Jump to content

Kjøpe brukt Tikka M76 kal. 308.


EirikMI

Recommended Posts

Har mulighet til å få kjøpt en brukt Tikka M76 nå. Får ikke sett riflen selv, forutenom på bilder da den er på andre siden av landet. 

 

Er det noen som har noen erfaringer med denne riflen? Det er tenkt å være min første rifle, og jeg har ikke et enormt budsjett så prisen var veldig fin. Skulle få med lyddemper og en gammel kikkert. 

 

Har dere noen tips til hva jeg kan spørre selger om får å vite at det ikke er "katta i sekken"? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker du bør sjekke ut:

 

- hvor mange skudd den har gått (og om det er benyttet fabrikk- eller hjemme-ladet ammo)

- at det ikke er noen funksjonsfeil (sikring, avtrekk, magasin etc.)

- eventuelle rust-skader inn- og utvending

- skader på skjefte

 

I stedet for å gå direkte på rust kan du sirkle litt rundt grøten og spørre om hvordan våpenet er stelt/vedlikeholdt, og hvor det er oppbevart (dvs. hvor skapet våpenskapet står). Hvis selger er litt vag må du spørre direkte.

 

Edit: hvis det ikke framgår av annonsen, ta også rede på pipelengde, da den nok er kappet siden det følger med lyddemper. Kikkerten kan duge, men mest sannsynlig har den null verdi.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Viktig! Sjekk følgende: ta sluttstykket ut av rifla, spenn sluttstykket ned slik at tennstempelet stikker ut av støtbunnen, sett det nedspente sluttstykket inn i rifla og se om det "bunner". Dvs, se om det går helt inn i kassa. Gjør det det vil sluttstykket kunne fyre av en patron i ulåst stilling. Dette har jeg sett og hevarmen kappet tommelen av skytteren. Sluttstykket stoppet i kinnstøtta på en "supersporter" slik at skytteren ikke fikk det i ansiktet. Dette ble rettet på M55 men jeg har hørt at denne tilstanden kan eksistere på tidlige M55.

Link to comment
Share on other sites

Forholdet gjelder tidlige versjoner av både M55 og M65. For å hindre at sluttstykket kunne går helt frem med nedspent sluttstykke ble boltmuffa senere utstyrt med en tapp som stikker litt ut og stopper sluttstykket mot låskassetangen. Om ditt våpen har ei slik "vorte" på boltmuffa er det sannsynligvis fikset, men kjør testen som nevnt over for alle tilfelles skyld.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har en M55 og har tafset på noen flere eksemplarer.

 

En vanlig feil, men som er lett å fikse, er at låskassa etter mange års bruk blir litt løs i stokken. Dette kan gi dårlig presisjon, og fører gjerne til at børsa blir solgt billig. En enkel beddejobb så det sitter fast og med frittliggende pipe, så blir den god som ny. Jeg søylebeddet min med to biter aluminium og noe glassfiberarmert epoksysparkel, m, det kostet ikke stort og har holdt i over 15 år nå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...