Jump to content

Lading av Sierra MK HPBT 69gr for Trijicon ACOG's BDC


joas

Recommended Posts

Dette er nok et longshot, men jeg prøver likevel...

 

Jeg skal lade .223-patroner med Sierra Matchking HPBT 69grs og ønsker derfor, hvis mulig, å komme så nært min ACOG's BDC (bullet drop compensator) som mulig. Patronene skal skytes ut av et 18" løp med 1:9 twist.

 

Er det noen som vet hva slags ammo BDC'en til Trijicon ACOG 3.5x35 .223/5.56 (TA11J) er kalibrert for? På nettsidene til Trijicon står det bare; "calibrated for 5.56 (.223 cal) flat-top rifles to 1000 meters". Ellers finner jeg noe info på div forum at den originale 4x ACOG'en er kalibrert for 55grs ammo, men jeg finner lite om kulehastighet osv 🤔.

 

 

acog.jpg

Edited by joas
Link to comment
Share on other sites

joas skrev (1 time siden):

Er det noen som vet hva slags ammo BDC'en til Trijicon ACOG 3.5x35 .223/5.56 (TA11J) er kalibrert for

Den er garantert kalibrert opp i mot 556 nato ammunisjon.. 

 

joas skrev (1 time siden):

Jeg skal lade .223-patroner med Sierra Matchking HPBT 69grs og ønsker derfor, hvis mulig, å komme så nært min ACOG's BDC (bullet drop compensator) som mulig. Patronene skal skytes ut av et 18" løp med 1:9 twist.


Det er ganske enkelt.. du må finne ut hva BC og fart er på den nato ammunisjonen.. så alt etter om BC på den kulen du skal lade/bruke er bedre eller dårligere så må du enten øke eller senke hastigheten på ladet ammunisjon.. veien blir lang om du ikke om du ikke har en nøyaktig kronograf og en ballistiske app som feks AB..shooter..eller lignende..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Sunnmøring

Jepp. Kronograf får jeg lånt meg, så det er greit. Utfordringen er som jeg skriver i første post, og som du bekrefter, å finne data for den ammunisjonen som ligger til grunn for BDC'en.

Godt mulig det er M855 🤔.

 

Det blir nok ikke helt enkelt å finne en perfekt lading, men det hadde vært morsomt å få det til. 

Edited by joas
Link to comment
Share on other sites

Forsvarets vanlige 5,56 miljø ammo har en lang 62 gr kule som i mitt 56 cm løp gir ca 890 m/s.

Jeg skyter mest 69 gr Lapula scenar og de lader jeg til 900 m/s med 1,62 g N-11. Da går de meget bra. Nå bruker jeg en Swarovski ds 5-25×52 og med den er det enkelt å legge inn kule og fart. Stemmer på håret fra 50-600 m som er det jeg har testet.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

joas skrev (29 minutter siden):

Du tenker å se om jeg finner en lading med Sierra-kula, som har samme moa-avstander som retikkel-infoen du viser til?

Ja, eksperimenter i kalkulatoren med fart og se om du klarer å finne en hastighet som passer målene. Finner du en fornuftig hastighet så er det "bare" å lade en stige for å få samme hastighet i ditt våpen.

I teorien enkelt i det minste.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for tips!. Jeg lekte meg litt med div ballistiske kalkulatorer jeg fant. Det ser ut som jeg kommer nærmest Trijicons BDC hvis farta er sted mellom 850-865 m/s (2788-2838 fps). Ifølge retikkelinfoen deres skal det være følgende antall MOA:

300m = 5.0

400m = 9.3

500m = 14.8

600m = 21.9

 

 

 

ballisitcs2.png

Edited by joas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • joas changed the title to Lading av Sierra MK HPBT 69gr for Trijicon ACOG's BDC

Ville tippe M855 fra M4 med 14,5" løp men det beste er å bare spørre Trijicon: https://www.trijicon.com/contact-us

Kontaktskjema eller ring om du vil ha det asap.

 

Det finnes vel reelt sett fire typer 5.56 ammo det kan være: M193, M855, Mk318 SOST og evt Mk262 men sistnevnte er nok mest usannsynlig.

Og så er de enten tiltenkt M4/M4A1 med 14.5" eller M16 A2-4 med 20".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...