Jump to content

Hunden har spist sjokolade, er det farlig?


Ilatad

Recommended Posts

Sjokolade er farlig for hund, men jeg tror det er store individuelle forskjeller.

Det som er skummelt er at det kan gå lang tid fra sjokoladen er spist til symtomene viser seg.

En ting som kan gjøres hvis hunden har fått i seg noe den ikke bure, er å legge salt innerst på tugen da pleier de å brekke seg.

Kontakt med vetrinær pleier å hvære lurt.

Link to comment
Share on other sites

Min svarte elghund lever i beste velgåande etter å ha forsynt seg med:

a) ei halv sjokoladekake som kjerringa skulle ha til nokre hyggjelege gjester i bursdagen sin

b) ein full boks med youghurtkuler, men då var det kveld for dyret!

 

Ingo er frisk og fin.

Eg er sikker på at han vil gjera alt omatt berre byr seg ein anledning.

Link to comment
Share on other sites

Schäfertispa til ei jeg kjenner ble funnet død i sofaen etter å ha spist en 200 grams melkesjokoladeplate.

 

De dro til veterinær med den da det skjedde og fikk beskjed om at det gikk nok greit - hunden virka pigg nok den.

Døgnet etter fant de den altså død.

 

Hunder mangler et enzym som bryter ned teobromin som det finnes mye av spesielt i mørk sjokolade. Reaksjonen kan komme lenge etterpå og man vet ikke hvem som tåler/ikke tåler sjokoladen.

 

Det beste er å holde sånt langt vekke fra bikkja.

 

Les HER

Link to comment
Share on other sites

takk for kjappe svar :)

det er farlig hvis hunden spiser mer enn 200mg sjokolade pr. kg hund

 

Mener du virkelig 200mg her? Eller er det 200g per kg hund? Hvis 200mg er riktig, er det skadelig for hunden din dersom den spiser mer enn 2g sjokolade.

 

nå ble jeg usikker. må vel være 200g ja..

Link to comment
Share on other sites

Min dachs spiste altså 500gr konfekt. La oss si at halvparten var ren sjokolade. Med livstruende dose på 200mg/kilo, skulle dette være nok til å sette en hund på 1250kg i livsfare???... Min dachs veide ca 8kg, og dosen hun spiste var nok til ca 155 dachser til?!? Vel er dachser hardføre, men hun må jo ha hatt hjelp av høyere makter!

Link to comment
Share on other sites

Hallo folkens!!!

 

Les DETTE.

 

Artikkelen sier at:

"To gram daglig er dødelig. Det ble oppdaget at sjokolade er giftig under andre verdenskrig da biprodukter fra kakaoproduksjonen ble prøvd ut som mulig fortilskudd for husdyr. Undersøkelser viste at selv så lite som to gram kakao pr kilo kroppsvekt pr dag er dødelig for hunden over tid.

Dersom en fuglehund på 20 kilo daglig får 40 gram kakao, vil den over tid bli syk og dø".

Link to comment
Share on other sites

Hallo folkens!!!

 

Les DETTE.

 

Artikkelen sier at:

"To gram daglig er dødelig. Det ble oppdaget at sjokolade er giftig under andre verdenskrig da biprodukter fra kakaoproduksjonen ble prøvd ut som mulig fortilskudd for husdyr. Undersøkelser viste at selv så lite som to gram kakao pr kilo kroppsvekt pr dag er dødelig for hunden over tid.

Dersom en fuglehund på 20 kilo daglig får 40 gram kakao, vil den over tid bli syk og dø".

Ja, men DET er noe helt annet enn trådstarter hevder veterinæren sa.

Takk for oppklaringen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at hunder som blir foret med et høykvalitets tørrfor gjennom hele livet vil kunne bli veldig sensetiv mot andre typer næringsmiddler. De fleste hundeeiere vet hvor problematisk det kan være å bytte til et annet for. Jakthunder blir ofte foret slik at alle behov for fett, proteiner, vitaminer osv. blir dekket. De er friske og sunne, men samtidig veldig sårbare når de jafser i seg mat de ikke er vandt til.

 

En hund som er oppvokst på middagstrester og "åtsler" har ikke samme mulighet for å få dekket alle sine behov. Men den har en fysiologi som tåler det aller meste.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Her er det veterinærkatalogen, oversikten over alle veterinærlegemidler i norge sier. Den har og en svært nyttig liste over de fleste typer forgiftninger.

 

http://www.veterinarkatalogen.no/veteri ... frameset=0

 

Doser fra 20mg/kg av teobromin bør behandles. Disse dosene er ikke gjettinger, men faktiske tester og er til å stole på. Under linken finnes det en liste over omtrent hvor mye teobromin det er i forskjellig typer sjokolade.

 

Johan

Link to comment
Share on other sites

Er vel sånn her som med det meste, at det er litt ulike oppfatningar ute å går. So at det kjem ulike svar frå forskjellige veterinærar eller andre kjelder er vel ikkje so rart. Fins vel inge fasit her heller.

 

I tillegg varierar det frå bikkje til bikkje, på same måte som hos oss mennesker, vil eg tru.

 

Dersom alle desse advarslane om giftig mat til hundane stemte 100%, skulle tipsa vår vore dau for lenge sidan.

(Det er ikkje det at vi fora ho med soo mykje rart, men frøkna stjeler om ho får sjansen...)

 

Trur trikset er å prøve å vere obs på kva hunden får, og får tak i. Og i kva mengder. Følg ekstra godt med på hunden dersom du har mistanke om at den har fått i seg noko som den ikkje tåler. Og so er det nok, som andre har påpeika, betre å ta ein tur for mykje til dyrlegen enn ein for lite.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både dachser og elghunder som har spist MYE sjokolade, og de er helt gale etter å få tak i det. Mere enn en gang har de vært i sekken min og hentet ut 200g sjokoladeplater og spist opp. Jeg har aldri gjort noe med dette og hundene mine har aldri vist noe symptom på at de ble syke. Jaktet hardt med de etterpå uten noen tegn på svakhet.

Mulig de har hatt flaks som overlevde?? Men de er vant til å spise det meste fra vanlig jaktfor til matrester og slakteavfall, så litt variert kosthold er kanskje ikke så farlig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...