Jump to content

prsisjon i ny rifle.


kystjeger

Recommended Posts

Hørte i dag av en våpenselger at minimumskravet ang presisjon i en rifle ved salg var at riflen skulle samle 50mm på 100m går jeg ut fra. Stemmer dette ? syntes det var fryktelig dårlig presisjon på en rifle?. Må si hvis jeg kjøper meg en ny rifle til eks. 20.000 og så samler den ikke bedre enn 50mm ja da føler jeg at jeg har kjøpt katten i sekken. Noen som vet noe om dette.?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært borti en som mente at rifla gikk dårlig.

 

Han hadde skutt med .30-06 ammunisjon fra 1952 som var litt irret.

Han ville ikke forstå at det kunne være så stor forskjell på den ammoen og de Norma Jaktmatch jeg skøt med.

Han måtte til slutt være enig at presisjonen nok var bra ved bruk av ny ammo.

 

Du får jo som regel bedre presisjon med å eksprementere med lading av patroner til din spesielle rifle.

Link to comment
Share on other sites

Når en først er inne på det med presisjon. Jag har en Tikka i 30-06 som jeg ikke får bedre samlinger med enn 35mm. Nå lader jeg selv noe jeg har gjort et halvt års tid. Har prøvd forskjellige ladninger men ikke tal om at den vil samle bedre. Hadde det ikke vært for at jeg også har en sako som samler skikkelig hadde jeg trodd det var jeg som ikke kunne skyte. Har bare prøvd 150 og 165 gr kuler. 165 gr kuler sierra match king som jo skal være gode kuler. Lurte på om jeg skulle prøve tungre kuler. krutt som jeg har prøvd er norma 202-204 og mrp.

Lurte på å prøve N-160.

Link to comment
Share on other sites

Det å påstå at det ikke er lov å selge børser som samler over 50 mm på 100 meter er hvertfall idioti. Så noe offisielt minimumskrav eksisterer nok ikke, så lenge våpenet er trygt og såpass presist at det legger til rette for human avlivning.

 

Men det selges vel flere børser som samler 10 cm på 100 meter med fabrikkammo, uten at de er ulovlige av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

Syntes heller ikke dette kunne stemme. Men han sa i henhold til norsk lov?

 

Men vise til paragraf i lov eller forskrift, det kan han ikkje?

 

Skytevåpen som er ulovlege etter norsk lov, er definert i paragraf 2 i den nye Våpenforskrifta:

a) skytevåpen som vanligvis brukes som krigsvåpen,

b) helautomatiske skytevåpen, selv om de ikke er krigsvåpen, eller

c) skytevåpen som er kamuflert som en annen gjenstand.

Link to comment
Share on other sites

Kystjeger; prøv med lapua scenar 168 gram og n150.Huskar ikkje kruttvekta,men brukar lavaste alternativet i ladeboka.

Har tikka og 30-06 sjølv,og dette funkar godt :wink: .

Har faktisk ikkje opplevd tikka børser som går så dårlig, men dei finst vel :roll: .

Link to comment
Share on other sites

Når en først er inne på det med presisjon. Jag har en Tikka i 30-06 som jeg ikke får bedre samlinger med enn 35mm. Nå lader jeg selv noe jeg har gjort et halvt års tid. Har prøvd forskjellige ladninger men ikke tal om at den vil samle bedre. Hadde det ikke vært for at jeg også har en sako som samler skikkelig hadde jeg trodd det var jeg som ikke kunne skyte. Har bare prøvd 150 og 165 gr kuler. 165 gr kuler sierra match king som jo skal være gode kuler. Lurte på om jeg skulle prøve tungre kuler. krutt som jeg har prøvd er norma 202-204 og mrp.

Lurte på å prøve N-160.

 

Tror nok problemet ligger i børsa. Sjekk om løpet ligger an i skjeftet og om skjefteskruene er taite. Ellers er slark med puss en mulighet. Puss godt med bronsjebørste og mantelfjerner.

