mer enne så og så mange viklinger

-ikke slip på cylinderstoppperen uten å vite hva du gjør

-ikke skru ut cylinderaksen uten å støtte opp utstøteren med hylser i kammerne

-IKKE skyt med ting som feiltimer

og en masse annet jeg ikke husker i farta.

 

det jeg gjorde etter boka var:

-rette opp yoken

-shimse yoken så den kontakter rammen i front, og justere flaten for yokeskruen etter dette

-shimse endeslark i cylinderen

-shimse hane og avtrekker mot ramma.

-dreie litt av endeflaten på utstøteren for å kunne shimse tilbake cylinderen for riktig "headspace/patronspill"

-og selvfølgelig polere alle de stedene jeg ikke hadde fantasi til å se for meg at skulle poleres.

-shims lager man av søkerblader i riktig dimensjon, med en porsjon kreativitet og dremel og bryne.

 

etterhvert klarte jeg å bule pipa mi. ett skudd med for lite krutt av uviss årsak, og deretter en kule til. skjønte hva jeg dreiv med mens jeg skøyt, men når man er fokusert på å skyte fort er det vanskelig å stoppe midt i "rytmen".

fant en fyr som hadde en ekstra pipe, og han var villig til å bytte, (han hadde ikke bruk for pipa uansett) mot et lite mellomlegg. 3 eller 4 hundre var det jeg betalte, den var jo brukt!(koster vel 80-100 dollar ny) huff nå begynner våpenet å bli dyrt!

 

for å skru ut en pipe må man først få godt grep i ramma, så den ikke bøyes. det finnes spesialverktøy, men slikt koster penger!

derfor tilpasser jeg to biter av en eikelist, så de passer noenlunde på ramma. deretter smører jeg smørefett på ramma, og støper imellom med glassfiberarnert stålplast, så jeg får to bakker som er perfekt beddet mot ramma.

spenn opp i skruestikke, spenn en annen skruestikke i pipa(støp bakker om du ikke får godt tak her også, jeg brukte aluminiumsbakker fra biltema), og løsne.

deretter kommer tilpasing av ny pipe. 5" clarkpipa jeg hadde byttet imot var i utgangspunktet tilpasset en m19, samme ramma som m10, men i 357. altså måtte den settes tilbake noen omdreininger. 5 tommer er fint, jeg synes 6 er litt langt, og har nå eid to 4-tommere og synes det er litt kort. har skutt litt M625 med 5 tommer og synes det er fint.

tilbake til tilpasningen av pipa. heldigvis drev min tippoldefar mekanisk verksted, og hos min far og mor står en av de gamle dreiebenkene, uten dreiebenk kan du ikke gjøre disse tilpasningene skikkelig.

de teknisk interesserte får kjøpe kuhnhausen og lese seg til hvordan.

uansett har jeg satt cylindergapet litt trangt(.002"-.003"), og da dukket det opp en skjevhet i cylinderfronten.

skal få en børsemakerkompis med mere peiling på maskinering menn meg til å rette den av, for jeg vil gjerne ha cylindergapet litt trangt. kunne åpnet det, men vil ikke.

det må også monteres låsekule i yoken, da låsningen i fronten av utstøterestangen/cylinderaksen forsvant med originalpipa.

 

det stat et forsikte skrudd på clarkpipa, det får sitte.

jeg ønsket meg et justerbart sikte, og kom over LPAs nye løsning for å skru i ramma på nyere smither med justerbare sikter.

trengtes litt fresing av rammatoppen, mer enn jeg hadde trodd, men nå sitter det bra.

 

så gutta, hva synes dere om konseptet(de som har orket lese alt dette!)?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Problemet for meg er AVTREKKET- det er her tiden forsvinner"

 

Er ikke helt enig - hvis det handler om å skyte FORT.

Da er jeg overbevist om at hard rekyl - kan forsinke litt, og hvis man da skal skyte 5-6 skudd på like mange mål, tror jeg nok at et "piff" vil være mer håndterbart enn et "PANG".

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tatt valget :D - og har ingen grunn for å tenke ballistikk p.g.a. at holdet plutselig blir 50m :wink:.

 

Uansett - holder jeg på at jeg ville skutt liiiiittttt raskere med piff-ladninger - hvis det skulle gå FORT - enn mine Fiocchi (se bort ifra han derre amerikanske fyren :oops: når jeg skriver fort)

Link to comment
Share on other sites

S..an, du er glad i å mekke og skru.

Prosjektet høres glimrende ut ,og det blir nok mye våpen for en billig penge.

Det eneste jeg savner er trykkpunktskule og sikteskinne :wink:

5" pipe er etter min mening veldig pent, men jeg endte opp med 6" siden jeg vil ha litt ekstra siktelinje og tyngde foran.

