Jump to content

Ladinger/ kruttype til 223?


Gemas

Recommended Posts

Jeg fusker litt i ladefaget, er relativt nybegynner, og forsøker å finne "goladninger" til min X-bolt ss 223R. , twist 1:8. Børsa er skutt inn med fabrikkladet Lapua Scenar 69 gr og samler godt med den, typisk 10 - 15 mm på 100m. Og på en måte forsøker jeg å finne ladninger som matcher den mtp. å bl.a. kunne brukes til toppjakt. Derfor er det viktig at hastigheten ikke blir for høy men presisjonen god. Har ladet patroner, Lapua og Norma hylser og Lapua Scenar 69 kule, med VV N-133 og Norma 203-B og har fått bortimot ok samlinger med VV men er ikke helt fornøyd. Typisk er og at ift. fabrikkladd sitter skuddene med VV N-133, 3 - 4 knepp under. Skyldes det for dårlig fart? (Har ikke kronograf) Norma sprer for mye. Har benyttet VV og Norma sine ladetabeller og holdt meg innenfor anbefalte grenser. C.O.L. på fabrikkladet Lapua er 56 mm og har derfor variert fra 56 til 57,4 (iht. ladetabell VV) på mine ladninger. Kan ikke si at noen C.0.L lengde går bedre enn andre, virker som børsa bryr seg lite om det. Nå funderer jeg på å bytte krutt for å se om det blir bedre. Hva vil dere anbefale VV N-135 eller VV N-140? Funderer også på å prøve Lapua Scenar 77.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Gemas said:

Hva vil dere anbefale VV N-135 eller VV N-140? Funderer også på å prøve Lapua Scenar 77.

N-140, eller enda bedre: N-540. Ladedata lett tilgjengelig.

Særlig siden du kanskje vil prøve tungere kuler.

Også Norma n-11 vil fungere. Ikke sikker på om ladedata står på boksen for .223(?)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tenker akkurat på det samme, sliter å finne presisjon med alt av kuler og har prøvd N-11 og N-140.Børsa og løpet er forholdsvis nytt. Vil helst holde meg unna tunge kuler.

 

Skal gi løpet en sjanse til før det blir byttet.Hvilket krutt skal jeg prøve? Har 40 grains V- Max, 55 grains Sierra Gameking, 62 grains S&B FMJ. Angrer som fan på at jeg solgte forrige børse, Weatherby Vanguard i .308. Samlet 5 skudd i et raggete hull på 100 mtr.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel bare slik at enkelte rifler ikke fungerer tilfredsstillende. Jeg kjøpte en ny Tikka T3 i 223 og prøvde med en mengde forskjellige skudd men den gikk aldri bra. Solgte den og kjøpte en S&L og den går bra nesten uansett hva jeg mater den med. Så det er forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Gemas skrev (På 22.11.2021 den 14.19):

Lapua Scenar 69 gr og samler godt med den, typisk 10 - 15 mm på 100m.

Dette tyder jo på at det ikke er pipa. Jeg får en gnagende mistanke om at det er ladingen din - kanskje i sammenheng med valg av krutt.

Kan du beskrive rutinene dine?

 

K

Link to comment
Share on other sites

petrol skrev (26 minutter siden):

Jeg brukte en tråd som var fra før, jeg mistenker pipa, Gemas, trådstarter, tror jeg ikke har dette problemet 🤔

Trådstarter her. Tror heller ikke jeg har problemer med pipa 🙂.  Jeg er bare ute etter tips til en ladning som matcher eller er bedre enn fabrikkladd Lapua scenar 69 gr. Har med ladinger opp mot maks (VV tabell) med VV N133 fått til greie samlinger, men da sitter skuddene ca 4 knepp lavere enn fabrikkladd.  

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, bardp said:

Det er vel bare slik at enkelte rifler ikke fungerer tilfredsstillende. Jeg kjøpte en ny Tikka T3 i 223 og prøvde med en mengde forskjellige skudd men den gikk aldri bra. Solgte den og kjøpte en S&L og den går bra nesten uansett hva jeg mater den med. Så det er forskjell.

Ja, er jo litt prisforskjell på en stusselig Remington og en S&L.  Løpsbytte og retting av gjenger låskasse koster glatt 10K. Er ikke sikkert at det blir hull i hull etterpå heller.Tenkte jeg skulle teste et par krutttyper til før jeg bestemmer meg for hva.Er litt fysen på en Ruger Precisjon Rifle og.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

En oppdatering. Etter en del testing av ulike kuler og krutt føler jeg at jeg nå er kommet i mål ift. det jeg var ute etter i starten, nemlig å finne ladinger som helst samskyter og gir like god presisjon (eller bedre) som fabrikkladd Lapua. Så langt er det Lapua kuler som gir best presisjon i min X-bolt NL SS 223 og det jeg kommer til å satse videre på. (Har forsøkt disse kulene - Hornady 55 gr fmj, Sierra 55 gr fmj, Sako Speedhead 52 gr. fmj, Prvi partizan 62 gr. fmj og Nosler CC 77 gr.) Jeg bruker hylser fra Lapua, Norma og Swiss P,  tennhetter CCI 400. Av kuler er det Lapua 55 gr. Fmj (S538) og Lapua 69 gr. Scenar som nå gjelder og Vihtavuori krutt. Til 55 gr fmj er godladingen 23 gr. VV N133 og til Scenar 69 gr gjelder 23 gr. VV N140, for begge gjelder Col. = 56 mm som er samme lengde som fabrikkladd. (Har forsøkt lengre Col til Scenar'en, opp til 57,4 iht. VV ladetabell, men da øker spredningen merkbart.) Hastigheten målt med Magnetospeed kronograf ble gjennomsnittlig 930 m/s for 55 gr. Fmj og 820 m/s for Scenar 69 gr. med disse ladningene. Disse ladingene samskyter internt på 100 m hold og også ift. fabrikkladd Lapua, i min børse. Hvis noen vil prøve disse reseptene er det selvsagt på eget ansvar. Jeg er veldig fornøyd. Når jeg gjør jobben og typisk skyter (og samskyter) samlinger på ca 10 mm under gode forhold føler jeg at målet er nådd.

 

20220920_131501.jpg20220920_131453.jpg.2b00411600059356471af444aba783c6.jpg

Edited by Gemas
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...