Jump to content

Hvilken kronograf?


Brasen

Recommended Posts

Hva er kammerfolkets tips til en OK kronograf? Mitt behov er moderat; hjemmelader til litt dfs, jaktammo, og eksperimenterer med litt koseskyting i ymse riflekaliber.

Det viktigste er: relativt nøyaktig, brukervennlig og pris. Jeg ser det benyttes forskjellige systemer; radar, lys, lyd. (rart det ikke en noe laser...) Men mye ser ut som noe forferdelig rælamikk og kina-plast.🤔

 

--Magnetospeed ser jo enkel ut i bruk da, men vil det på noe vis forstyrre treffpunkt slik at det blir vanskelig å få et riktig bilde av presisjon?

--Disse som bruker lys tenker jeg vil være uhensiktsmessig å bruke på skytebanen med flere skyttere samtidig fordi man må foran å sette opp rakkelverket, og tipper det er veldig påvirkelig av sol, regn og vind som blåser faenskapet avgårde.

--Lydsonar virker interessant, men hvordan vil det være med flere skyttere samtidig.

Jeg tenker vel at Labradar er suveren, men det ligger utenfor hva min lommebok kan spytte ut med til en slik dippedutt, så jeg må dessverre se bort fra den.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Magnetospeed V3, er meget fornøyd med den, merker ikke noe særlig forskjell på treffpunkt men samlingene blir noe dårligere med denne påmontert. 

Jeg skyter en ladestige for presisjon først også samme ladestige etterpå med kronograf, funker for meg :)

 

ellers så er det praktisk med minnekortet som står i skjermen på denne, du kan da hente ut en .csv fil som kan f.eks implementeres rett i GRT eller man kan lage seg Excel ark med målingene. 

 

Har ikke testet Labradar selv, men ser for meg du kan få trøbbel med evt flere skyttere på standplass. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har en enkel Caldwell chronograf som jeg gav under tusenlappen for i hinne hårde dage.

Ser Jakt & Friluft har den på tilbud nå for 1599kr: https://www.jaktogfriluft.no/caldwell-ballistic-precision-chronograph-basic-5
På den chronograferer jeg noen ti-talls ganger i løpet av året på diverse pistol- og riflekaliber.

Bruker den i hovedsak utendørs.

Funker som snus den.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Brasen said:

--Disse som bruker lys tenker jeg vil være uhensiktsmessig å bruke på skytebanen med flere skyttere samtidig fordi man må foran å sette opp rakkelverket, og tipper det er veldig påvirkelig av sol, regn og vind som blåser faenskapet avgårde

Jeg bruker en Chrony Beta Master som også funker som snus. Men den er ikke særlig hensiktsmessig å bruke på skytebanen, med mindre du er alene. Prøv å finne deg et nedlagt grustak eller lignende hvor du i ro og mak kan rigge deg til. Jeg pleier å teste presisjon samtidig, og da velger jeg dager med pent vær og lite vind.

Link to comment
Share on other sites

Det er to kronografer som er innenfor rekkevidde for oss "dødlige", som gir rimelig pålitelige resultater uansett vær, vind. lys osv, og det er Magnetospeed og Labradar. Begge har sine fordeler/ ulemper. Spørsmålet har vært diskutert i mange tråder her inne. Prøv et googlesøk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...