Jump to content

Recommended Posts

Siden vi har en klubb for Anschütz tenkte jeg vi kan ha en klubb for oss som er teite nok til å kjøpe Izhmash.

 

Her er min Izhmash Sobol' ("sabel"). Basert på Izhmash Biathlon 7-2, med "sivile" sikter og jaktkolbe. Snubla over den på lokale sjappa to dager siden, etter litt tenking MÅTTE jeg bare ha den.. ;)

side.jpg.2dbc41d71eb389f84d098aa81b2b8b2d.jpg

Den er med et par unntak lik 7-2. Den har ikke tørrtreningsmekanismen, men har samme magasinbrønn med utsparing for armen som vanligvis aktiverer tørrtreningsdingsegreia. Det solide tennstempelet er frittflytende og VELDIG likt stempelet til AK. Lurer på hvorfor.. 

sikring.jpg.a9e807cc597d8391ec9bffa9448c0c8a.jpg

Sikringen er "lett inspirert" av Garand. Sikret er både avtrekket og sluttstykket låst. Sikrer du den med sluttstykket åpent kan du ikke lukke det igjen uten å avsikre. Helt OK, man kan faktisk justere hvor stiv fjøra for sikringen er også.

sikte.jpg.1b0dd844fb471a78acc08c1ff44a20ba.jpg

Det aller ypperste av russisk siktefinesse. Den lille armen kan vippes opp, siktet justeres enkelt mellom 25 og 75 meter. Selvsagt skyter jeg mest på 50 meter.. 😛 

Ellers ingen mulighet for høydejustering. Kornet kan sidejusteres.

logo.jpg.9970b2499662f07a9e18b183633736a4.jpg

merkinger.jpg.e3b3bc29dcac1e5dfd7d6f3d737881f9.jpg

Samme type merkinger som på alt annet fra Izhmash, bl.a. AK-er har like stempler. "PCT" ("RST" på norsk) er omtrent det russiske svaret på ISO 9001 og CE-sertifisering.
Trekantlogoen på siden skal være noe trykkskytingsgreier så vidt jeg husker. Kyrillisk И tilsvarer norsk i.

magasinholder.jpg.c76cdf0b5e3123b4acac7adc996a5471.jpg

Superfancy magasinholder for 2 x 5-skuddsmagasiner. Totalt 3 magasiner i rifla (2 i kolben og 1 i brønnen). Helt ok løsning, jeg har ikke sett vitsen med slikt før på jaktrifler/plinkerifler, men etter litt testing i dag viser det seg å være overraskende ok å ha..

Samme type plast som på moderne AK-magasiner. Magasinhus, -tilbringer, og lepper i plast. Magasinene tas ut ved å vippe dem litt bakover, så bunnplata går klar "holderen".

Det finnes også 10-skuddsmagasiner, jeg skal prøve å få tak i et par.

1112245752_sluttstykkeogtapp.jpg.3eb925c89c0353e3fbfc0058f3e2658f.jpg

Selv om sluttstykket ser jævla grovt ut (hallo traktorfabrikk..) er det veldig glatt repetering i rifla. Faktisk kjempeglatt. Litt kult når en tenker på at dette er Russlands svar på CZ 452 - billig salongrifle som kan knøs ut i masseproduksjon..

Den store "bolten" øverst er hva bakre ledd i mekanismen roterer rundt.

1804513065_kasselukket.jpg.5fd2460c69c531136dd8b18e3086bc65.jpg

1009690262_sluttstykkelukket.jpg.bbce049f9a198d08273cc28fc59de00b.jpg

Sluttstykket sett fra undersiden, i låst stilling. Det lille sporet over akslingen i midten er låsesporet for sikringen.

Den fjørbelastede tappen framme på siden av "armen" holder armen vinklet svakt innover i låst stilling, for å låse opp vipper armen må fjøra komprimeres og leddet vippes ut. Det virker overraskende solid.

554717217_kassepen.jpg.118a51d6620a7131bfbdd6ef301fb3f2.jpg

720977851_sluttstykkepent.jpg.cd40448de86fce17f5269ebd7e5af541.jpg

Samme, men helt åpna.

 

Interessant nok bruker rifla en innvendig hane, som slår på bakkant av tennstempelet i sluttstykket. Du kan så vidt skimte den med sluttstykket åpna.

 

Legg merke til at lagringsfettet (kosmolin), denne er jaggu ikke mye brukt. To av magasinene ser ubrukte ut. Demperen som stod på var knapt benytta, kun noen få korn m kruttslam og karbon inni.. godt kupp.

Herligheten kosta 2500 inkl 3 magasiner og a-tec-demper, vel verdt det for morofaktoren.

Litt usikker hva jeg skal ha på av sikte helt enda, men får se. Tenkte litt på S&B 1,5-6..?

 

Ole

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt tanken @Retsub. Leupold 2-7x33 eller 3-9x33 virker kurant. Jeg skal ikke så mye med den utenom kråke og annen pipp, lillesøs drar den kanskje med til fjells etter rype.. 

Eneste aberet er at det blir litt klur m montering pga det høye baksiktet. Skal sjekke om jeg får til noe med åpne sikter, de er såpass grove at de er lette å skyte med på mørk bakgrunn (testet i bakhagen).

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Artig børse!!

Kikkertsikte, jeg trodde lenge at det måtte være slik og sånn og xmye. Etter en kostbar opplevelse med Kinaoptikk tok jeg sjefsavgjørelse og alt av kinasikter er borte. På salonggeværet står nå en SuB 4x36 kjøpt billig på finn. Aldri savnet "zoom" og juletre.

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"Tryhard"-kikkert har jeg allerede på Sakoen, her tenkte jeg kun noe smått og hendig. A la SuB som du nevner eller de nevnte Leupoldene (2-7 eller 3-9).

Viser seg at det skal bli litt kav å montere kikkert, den må enten høyt eller veldig langt bak. Hvis jeg finner en SuB 4x36 så kan det jo være det kan gå.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...