Jump to content

Nye Sabatti Rover 2022


Projectjeger

Recommended Posts

Ser på systemrifle for tiden.

 

Så på Sabatti Saphire og denne, Blaser, Savage Impulse, Sauer 404 og Beretta BRX1.

 

Det eneste som er galt med denne er mangel på .223, og magasinutløseren.

Single stack magasin er ikke drømmen, men går.

Man får riflen pluss 3-4 løp til samme pris som låsekassen til en Blaser eller Sauer -- uten løp.

 

Skulle bare intenst ønske de kunne hatt en mer konvensjonell magasinutløser.

Liker ikke ideen om å løse ut magasinet i minus 10 med hansker eller stive fingre så nært avtrekkeren inni avtrekksbøylen.

 

Det hadde kostet ekstremt lite å lage et underbeslag med mer konvensjonell magasinutløser.

Men det gjøres altså ikke. Og jeg har ikke sett aftermarket-deler som fikser problemet.

Har sendt mail om de kommer til å tilby andre design for magasinutløseren.

Det er vitterlig bare å ha utløseren på utsiden, ala Browning Bar, i stedet for gjennom.

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

Red FR skrev (På 29.1.2022 den 9.49):

 

Det eneste som er galt med denne er mangel på .223, og magasinutløseren.

Single stack magasin er ikke drømmen, men går.

 

Må korrigere meg selv her.

Riflene med AICS-magasiner dekker 223 rem, 6.5 Lapua, 6.5 creedmoor, 308 og 30-06.

 

61a0dc3c269c7971038321.jpg

 

Sabatti Rover Ranger

 

De har en magasinutløser på de modellene som passer min smak bedre enn riflene med propriertære magasinet. Ikke optimal for en jeger i tett skog men ikke farlig eller ubrukelig.

 

Magasinene som følger med er dårlige, men kan erstattes med kortere 4-5-skudds: AICS.

Som er greit når du mister dem i skogen på grunn av magasinutløseren.

 

Det er grå cerakote på løpet. Låsekassen er alu, så usikker på om de bruker cerakote på den eller om de matcher løpet med alu-farge.

 

Riflene med propriertære magasiner dekker 243 win, 6.5x55 og 6.5 creedmoor, 308, 7 mm rem mag, 300 win mag.

 

 

61a0e599248c2741842227.jpg

 

Sabatti Rover Pathfinder, også i cerakote, med ikke-AICS-magasiner.

 

...mens Saphire-serien systemrifler, tidligere systemrifler, har MRR-løp, så står samtlige løp til Rover-seriene listet med tradisjonell rifling, uten å nevne MRR.
 

De markedsførte MRR for langhold på Shot Show 2022, men Rover-serien har ikke listet løp med MRR.
Håper det kommer, for jeg ville likt å prøve et løp som tåler 15 000 skudd i 6.5 creedmoor eller 300 win mag.

 

Det eneste som stoppet et spontant kjøp er mangel på et 7mm - .300 magnumkaliber + 223 rem i samme rifle.

De spenner 223 til 30-06 med AICS, eller 243 win + 300 win mag i deres egne magasiner.

 

 

300 WSM passer i AICS, så det er håp for at de lanserer 300 Winchester Short Magnum-støtte til riflene med AICS-magasinbrønner.

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

MRR løpene ser meget bra ut! Umulig å slite ut, mindre varme og enklere puss. Presisjon er visstnok over snittet bra fra fabrikk.

Når børsemaker kjøper hele rifler for å bruke løpene i custom bygg bør de være bra! Men tror ikke huntermodell kommer med MRR løp.

Ta må man opp på andre modeller. De har og bedre avtrekk.

Kunne tenkt meg en slik i 6,5x55 og 300wsm

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Er det noen som har erfaring med den nye Sabatti Rover Hunter-riflen? Vurderer denne i .308w. Jaktia har kampanjetilbud på en pakke med denne rifla. Har også mulighet til å kjøpe en ny CZ 557 Eclipse i .308w i samme Jaktia-butikk, men den har 90-graders hevarm. Må innrømme at 60-grader på Sabattien virker å være en kjekk detalj. Men kommer nok til å velge den av de to som sitter best i hendene og føles mest rett ut. Har tatt tid å få våpensøknaden behandlet, men nå er gebyret betalt og jeg venter spent på lapp i postkassen i disse dager 😃 Har vurdert brukt og, men har bestemt meg for å handle nytt og lokalt 👍

Sabatti-pakken: https://www.jaktia.no/sabatti-rover-hunter-308win-med-sabre-amassador--a-tec-villmark-lyddemper
 

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har en lenke til eller bilde av, eller video av, hvordan løpsbyttet fungerer på denne?

Det er samme person som står bak hver eneste test av riflen jeg finner på youtube, og ingen demonstrasjon av hvordan løpet er festet -- og ingen full instruksjonsbok å finne.

Link to comment
Share on other sites

Forrige versjon, avertert som BCM Rubis, sine løp er avertert til 5495,- på Jaktdepotet.

Importøren i Norge, Vaabenhuset Nygård, har gått fra grossist/importør til å bli en vanlig butikk, så det er uklart hvem man skal gå til for å få tak i de nyeste versjonene eller løp uten å vente ett år+.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...