Clarkpipa er vel Douglas, om jeg ikke tar så mye feil.

Jeg har 1:12 twist på min, og den går utrolig godt med 105-grainere.

Link to comment
Share on other sites

trening, rekylkontroll,trening.

 

eller slappe ladninger som ikke når frem på langhold- valget er ditt :wink:

Trening er ikke oppskrytt, men kuler som ikke når frem er mer sjelden vare.

Selv mine 105-grainere med rundt 80 i faktor treffer ikke mer enn 30 cm. under siktepunktet på 70 meters hold om jeg har skutt inn på 25.

Jeg har riktignok opplevd at kompisens 148 grains wadcuttere har stått halvveis inn i treverket på skivestativet, men det skyldtes manglende krutt i akkurat den patronen.

Link to comment
Share on other sites

joda, de kommer nok frem, jeg bare har valgt å stå på mitt, det viktigste er ikke å vinne, men å gjøre ting på sin måte!

har hatt noe opplevelser med slappe 45 acp ladninger på langhold som fikk meg til å ikke ville skyte slappe ladninger lenger.

hvaslags hastigheter jager du 105 grainerne opp i?

 

sorry, 105 grs kule med 80pf bør gi ca 761,904762 fps om jeg har regnet riktig :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

joda, de kommer nok frem, jeg bare har valgt å stå på mitt, det viktigste er ikke å vinne, men å gjøre ting på sin måte!

har hatt noe opplevelser med slappe 45 acp ladninger på langhold som fikk meg til å ikke ville skyte slappe ladninger lenger.

hvaslags hastigheter jager du 105 grainerne opp i?

Det er ikke så verst fart.

Jeg mener å huske (3 år siden jeg målte) at det dreide seg om 740 fps. om jeg ikke tar så mye feil.

Ei såpass lett kule kan gå rimelig kjapt avgårde uten mye rekyl.

Når det gjelder 45 acp. har jeg lekt med tanken om en 625 med 5-6" pipe, men har funnet ut at N-ramma ikke er det ideelle for en med såpass små hender som jeg har.

Med 160 grs. SWC kan du få god hastighet uten sjenerende rekyl.

Jeg mener å huske at jeg ladet den kula til godt under 100 i faktor og med glimrende presisjon i en 1911 jeg hadde.

Link to comment
Share on other sites

evert; Er helt enig med deg i å gjøre mest mulig sjøl framfor å vente månedsvis på arbeid fra "profesjonelle" som ofte gjør arbeid jeg ikke er fornøyd med.Og like viktig; En lærer mye om våpen og utstyr ved å gjøre det sjøl! Og så er det ekstra tilfredsstillende å bruke utstyret etterpå, spesielt når det blir bra!

Må dessverre innrømme at jeg bruker 105-grainere i .38 sjøl, med 4,5 grs n320 bak.

Link to comment
Share on other sites

med de vel ikke ultra feige ladningene jeg skyter i CAS, skal jeg ikke skryte så mye. (jeg vil være litt enig med shadob, jeg skytter litt fortere med slapt, men idet skal trenes MYE før det gir effekt) Men jeg fortrekker rundt "fabrikk" nivå i .38 i DA revolvere. Og Jeg er enig i at hele avtrekket skal gjøres i en bevgelse. Ikke det stoppet man driver å ettermonterer de vederstyggelige avtrekker kulene for.

 

Dog er jeg uenoig med konklusjonen om å gjøre arbeidet selv. Jeg foretrekker å kjøpe Kuhnhausen bøker og gi dem til Evert slik at han kan skryu revolveren mine. :wink:

(håper du er klar for lutt ruger i 2009)

Link to comment
Share on other sites

med de vel ikke ultra feige ladningene jeg skyter i CAS, skal jeg ikke skryte så mye. (jeg vil være litt enig med shadob, jeg skytter litt fortere med slapt, men idet skal trenes MYE før det gir effekt) Men jeg fortrekker rundt "fabrikk" nivå i .38 i DA revolvere. Og Jeg er enig i at hele avtrekket skal gjøres i en bevgelse. Ikke det stoppet man driver å ettermonterer de vederstyggelige avtrekker kulene for.

 

Dog er jeg uenoig med konklusjonen om å gjøre arbeidet selv. Jeg foretrekker å kjøpe Kuhnhausen bøker og gi dem til Evert slik at han kan skryu revolveren mine. :wink:

(håper du er klar for lutt ruger i 2009)

 

ruger schmuger. vi får se hva fremtiden bringer!

