Jump to content

Lade 45 acp.


makrell68

Recommended Posts

Fordeler/ulemper?
Tja. Om du skal klare faktorkravet på 120 i Militærfelt så må du lade med rimelig høy fart. Minimum 775 f/s.
Det lar seg jo gjøre, men kan jo bli litt "hard" rekyl.

Blir en smaksak dette, men jeg foretrekker kuler på over 200grain. Som regel 230grain.
Her er et par bra kuler som jeg har brukt selv med godt hell: http://www.blykula.com/411949555

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har ladet en del, 45 acp til 625 for IPSC revolver

230 grains rn og 310 så de erfaringene er ikke til nytte for deg.

 

Bruk n-310.

Bruk kuler med diameter stor nok til å hindre lekkasjer av kruttgass i tønnehalsen.

Bruk nok krutt slik at det ikke blir popkorn.

 

Erfaringsmessig kommer presisjonen og jevne hastigheter rett før maks ladevekt.

 

Lykke til med de lette kulene.

 

 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, makrell68 said:

I revolver felt så er det vel ikke faktorkrav. 

Må bruke den i revolver felt , kan ikke bruke den i militær felt. 

I mil felt er det vel bare lov med pistol.

Herre-jesus-kristus!! Min feil 🤣😅

Jeg fikk ikke med meg at du skrev revolver, og antok i min uvitenhet at du skulle skyte pistol.

Selvfølgelig er det ikke faktorkrav i revolverfelt som du skriver 😀

Glemt alt jeg skrev om faktorkrav og fart. Det utgår med de høyeste kneløft etter din oppklaring.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Graakall said:

Hei.

Har ladet en del, 45 acp til 625 for IPSC revolver

230 grains rn og 310 så de erfaringene er ikke til nytte for deg.

 

Bruk n-310.

Bruk kuler med diameter stor nok til å hindre lekkasjer av kruttgass i tønnehalsen.

Bruk nok krutt slik at det ikke blir popkorn.

 

Erfaringsmessig kommer presisjonen og jevne hastigheter rett før maks ladevekt.

 

Lykke til med de lette kulene.

 

 

Ok. Takk.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Bartemannen said:

Herre-jesus-kristus!! Min feil 🤣😅

Jeg fikk ikke med meg at du skrev revolver, og antok i min uvitenhet at du skulle skyte pistol.

Selvfølgelig er det ikke faktorkrav i revolverfelt som du skriver 😀

Glemt alt jeg skrev om faktorkrav og fart. Det utgår med de høyeste kneløft etter din oppklaring.

😄

Link to comment
Share on other sites

45acp er VELDIG takknemmelig kaliber å lade til! 

 

jeg bruker N310 uansett om jeg lader til steel challenge, (100-110 i faktor for å få den til å veksle) NSF felt (120-125? faktor eller ipsc major (170) i faktor. 

 

320 kan også brukes 

 

jeg liker 200 gr til alt 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, aps said:

45acp er VELDIG takknemmelig kaliber å lade til! 

 

jeg bruker N310 uansett om jeg lader til steel challenge, (100-110 i faktor for å få den til å veksle) NSF felt (120-125? faktor eller ipsc major (170) i faktor. 

 

320 kan også brukes 

 

jeg liker 200 gr til alt 

Takk for infoen .

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, aps said:

45acp er VELDIG takknemmelig kaliber å lade til! 

 

jeg bruker N310 uansett om jeg lader til steel challenge, (100-110 i faktor for å få den til å veksle) NSF felt (120-125? faktor eller ipsc major (170) i faktor. 

 

320 kan også brukes 

 

jeg liker 200 gr til alt 

Jeg bruker også kun 200 gr blykuler som tetter godt. Med N310 kan de lades over et enormt spekter av hastigheter med godt resultat.

 

Belagte kuler funker ikke så bra til dette for meg, de må lades knallhardt for å fungere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

jeg pleide skyte rent bly, men presisjonen på frontier 200, og ikke minst coata ares er like god/bedre... så da gidder jeg ikke skitne til lufta inne med mer bly enn nødvendig, og både revolver og pistol trives bedre uten. 