Bedding gir nesten alltid bedre pressisjon.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke lader sjøl, ville jeg prøvd ballistic tip. For eksempel norma selger disse til 30-06. Jeg har til gode å se et kvalitetsvåpen som går dårlig med disse. (Men det regner jeg med å få høre nå :D )

 

Sjekkliste: Bedding, skjefteskruer, frittliggende løp.

 

Om pipa er tynn, kan den bli så fort varm at den "kaster" skudd etter hvert. Er mønsteret to tett på - og så en satelitt et stykke fra?

 

Jeg vet ikke hvor mye du har skutt før, men 5 cm samlinger er ikke elendig. Det kan hende du har skutt med kanon hele ditt liv, men for de som ikke har det, er ikke 30-06 et kaliber som er veldlig lett å mestre. (kvalitet på avtrekk), like spenning i kroppen hver gang blir utfordrende når det smeller og røkker såpass. Dessuten er det fort gjort å gjøre en "liten ting" forskjellig hver gang (eks. hvor du legger kolben aksla, hvor du har hånden under forksjeftet, hvor hardt du holder i forksjeftet etc etc. (Du får tilgi me dette hvis du er selveste skytterkongen eller heter Jørund Lien :) )

 

Håper disse ordene var mer til nytte enn til irritasjon.

Link to comment
Share on other sites

Når en først er inne på det med presisjon. Jag har en Tikka i 30-06 som jeg ikke får bedre samlinger med enn 35mm. Nå lader jeg selv noe jeg har gjort et halvt års tid. Har prøvd forskjellige ladninger men ikke tal om at den vil samle bedre. Hadde det ikke vært for at jeg også har en sako som samler skikkelig hadde jeg trodd det var jeg som ikke kunne skyte. Har bare prøvd 150 og 165 gr kuler. 165 gr kuler sierra match king som jo skal være gode kuler. Lurte på om jeg skulle prøve tungre kuler. krutt som jeg har prøvd er norma 202-204 og mrp.

Lurte på å prøve N-160.

 

Har samme børse, bytta rekylklakk fra alu til rusrfri. Gromladninga mi er 60g vv160 sierra 168g/scenar 167g cool 84mm

Samler 10-15mm

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Ville prøvd noen runder med mantelfjerner først.

 

scenar 167 grn er nevnt, dette er ei god kule som jeg bruker i flere patroner som alltid gir god presisjon. Du må selvsagt måle friflukt og slik slik at patronen passer kammeret ditt. hardt avtrekk, kryp i avtrekk er ting jeg merker at påvirker min skyting.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel veldig få våpenprodusenter som faktisk gir presisjonsgaranti.Om man har betalt det hvite ut av øyet for grom skyten så er det helt klart kjipt om den ikke samler under 50mm.Men tviler på at det er noen lov som bestemmer hva som er akseptert presisjon.Kunne jo prøvd å få igjen 50 lapper hos dealeren fordi ny børsa samlet 3 skudd innen 52mm,hadde vel neppe klart å dra den iland.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for alle svar. Tikkaen har frittliggende pipe-er beddet-alle skruer-montasjer er tilskrudd.

Det neste kulevalget som skal prøves er 168gr Scenar. Prøvde en ladning på den med 47gr Norma 202. Første gang jeg skjøt 4 skudd satt alle 4 i samme hull. Jøss tenkte eg der har eg ladningen. Ladet flere for å prøve. Men nei så det var nok bare tilfeldig. Men det som jeg ser skjer er hvis jeg skyter 3 skudd serier med denne ammunnisjonen så sitter 2 skudd sammen og 1 skudd opp til høyre. Har ikke tenkt mer over det ,men da det blir nevt her så er det det som har skjedd. Skal se litt mer på dette.

Link to comment
Share on other sites

normal_Bilde108.jpg

 

slik bør pressisjonen i ei rifle være på 100 m....alle kulehullene nesten i hverandre...er forøvrig kjerringa sin blink...

 

her er min blink....testa rifla på forskjellige hold,etter å ha fått den innskutt hull i hull på 100 metern,og dette var maxholdet..330 meter....223 ladet med v-max

normal_Bilde110.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...