Jump to content

Bygge om 300winmag til 9,3 eller 358nm


hamilton

Recommended Posts

Har en husquarna 1900 i 300winmag. Får ikke utnyttet det kalibret til min jaktform.

Så derfor har jeg tenkt på å skifte løp til 9,3x62/57. så jeg lurer på hvor mye jeg må gjøre for å skifte til 9,3? Er det nok me å skifte løp eller må jeg gjøre noe med sluttstykket?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har 358 NM og rekylen regulerer du selv fra 35 Whelen til 375 H&H alt etter hvor tunge kuler du lader og til hvilken hastighet. Det går an å lade 250 - 280 grains kuler ned mot 9,3 hastighet med raske kruttsorter, men ikke gå lavere en tabellene dersom du ikke har lade erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 358 NM og rekylen regulerer du selv fra 35 Whelen til 375 H&H alt etter hvor tunge kuler du lader og til hvilken hastighet. Det går an å lade 250 - 280 grains kuler ned mot 9,3 hastighet med raske kruttsorter, men ikke gå lavere en tabellene dersom du ikke har lade erfaring.

 

Har laddet noen år, men ikke til 358nm. skal ikke pårope meg å være nå lade ekspert. Hvilken sorter krutt, kuller bruker du når du ladder, og hvilken fart ligger du på? er bare i tenke boksen enda om hvilket kaliber jeg skal ha. Eneste jeg vet er at jeg ikke har bruk for 300winmag.

Link to comment
Share on other sites

Min Husqvarna 1651 er i 358 NM ogh jeg liker den veldig godt, særlig siden kolben er uoriginal og gir godt rekylopptak. Ladningen er en moderat dose N160 som gr Hornady 250grs SP ca 2800 fps. Har erfart dårlig penetrasjon, så til neste år blir det Oryx og enda mer moderert hastighet. På mine skuddavstander fra 10 til 40 meter har ikke kulebanen stelt i stand noen problemer ennå. Med moderate hastigheter vil ikke rekylen sparke helsa av deg. Men med 338 WM har du fabrikkpatroner på nærmeste samvirkelag. Og det billigste du kan gjøre er å mate den 300'en du har med reduserte ladninger.

Link to comment
Share on other sites

jeg fikk skiftet pipe i min 7mm RM i for ca 6mnd, skiftet til nettopp 358NM.

Jeg hadde opprinelig samme ønske som deg, nemlig 9,3x62, men viste at 9,3`n ikke hadde magnum hylse, så jeg gikk for 358NM isteden, og er så langt strålende fornøyd! Jeg har kappa pipa mi en god del og montert demper, hadde demper på 7mm RM`n og da var det en selvfølge her også.

Jeg lader min med 250grains Woodleigh SP, er strålende fornøyd med dette så langt, bl 4 hjort med den i år, alt fra 17kg kalv på 15m, til hind på 110m, kjempefine slakt alle jeg har skutt.

 

Nå skal det sies at pipa mi er kappet så hastigheten ligger under 800 m/s, men innenfor rimelige skudd avstander så duge det som fy! og jeg bruker Norma 203B, ganske raskt krutt så alt blir forbrent tross den korte pipa:)

 

Presisjonen er upåklagelig, på 100m går det jevnt og trutt i 10-11mm samlinger 3 skudd, og det er helt greit :lol:

Lader samtidig 200 grains remington kuler til trening, billig og fint:)

 

Har forresten bare skutt med den en gang uten demper jeg da, det var da jeg skjøt inn jula i år;)

 

+ at 358NM er jo en norsk oppfinnelse:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke oversikt over tallene, men det er det helt sikkert noen andre som har som eventuelt kan korrigere meg om det trengs.

9,3x64 er bredere over ræva enn 9,3x57/62/66, men jeg vet ikke om den er bred nok til å fungere godt i et sluttetykke meg magnunstøtbunn.

Link to comment
Share on other sites

Hvor kort kan 358nm pipe kappest for å ha opptimal presisjon?