For meg er faktisk belagte ares vært det mest presise jeg har testet, vi snakker noen få mm samling på flere skudd da, skal se om jeg kan få posta bilder

 

45 er fantastisk og presist kaliber, 45acp i militærfelt har 0 rekyl (skyter longslide longbarrel 1911)  men har skutt masse i min 625 revolver og. primært revolverfelt, litt ipsc. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, aps said:

jeg pleide skyte rent bly, men presisjonen på frontier 200, og ikke minst coata ares er like god/bedre... så da gidder jeg ikke skitne til lufta inne med mer bly enn nødvendig, og både revolver og pistol trives bedre uten. 

For meg er faktisk belagte ares vært det mest presise jeg har testet, vi snakker noen få mm samling på flere skudd da, skal se om jeg kan få posta bilder

 

45 er fantastisk og presist kaliber, 45acp i militærfelt har 0 rekyl (skyter longslide longbarrel 1911)  men har skutt masse i min 625 revolver og. primært revolverfelt, litt ipsc. 

Jeg har brukt 200 gr Frontier som jeg kjøpte for mange år siden, de gir bare ujevne hastigheter og vil ikke veksle pistolen min med mindre de lades knallhardt. 

 

Blir mer og mer sikker på at jeg har fått av en dårlig batch, for jeg hører mange si det samme som deg. 

 

Prøver å kjøpe en ny boks jeg da. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, fleskebacon said:

Jeg har brukt 200 gr Frontier som jeg kjøpte for mange år siden, de gir bare ujevne hastigheter og vil ikke veksle pistolen min med mindre de lades knallhardt. 

 

Blir mer og mer sikker på at jeg har fått av en dårlig batch, for jeg hører mange si det samme som deg. 

 

Prøver å kjøpe en ny boks jeg da. 

Ok .takk

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, aps said:

jeg pleide skyte rent bly, men presisjonen på frontier 200, og ikke minst coata ares er like god/bedre... så da gidder jeg ikke skitne til lufta inne med mer bly enn nødvendig, og både revolver og pistol trives bedre uten. 

For meg er faktisk belagte ares vært det mest presise jeg har testet, vi snakker noen få mm samling på flere skudd da, skal se om jeg kan få posta bilder

 

45 er fantastisk og presist kaliber, 45acp i militærfelt har 0 rekyl (skyter longslide longbarrel 1911)  men har skutt masse i min 625 revolver og. primært revolverfelt, litt ipsc. 

Ok . Takk

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader for en Kongsberg Colt, ikke revolver, men jeg har hatt gode resultater med Berry's 200 grains kobberpletterte hulbasekuler. Grei presisjon og null mantel- eller blyrester i løpet.

 

Hulbase er en fordel på lette kuler, fordi man da får like lang bæreflate mot riflingen som med en tyngre kule.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skal også begynne å lade .45. Hvilke diesett anbefaler dere? Lee´s 3 og 4 die sett er det rimeligste, Hornady, RCBS eller Dillon? Alle ser ut til å være tilgjengelige. Ser det også finnes competition dies til flere tusen, for min del er ikke dette nødvendig. Skal brukes på 750 presse 

Edited by Zenith
Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Zenith said:

Skal også begynne å lade .45. Hvilke diesett anbefaler dere? Lee´s 3 og 4 die sett er det rimeligste, Hornady, RCBS eller Dillon? Alle ser ut til å være tilgjengelige. Ser det også finnes competition dies til flere tusen, for min del er ikke dette nødvendig. Skal brukes på 750 presse 

 

Jeg bruker Lee sitt, det fungerer utmerket. Bare vær forsiktig med factory crimp-dien, den sizer som regel ned blykuler litt (0.001-0.002" for mitt vedkommende). Det er som regel helt unødvendig å bruke denne for å få patronene til å funksjonere godt.

 

Sizingen har på den annen side neppe noen stor betydning utover at du kan få mer blying i pipa, som jeg fikk. Men det funker like godt å justere kuleisetteren riktig slik at du får snurpet igjen trompeten på hylsa der.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alle diesett jeg har vært borte i fra alle produsenter funker.

Driver man Benchrest, langhold og presisjon med vitenskap bak alle fasiliteter (må kun lades av jomfruer i fullmåne) av ladeprosessen så kan sikkert seaterdier til tusenvis av kroner forsvares. Har et par i den prisklassen jeg også (men kun etter type opphørssalg og Black Friday).

Sikkert 3/4 av mine diesett er Lee. Funker som juling.

Har til og med klart og lade meg til diverse KM, DM og NM med Lee dier 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...