Jump to content

Jakktvåpen søknad U18


heihei

Recommended Posts

Det skulle gå fint.

 

Det eneste problemet er at vi på grunn av tilpasning til EU- direktivet fikk en merkelig formulering inn i de nye reglene, om at U18 bare kan erverve på andre måter enn ved salg. Mange på våpenkontor klør seg visst i hodet over hvordan denne regelen er ment å praktiseres, rutinene har ikke satt seg helt enda. Regelen er nok ment for land hvor man kjøper først og sender inn papirer etterpå, for å hindre en ungdom i å kjøpe med seg ei børse uten at foreldrene vet om det før våpenet er i hus.

 

I praksis betyr dette at det er foreldrene dine som må søke om å få kjøpe et våpen, og så må de spesifisere at våpenet skal registreres på deg. I motsetning til tidligere, da ungdommen søkte i eget navn og fikk verges signatur i tillegg. Flisespikkeri kanskje, men reglene er blitt litt ulogiske og inntil videre er ikke søknadsskjema helt tilpasset for U18. Det kan derfor lønne seg å kontakte ditt lokale våpenkontor først, og høre hvordan de vil at søknaden skal være utfylt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Oppdatering, jeg har fått meg børse, det er den som baksnakkes mest her på kammeret så dere kan gjette HVilken det er :)

Har en kompis der mora jobber på politikontoret, det holder å søke i eget navn med forelders godkjenning, politiet gir deg jo kun tillatelse til å erverve smellpinna, hvordan du får den bryr de seg lite om 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tjukkas skrev (30 minutter siden):

Fornuftig børse man får til en fornuftig pris, som fungerer i et fornuftig kaliber. Syns det er et bra valg for en snart 18 åring å komme seg i gang med. 
 

 

Ståle R skrev (20 minutter siden):

Hyggelig att ungdommen tar slike gode valg🙂 Gratulerer med skikkelig god børse 👍👍

Takker for hyggelige kommentarer, jeg er så fornøyd med Mauseren at jeg skal kjøpe en i 30-06 på nyåret, gleder meg stort

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (34 minutter siden):

Det kan nokk bli bra. Men hvorfor etterspør du da 30-06 ammunisjon?

 

Ei tohi varjata skrev (32 minutter siden):

Fordi han sikkert roter og skal ha ei rifle som har "7,62 m/m" stempla på pipa, og forvirrer det med 308..

 

Ole

Den er en K98kf2 som ble gjort om til 308, grunnen til at jeg etterspør 30-06 er at jeg er så fornøyd med f2 Mauseren at jeg skal kjøpe en i 30-06 i februar

Link to comment
Share on other sites

erikraude skrev (3 minutter siden):

Sådan er kapitalismen.

 

Men hva skal du med en i 30-06 når du allerede har en i 308? Bare for moro skyld?

Mest fordi jeg har lenge hatt lyst på en, men jeg har en liten samling med Norske 50 og 60 talls militære ting så hadde vært artig med ett stykke Norsk historie på skytebanen

Link to comment
Share on other sites

Ja vi kan jo ha 8 våpen til jakt så hvorfor ikke en mauser i 30-06 også, er kjekke våpen det. Når du nevner eldre militære rifler, så kommer du ikke helt i mål uten en krag i 6,5x55. En fin original langkrag er jo kjekt å ha :-)  Ikke koster de så mye heller og veldig hyggelig å skyte med. 

Link to comment
Share on other sites

heihei skrev (13 timer siden):

 

Den er en K98kf2 som ble gjort om til 308, grunnen til at jeg etterspør 30-06 er at jeg er så fornøyd med f2 Mauseren at jeg skal kjøpe en i 30-06 i februar

 

Dette tviler jeg egentlig på, det er stor forskjell på ekte, "offisiell" F2 og en M98kF1 som har fått satt inn ny pipe av sivil børsemaker.

Er det en ekte F2 bør du poste bilder da disse omtrent ikke er dokumentert noensinne.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

erikraude skrev (14 timer siden):

Ja, for all del, jeg tenkte bare på det økonomiske i det, hvis budsjettet var trangt, sånn det blei antyda når det var snakk om en i 8x57.

Er ikke noe økonomisk problem, tingen er at å betale 8000 for en rifle som er over 80 år gammen er ganske uaktuelt

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (8 timer siden):

 

Dette tviler jeg egentlig på, det er stor forskjell på ekte, "offisiell" F2 og en M98kF1 som har fått satt inn ny pipe av sivil børsemaker.

Er det en ekte F2 bør du poste bilder da disse omtrent ikke er dokumentert noensinne.

 

Ole

Ser at det trolig er en F1 der børsemaker har omgjort til 308, står ikke 7,62mm som det gjør på F1 :) men betalte ikke så mye så går fint

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...