Jump to content

Fordømt.. Mantel i løp!


Nygaard

Recommended Posts

Julegavene ble en suksess i år. Fra far var det diesett, og fra nissen kom det sannelig 500 kuler. Alt dette til 30 Carbine.

 

Så, etter litt fikling med gavene 1. juledag, slo tanken meg: Denne lille patronen med det marginale hylsevolumet burde kunne lades subsonisk! Som tenkt, så gjort. Quickload ble matet med data, og foreslo 3 grains N320 bak 115grainskula for å oppnå ca. 300m/s. Som den fromme sjel jeg er, valgte jeg å stole på programmets estimater, og hylser ble presset, krutt ble fylt i, kuler ble satt og kronografen ble rigget til.

 

"PANG!", sa karabinen. Skuddene fungerte tydeligvis, og kronografen kunne fortelle meg at kula holdt 60 m/s da den kom ut. "60m/s var da merkverdig lavt? Quickload mente da at hastigheten skulle ligge langt over dette?", tenkte jeg. "For lite lys", ble min konklusjon. En ekstra lampe ble hentet inn i kjelleren, og en ny patron ble matet inn i geværets sultne gap. Håpefullt dro jeg i avtrekkeren. "Piffff..."? Ikke noe nevneverdig smell. Mistanken for gjennom meg, og ble snart bekreftet. Noe ufrivillig hadde jeg klart å deaktivere min egen karabin.

 

Fordømt. Hvorfor i all verden tenkte jeg ikke på at halvautomekanismen kom til å konsumere en del energi?

 

Kula satt i allefall ca 3 cm fra munningen.

Løsningen ble å lage et hakk i tuppen med en syl, fore en skrue godt med teip (sentrering og beskyttelse av løpet), skru den inn i kulenesa og røske kula ut. Beklageligvis kom bare blykjernen - mantelen fant det for godt å bli igjen i løpet.

 

Derfor: Er det noen enkle håndgrep som kan få meg ut av denne knipa? Jeg har tenkt tanken på å proppe munningen og helle inn litt kraftig ammoniakk bakfra for å løse opp mantelen, men ikke pipa. Det forekommer meg dog at det kan være tidkrevende, i allefall med husholdningssalmiakk. Apoteket påstod dessuten at de ikke hadde ammoniakk. Jeg vet FK har, men jeg har ikke lyst på 10 liter... Andre forslag til fjerning? Eller skal jeg levere den til børsemakeren først som sist?

 

-Nygaard.

Link to comment
Share on other sites

1)

Sett opp QL med "Long barrel friction" så skal du se at teori og praksis stemmer langt bedre.

 

2)

Jeg ville prøvd å banke den ut mot kammer med en pussestokk. Klarte det samme med en 180grs kule i 30-06, og den var ikke SÅ vanskelig å banke ut. Nå har du dessuten bare mantelen, så hvis du slår mot basen burde den slippe litt av holdet mot pipa uansett.

Link to comment
Share on other sites

Om den sitter helt ute i munningen ville jeg sluppet inn en skrue fra kammerenden slik at hodet på skruen hviler mot bakenden av mantelen og resten av skruen stikker gjennom mantelen og ut av løpet.

Om ikke hodet på skruen passer perfekt kan du bruke ei toppskive du tilpasser slik at den passer.

Ei skive av messing er nok det mest skånsomme for løpet.

Så er det bare å tre på ei større skive frempå skruen slik at denne ligger an mot munningen.

Setter du så en mutter på skruen, klarer du kanskje å terse den ut.

Om skruen bare roterer, er nok det beste å få tak i skruen med en slagters og rykke mantelen ut med denne.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for sparte kroner hos børsemaker! :)

 

I dag gikk turen til Byggmakker. Jeg fant noen fine skruer - M5 x 80mm. Skruehodet ble filt ned til passelig diameter, skruen ble sluppet inn i løpet fra kammerenden og en trebit, tre plastskiver, to metallskiver og en mutter ble tredd på. Trebiten hadde et hull på 10mm, og fungerte som avstand mellom munning og mutter, slik at mantelen kunne dras helt ut. Jeg brukte en fastnøkkel til å skru, og en tang til å hindre skruerotasjon.

 

Jeg tok et par kjappe fotos, så legger dem ut:

 

313437.jpeg

Skruehode etter og før filing.

 

313440.jpeg

Hele "verktøyet" i deler.

 

313438.jpeg

"Verktøyet" i bruk. Legg merke til mantelen. DEILIG!

 

Så takk igjen, alle sammen. Skal regne med friksjon neste gang :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...