 

er tom. tilbake på å bruke N-330 og N-340 i 9x19, etter å ha målt trykringer på P-5 ladningene mine. No more 320/310/P-5 i militærfelt/ispc ladninger fom min del. disse konkurranseskytterne som allltid skal presse marginer, huff.

Link to comment
Share on other sites

"men idet skal trenes MYE før det gir effekt"

 

Har man 6 mål - og sparer 0,1 sek. pga. mindre munningsvipp, er det over et halvt sekund.

 

Og det kan være avgjørende :?

 

og et halvt sekund ganger 12 stager blir 6 sekunder. Så der gir det effekt. Men min påstand er at det er MYE man må være flink til før dette 0,1 sek spiller noen rolle, mn får hentet ut den reele effekten av det. (jeg har endt opp med 2 plass, i et CAS stevne med 3 sekunders forskjell etter 12 stager / ca 300 skudd...)

 

forøvrig et godt nyttår til deg, evert og alle!

Link to comment
Share on other sites

Ung og likevel klok! Skjelden kombinasjon evert :shock:

Kortversjon av mine tanker: Slapt hanefall og avtrekkskule gjør meg gretten.

Det værste er at det ofte er kombinert(åhh må nesten legge meg ved tanken

Flott arbeid du er i gang med. Blir spennende å høre slutten!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

kan avsløre at selv om cylinderen subber ørlite på to av kammerene hvis revolveren ikke er gullende rein, og jeg enda ikke har noen låsekule, har jeg skutt litt.

satt flere grupper hvor fire av fem skudd var i kontakt, 20-25mmCTC og det femte meget nært, under 50mm. dette var på 20meter innendørs, men det er allikevel god presisjon i min bok, bedre enn jeg klarer å utnytte i feltløypa.

entringskonen har blitt ørlite mindre etter at jeg måtte trimme et par tiendeler av bakkant av pipa, men den er forsatt stor nok, ser ut som om ting linjerer riktig. kan jo henge sammen med at den "tajmer" temmelig bra uansett, og ser strammet opp både her og der.

 

kjettersk påstand: i militærfelt, revolverfelt, og spesialfelt(pistol&revolver) er det de færreste av oss som trenger våpen som skyter bedre enn 50mm grupper på 25meter. vi klarer rett og slett ikke utnytte det, og det trengs ikke i de fleste tilfeller.

 

25mm på 25 meter? joda, sikkert morro de får dagene jeg får til så gode grupper, hvilket er sjelden, men jeg trenger det ikke i noen av de skyteformene jeg driver.

Link to comment
Share on other sites

"hentet ut den reele effekten av det. (jeg har endt opp med 2 plass, i et CAS stevne med 3 sekunders forskjell etter 12 stager / ca 300 skudd...)"

 

La oss si man skal skyte på 6 relativt små mål - så hurtig som mulig - f.eks. en pressduell el.l..

 

Med mindre munningsvipp - og samme teknikk/ferdighet - er jeg ganske overbevist om at det kan ha sin fordel.

Link to comment
Share on other sites

Med mindre munningsvipp - og samme teknikk/ferdighet - er jeg ganske overbevist om at det kan ha sin fordel.

 

mange feltskyttere bruker også totalt feil teknikk, fordi de har sin basis i baneskyting(min mening og oppfatning, argumenter gjerne imot).

strake armer, anatomiske grep og bakoverlent overkropp fungerer ikke med rekylerende våpen, derfor blir slappe ladninger en løsning.

hadde det fungert hadde toppskytterne i IPSC skutt sånn.

se på Todd Jarret, Rob Leatham, Jerry Miculek og andre. de skyter meget fort og presist med rekylerende håndvåpen, og de står ikke rett opp, bakoverlent og med strake armer slik mange feltskyttere gjør. de skyter fra en "platform" hvor grepet og hele bruken av kroppen er med på å stabilisere under rekylen.

Det krever litt trening, og gamle feltskyttere ler av meg der jeg står og ser "rar" ut i deres øyne, men det funker.

Ideen min er at feltmiljøet trenger å lære endel om rekylkontroll av praktiskmiljøet, og forsøker man å bruke disse tingene spiller det ikke like stor rolle om man skyter ladninger med 90 eller 130 i "faktor".

jeg lader 9x19 til 130 i faktor, og føler ikke at det er der begrensningen ligger. begrensningen ligger i avtrekk, å gjennomføre perfekte "skvis" fremfor å nappe.

selfølgelig er det lettere å skyte med mindre rekyl, men med korrekt teknikk spiller det mye mindre rolle enn mange feltskyttere tror!

 

jeg skyter både IPSC og felt, og føler at det er sunt å lære i begge leire.

jeg er dog en ganske treig praktiskskytter!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...