Jump to content

Hastighet i 30-06 med lett blyfri jaktkule til storviltjakt. Hva er potensiell fart?


kongle

Recommended Posts

Det er mange diskusjoner om blyfri kuler, fart, ekspansjon, sd osv på Kammeret nå. 

Er bare nysgjerrig på hvor stor fart man kan få på lovlig blyfri kule til storviltjakt i 30-06?

Hvis man har blyfri jaktkule typ Barnes 130 grain TTSX eller en annen blyfri kule på 120 grain, hvor stort fart kan man i teorien oppnå?

Si at løpslegden er 60 cm?

 

Har 308 fra før, så 30-06 er sikkert smør på flesk, men har fått muligheten til å overta en rifle i 30-06.

Så tanken da er at rifla i 308 forblir kort og hendig med lyddemper til alt mulig, mens 30-06 forblir "postbørse/sitt i ro og vent" med langt løp.

Edited by kongle
skriveleif
Link to comment
Share on other sites

  • kongle changed the title to Hastighet i 30-06 med lett blyfri jaktkule til storviltjakt. Hva er potensiell fart?

Er ei stund siden jeg ladet den kula selv i 30-06, men i ei 60cm pipe så regn med fra 950-1000m/s++.. alt ettersom.. 
 

Svogeren min ligger på rundt 970m/s i ei 52cm pipe, med både 130gr TTSX og Nosler AB. Lader med N550. 
 

Med 1000m/s har du 750m/s på 300m. 
De trenger jo litt futt for å sikre god ekspansjon, så rundt omkring 700-750m/s er sikkert ei grei nedre grense for mesteparten av de blyfrie. Noen litt mindre, noen litt mere. 
Litt for mye fart er bedre enn litt for lite fart i så tilfelle. Mao motsatt av mykere blykuler. 
 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Ingen erfaring med kaliberet, men har 308 fra før og har skjønt at 30-06 ville kunne gi mer fart, serleg med hjemmeladd. Hvor stor fart kan  man få ut av en 308 om mann bruker 130 gr TTSX til samanlikning ?

Så langt er det bare fabrikkammo på meg, men ladesettet har jeg hatt liggende en stund.. Må få kommet i gang..

Link to comment
Share on other sites

Om du går inn på VV sine ladetabeller og ser, vil du finne data for 130 gr TTSX i både 30-06 og .308W. Det burde gi en like bra pekepinn som å spørre rundt på nettet. Uansett kan ingen si akkurat hva du får i di rifle. Sannsynligvis vil endring i hastighet mellom patronene også være forskjellig selv ved lik endring i pipelengde. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...