Jump to content

Litt hjelp med GRT


fredriko

Recommended Posts

Hei, 

har begynt å bruke GRT nylig,

det jeg lurer på er hvilke data som er å regne som et absolutt "must" for at man skal får en så korrekt beregning som mulig. 

jeg finner ikke noe god brukermanual på Engelsk, har sett litt filmer på Youtube, men de er ofte på Tysk. 

 

pr idag så fyller jeg inn de punktene som jeg har merka gult på skjermdumpen/bildet, 

er det noen andre felt jeg bør passe på og få fylt inn korrekt for og få en mer presis utregning? 

 

 

 

 

GRT.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg søkte opp disse "GRT"-greiene, og den første kommentaren jeg fant var denne:

 

Quote

This software is horribly inaccurate. You can load published load data into it and it will tell you over pressure. I had several discord chat members confirm my data in was accurate. Ran the same data through quick load (I purchased it since this software was such as let down). Quick load showed well into the safe pressure ranges.

 

Jeg tror jeg holder meg til anerkjente ladebøker, og produsentenes data, ei stund framover.

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Jegermeistern said:

Jeg søkte opp disse "GRT"-greiene, og den første kommentaren jeg fant var denne:

 

 

Jeg tror jeg holder meg til anerkjente ladebøker, og produsentenes data, ei stund framover.

Ja dette forteller jo sitt egentlig, 

jeg bruker ikke dette istedenfor ladetabeller, tvert i mot. 

Jeg liker tanken med  å kunne simulere hvordan trykket kan se ut med en ny ladning i mi rifle, derfor jeg tenkte dette kunne være et fint supplement til kjente ladebøker og manualer.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, vux said:

Ser OK ut det der @fredrikoEr stort sett de jeg også pleier endre på. Etter fartsmåling i våpenet kjører jeg ofte en slik OBT kalibrering i etterkant. Da pleier de neste ladningene å stemme veldig bra. Starter med ladedata fra tabell hvis jeg finner dog :-) 

Ja jeg så en filmt på youtube hvordan man skulle finne "noder" med OBT kalibrering, men har ikke satt meg fryktelig inn i dette enda, i første omgang ville jeg bare spørre her om det er noe helt åpenlyst jeg har glemt å legge inn i programmet. 
Ellers er den 15% P-Max rødlinja man bør holde seg under? eller grå det greit om man er en svipptur innom den på grafen? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til GRT, men det røde feltet begynner ganske langt under CIP makstrykk for kaliberet. Offisielt makstrykk skal være der den stiplede linjen markert som absolutt makstrykk går. 

 

Litt spesielt med det kaliberet at det er stor trykkforskjell mellom amerikansk SAAMI standard og europeisk CIP. En kan dermed ikke alltid sammenligne "maksladning" fra begge sider av Atlanteren.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jegermeistern said:

Jeg søkte opp disse "GRT"-greiene, og den første kommentaren jeg fant var denne:

 

 

Jeg tror jeg holder meg til anerkjente ladebøker, og produsentenes data, ei stund framover.


Ærlig sak at man ikke ønsker å være med inn i en mer moderne verden, men for de av oss som faktisk har brukt dette programmet litt aktivt og forstår de begrensninger det gir så er det et godt verktøy.
Shit in = shit out, som alltid. Jeg leser det som står ang inndata i det du har funnet, men basert på egne erfaringer så tviler jeg fortsatt litt.
De siste 10-15 ladningene jeg har kronografert for så å mate inn i programmet stemmer innenfor en feilmargin på 1%. Det er godt nok synes jeg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, jmosbakk said:

Ærlig sak at man ikke ønsker å være med inn i en mer moderne verden,   -   -   -

 

Uff da, @jmosbakk, der avslørte du meg!

 

Når jeg skriver om presisjon med STR 200 og 7,8 g Lapua, parallax-justering på Meopta ZD 6-24x56, eller bruk av jaktradio, er det jo bare kamuflasje. Jeg driver jo egentlig bare jakt og skyting på denne måten:

 

https://www.ntnu.no/documents/10476/62052/spor_1991_2.pdf/abdc410a-105e-4052-8c30-d214ee3ae6a1

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

GRT er jo enda i beta og mange kruttsorter og varianter av kuler er jo lite utprøvd enda. Greit å være obs på før man bruker data ukritisk fra GRT. Lurt å matche det mot tabeller fra kule/krutt leverandører enn så lenge…

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, vux said:

GRT er jo enda i beta og mange kruttsorter og varianter av kuler er jo lite utprøvd enda. Greit å være obs på før man bruker data ukritisk fra GRT. Lurt å matche det mot tabeller fra kule/krutt leverandører enn så lenge…

Jeg bruker ikke data herifra ukritisk, jeg bruker i all hovedsak ladetabellen til vithavouri, også tenkte jeg og supplere med GRT for og se hva trykk jeg kan havne på, men det er ladetabellen som gjelder for min del, men det er så mangen parameter i GRT at jeg ville høre med dere her inne om det er noe åpenlyst jeg har glemt å fylle inn i GRT som  jeg burde hatt med.

når man først bruker et slikt program så ønsker man jo og få ut så korrekt data som man kan. 

Link to comment
Share on other sites

Sånn bruker jeg GRT.

 

Sørger for å putte så nøyaktige data som mulig inn i GRT. Pleier starte midt i ladetabellen for å se hvor jeg havner på hastighet. Kjører en OBT kalibrering mot den målte farta hvis det er stort avvik og jeg ikke har blingset med inndata. Etterpå pleier farten stemme noenlunde både i simulering og på magnetospeeden. Ved endringer i ladningen så holder jeg meg under makstrykket som OBT simuleringen foreslår. Prøver å se etter trykktegn så godt jeg klarer også når jeg nærmer meg pMax. Som regel nøyer jeg med ladninger et stykke under pMax uansett.  Er åpen for innspill :-) 

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...