 

Vel, min 358NM er kappet på 47cm, og den leverer 3 skudds samlinger på 10/11mm på 100m, dette med 250grains Woodleigh. :P

Nå har ikke jeg orginalpipe, men pipe fra Lothar Walter. Ble montert med kjappere riflestigning siden den ble såpass kort, dette for å sikre god presisjon med bra tunge kuler :D

Link to comment
Share on other sites

Du vil sannsynligvis ikke miste noe presisjon med kort pipe, men du vil nok miste noe fart, og brenne krutt du ikke får utnyttet hvis du kapper helt ned til 47 cm (eller kortere når det evnt blir lovlig).

338hylser kan brukes og det er helt problemfritt. 308NMhylser skal være bra. Sjøl har jeg testa orginale 358nm, 338 WM, 300H&H, 375H&H, og 300Winmaghylser til 358’n. 338 er fine, og enkle. 300H&H er utmerkede, men en del jobb. 375 er greit men ikke optimalt, og 300winmag er bare tull til 358nm.

 

Patrona er fin, og du kan lade i mange spekter. Jeg har brukt litt 158gr pistolkuler til stående trening. Billig skyting. Ellers går det i 250gr kuler rundt 850ms. Rekyl er etter min mening helt umulig å sammenlikne mellom kalibere uten å ta våpenvekt med i vurderinga. Min sparker litt, ikke noe plagsomt, men den kan heller sammenliknes med en 375H&H en 300WinMag. Jeg har 300winmagpipe til samme børse og den er hakket slappere.

Fin patron!

Link to comment
Share on other sites

ifølge QL (mener hvertfall huske) så blir vist alt kruttet mitt forbrent med pipa på 47cm, bruker 203B s ganske raskt krutt, men bevaremegvel, det er nok en del gasser som ikke får sparka kula så lenge som i normal pipelengde. Men hjorten spør hvertfall ikke;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har 358 NM og rekylen regulerer du selv fra 35 Whelen til 375 H&H alt etter hvor tunge kuler du lader og til hvilken hastighet. Det går an å lade 250 - 280 grains kuler ned mot 9,3 hastighet med raske kruttsorter, men ikke gå lavere en tabellene dersom du ikke har lade erfaring.

 

Har laddet noen år, men ikke til 358nm. skal ikke pårope meg å være nå lade ekspert. Hvilken sorter krutt, kuller bruker du når du ladder, og hvilken fart ligger du på? er bare i tenke boksen enda om hvilket kaliber jeg skal ha. Eneste jeg vet er at jeg ikke har bruk for 300winmag.

Barnes X i 225 grain med 79 grain N160. 250 grain Swift med 78 grain N160

Link to comment
Share on other sites

Vel, min 358NM er kappet på 47cm, og den leverer 3 skudds samlinger på 10/11mm på 100m, dette med 250grains Woodleigh. :P

Nå har ikke jeg orginalpipe, men pipe fra Lothar Walter. Ble montert med kjappere riflestigning siden den ble såpass kort, dette for å sikre god presisjon med bra tunge kuler :D

 

Hva er riflestigning på løpet?

Link to comment
Share on other sites

det var Ragnar Hansen som moonterte pipa mi, og han monterte pipe med 1-12 stigning, jeg presiserte at jeg skulle bruke 250gr kuler og oppover til 300+. + at jeg skulle ha den såpass kort, det spilte sikkert inn også..

 

slik jeg forsto det hvertfall så var ikke 1-12 den vanlige stigningen i 358NM, kanskje 1-14, ikke vet jeg sikkert men....min går hvertfall utrolig godt 10-11mm samling føler jeg er godkjent:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville også vurdert 338 Winmag som er langt vanligere enn 358`n. 375 Ruger er jo også et sterkt kort. Har selv det kaliberet, og det er ikke noe problem å få kjøpt hylser eller patroner til den. Den gir samme prestanda som 375 H&H, og er alt blitt ganske populær i Statene. Men 358 er sikkert heller ikke noe dårlig valg. Hvis enkelt løpsskifte er interessant har børsemaker Heen i Ørje patent på en overgangshylse for rifleløp.http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=15948710&sid=xz2cbarYZrG315645&WT.svl=Link

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...