Jump to content

Tilbereding og krydring av kalkun


G.G

Recommended Posts

Hei der!

Slik tilbereder vi vår kalkun:

 

Pensle kalunen med smelta margarin.

Strø salt og pepper på kalkunen.

Husk og bind beina opp.

 

Tips: For litt ekstra smak, legg masse bacon på kalkunen.

Dette skal visst gi saftig og god smak.

 

0.5 time i ovnen pr kg kalkun. 160 grader.

 

Ps: Dette er litt av fruen sin måte og gjøre det på og litt av det som står i hefte som følger med kalkunen.

 

 

John

:mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det viktikste med tilbedreding av kalkun er SMØR, det går ikke an å bruke for mye, ta gjerne ostehøvelen og leg skiver over kalkunen under steikinga.

Når jeg sier smør mener jeg smør og ikke margarin eller andre billige etterligninger.

Krydder Salt, Pepper og andre ting du liker.

Link to comment
Share on other sites

De siste årene har vi lagd kalkun med "termometer" som spretter ut når kalkunen er ferdig. ellers har vi brukt oppskriften som har fulgt med priorkalkunene og denne stuffingen. det har blitt kjempegodt.

 

Sopp og baconfyll

 

100 g bacon

250 g sjampinjong

200 g brødterninger

1 ss hakket persille

4 ss rømme

1 ts basilikum

salt/pepper

 

Skjær bacon i biter og stek dem sammen med sopp skåret i skiver. Tilsett persille, rømme og basilikum. Ha i brødterninger og smak til med salt og pepper

Link to comment
Share on other sites

Smør er et bra tips.

 

Jeg gjør det vanlighvis enkelt, og stuffer den med halvt om halt med eple og løk. Vil du være mer avansert kan du lage sopp eller farsestuffing, det kan jeg ikke hjelpe deg med.

 

Sy igjen bak med bomulshyssing, og bind sammen låra + bind vingene intil kroppen.

 

Det største trikset er å bruke steiketermometer, jeg bruker to stykker som jeg setter i hvert sitt bryststykke, ett mest mulig mitt i og ett ut mot brystbeinet. Steiker på 200 grader og tar den ut av ovnen rett under 70. Tempraturen stiger fort rundt der så man må passe på som en smed. Syns det blir mere saftig en å steike lengre på 160.

 

Steiker du i bunnen av langpanna så ha i litt vann og dugelig med smør når du begynner så det ikke svir seg så voldsomt.

 

Krydre med salt og pepper.

 

Dersom du ikke skal servere den hel, så ta den ut etter en drøy time og skjær av vinger og lår. Hvis de får sitte på hele steiketiden blir de tørre og fæle, men etter en time er de knallgode. Nok mat til en middag for fire bare der:-)

 

Lykke til.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Gnir inn kalkunen med salt og pepper minst ett døgn før steiking. Koker kraft på innmaten sammen med en løk, gulrot + + +

 

Egenkomponert stuffing som består av kjøttdeig (500-700g), loff, chilli (1-2 etter hvor spreke de er), hvitløk (2-4 fedd) + mye fett/spekk/olje og salt/pepper. Viktig at den er feit og fin :wink: Sy igjen, og bind opp vinger og lår.

Denne stuffinga er kjempepopulær her i familien, og når jeg foreslår andre varianter, får jeg "blikket" fra kjerringa, så jeg har gjort det slik iallefall de siste 7 åra...

 

Steiker på 160 grader 1/2 time pr kg.

 

Pensle flere ganger underveis med smør, eller ribbefett. Jeg hadde spart en del ribbefett fra tidligere i jula, og brukte rikelig både utvendig og innvendig.

 

Synes ikke kjøttet blir tørt på denne måten.

 

Lager dessuten rikelig med saus, slik at en kan blande alle restene (kjøtt, ris, grønnsaker og saus) til en enkel og god gryterett dagen derpå. Fint å ha litt kjøtt igjen til club sanwich også...

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Her i huset er det slutt med å steke kalkunen hel . Skjær fra lår , del dei i kneleddet , skjær fra vingene og del dei , skjær så fra brystfileene og du sitt igjen med skroget som jeg bruker til kraft (fonds) Marinerer stykkene 5-6 timer i olivenolje , hvitløkspepper , provencekrydder og en finhakket shalottløk . Stek stykkene i jerngryte (ca 5 min.)sammen med 6 shalottløk og en gulerot .Ha alt i en stekepose sammen med løken og guleroten og 2 epler i biter , la det stå i ovnen i 1,5-2 timer. Steker skroget , og innmaten som er med i en jerngryte slå over vann og la dette koke 1 - 1,5 time og en har et topp grunnlag til saus .Kalkunen blir mør og saftig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kalkunen skal stekes hel! Det er min klare mening :lol:

Skinnet skal være så helt som mulig, slik at det danner en beskyttende hinne rundt fuglen.

Om fuglen stykkes får man ikke like saftig kjøtt. Det er desverra bare et faktum...

Kan godt løsne det fra brystfilétene og smøre mellom skinn og kjøtt, slik som det beskrives ovenfor.

Bare prøv å ikke stikke hull i skinnet. Gjør jobben med hånden, ikke kniv!

 

Selv stuffer jeg med en blanding av epler, svisker,loffterninger, løk og baconterninger.

Alt sammen freses i panna før det trøes inni kalkunen. Salt og pepper, plus evt andre krydder du liker.

Salvie er vel en av de krydderne som passer best til fugl, så det er alltid velkomment.

 

Så skal den overøses med fett gjennom hele stekingen. Ikke glem det, og en gang eller to er ikke nok! Øs masse! :lol:

Min mening er at om man vil bruke smult, baconfett, smør, melange eller en god olje kun er snakk om smak og behag!

Ville vært meget forsiktig med å være for bastant her. Selv liker jeg ikke smaken av stekt smør!

Og det ville, for meg, ødelagt hele fuglen... Smak og behag er ikke lett å bestemme over ;-)

 

Tilbehøret er også smak og behag, men jeg liker godt ovnsstekte ,mandelpoteter som er delt i 2 på langs

og raust overøst med en god olivenolje, grovt gourmétsalt og nykvernet pepper.

Rosenkål, sukkererter, gulrot, Waldorf, og selvfølgelig den deilige stuffingen er mine favoritter selv om det er ganske standard.

Link to comment
Share on other sites

De siste årene har vi lagd kalkun med "termometer" som spretter ut når kalkunen er ferdig. ellers har vi brukt oppskriften som har fulgt med priorkalkunene og denne stuffingen. det har blitt kjempegodt.

 

Sopp og baconfyll

 

100 g bacon

250 g sjampinjong

200 g brødterninger

1 ss hakket persille

4 ss rømme

1 ts basilikum

salt/pepper

 

Skjær bacon i biter og stek dem sammen med sopp skåret i skiver. Tilsett persille, rømme og basilikum. Ha i brødterninger og smak til med salt og pepper

 

Takker for denne!

Dette var bra. De andre oppskriftene er som regel med sviskel ol. og det liker ikke vi.

Da denne kom fant vi den verdt et forsøk.

men vi bytta brød mot epler pg krydra med provancekrydder i tillegg til salt og pepper.

Fantastisk.

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...