Jump to content

7x57r og 7x57


Froland

Recommended Posts

Froland skrev (På 2.12.2021 den 11.57):

Til trening ikkje jakt .

 

Utfordringen med litt sjeldne kaliber(7x57R er jo ikke så sjelden, men kanskje sjelden nok) er at det som eventuelt finnes av "treningsammunisjon" ofte ikke er noe billigere enn jaktammunisjon. Det er, for eksempel, lite poeng i å kjøpe ferdigladd helmantel i .375H&H for å trene med:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Å bedrive skytetrening med 7x57R er vel uansett kostbart. Billigste ammo fra JD er på 17,50 pr smell. Finn noe annet å bedrive skytetrening med. Luft, .22 LR, .223R eller 6,5 feks. Ser dog at det er greit å venne seg på våpenet med å skyte noen skudd med det før det er alvor.

PS. Hjemmelading er noe en absolutt bør vurdere om en ikke bare skal skyte noen av "de tre store".(Egentlig er det vel fire)

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Froland skrev (På 1.12.2021 den 22.41):

Sliter med og finne 7x57r ammo til trening.

 

Jeffery skrev (1 time siden):

Utfordringen med litt sjeldne kaliber(7x57R er jo ikke så sjelden, men kanskje sjelden nok) er at det som eventuelt finnes av "treningsammunisjon" ofte ikke er noe billigere enn jaktammunisjon.

 

Ehhhh  -  jeg skrev noe lignende i en tråd om 7x57R for ikke så lenge siden, og "fikk så hatten passet" for at jeg ikke hadde søkt rundt på nettet etter ammo i kaliberet:

 

https://www.kammeret.no/topic/94477-ønsker-perspektiv-på-7x57-r-vs-8x57-irs/?do=findComment&comment=1368622

 

vavlo skrev (32 minutter siden):

PS. Hjemmelading er noe en absolutt bør vurdere om en ikke bare skal skyte noen av "de tre store".(Egentlig er det vel fire)

 

Man bør lade sjøl, eller ha en habil heimelader blant "venner og kjente". Da må man jo regne med å kjøpe inn riktig die-sett sjøl, men de utgiftene vil fort være inntjent.

 

("De tre store": I tillegg er vel 223 Rem., 7 mm RM, 300 WM, 8x57 IS og 9,3x62 blant de kalibrene man bør vente å finne i ei våpensjappe som er sånn noenlunde oppegående).

 

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (3 minutter siden):

Ehhhh  -  jeg skrev noe lignende i en tråd om 7x57R for ikke så lenge siden, og "fikk så hatten passet" for at jeg ikke hadde søkt rundt på nettet etter ammo i kaliberet:

 

Joda, det finnes ammo, men så veldig billig å trene med, med fabrikkammo, blir den jo ikke. 

 

TS på pekte jo at det var treningsammo han var ute etter. Og definisjonen på treningsammo er jo gjerne billig:wink:

Link to comment
Share on other sites

Jaktdepotet har en S&B i 140 grain FMJ Training, billigste alternativ etter det jeg ser. 7x57R er ikke blant de vanligste patronene, likevel ikke uvanlig å komme over i de fleste butikker. Prøv å ta en ringerunde hos de som ikke har prisliste på nett. En bekjent av meg hadde en kombi i dette kaliberet, han solgte børse og die-sett, han ville bare redusere garderoben. Jeg arvet alle kulene. Når jeg roter i hylsebøtta på skytebanen finner jeg stadig (ofte) 7x57R. Jeg tror en heller sliter mer med å finne 7x65R i butikkhyllene, men det er et annet tema. Prisen på kr.350,- for 20 patroner fra S&B er jo etter mitt syn innenfor rimelig. Har man ladeutstyr fra før for andre våpen er jo veien kort til et die-sett, resten er plankekjøring, som komponenter og tabeller. 

 

@Jegermeisternnevner at han skrev i en annen tråd, godt skrevet tema.

DSC05220.JPG

Jeg våger å påstå at 7x57 er mer sjelden her på berget enn 7x57R som er relativt standard hos "kombifolket". 

7x57R er ikke blant de 10 vanligste patronene som en får kjøpt billigalternativer til. "Er man med med på leken må en tåle steken". Kjøper man et våpen utenfor de vanligste patronene må en forvente ekstraordinære brukskostnader. Sammenlignet med mye annet så er ikke 7x57R på ekstremlista for ammopriser.

 

DSC05222.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...