Jump to content

Finne ut av kruttype i fabrikkpatroner


Oddvidar Ødegård Hansen

Recommended Posts

Hei.

Hvis man skulle finne en ferdig lada patron fra butikken å den går helt optimalt i børsa, så er det sikkert flere som tenker, den kan jeg jo lade selv mye billigere 😃

Men åssen finner man da ut åssen type krutt de har brukt?

 

Edited by Ei tohi varjata
endret overskrift til en litt tydligere. Ole
Link to comment
Share on other sites

Mange ammunisjonsprodusenter bruker krutt kjøpt i store kvanta, som ikke finnes som standardkrutt for hjemmeladere. Det er, såvidt jeg forstår, små økonomiske marginer i denne bransjen. Mange fabrikkpatroner er ladet med en overraskende liten kruttmengde, med raskere kruttsorter (antagelig) en hjemmeladere ville valgt. Det handler om økonomi.

 

Sako har publisert data for sine fabrikkpatroner. De bruker N140 eller N160 til nesten alt. Kruttvalget bar i endel tilfeller mer preg av enkel logistikk enn optimale ytelser.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i krutt-type, men heller fokusert på hastighet. Om du vet hvilken kule fabrikkpatronen er ladet med og denne er tilgjengelig for hjemmeladere, ville jeg skaffet en kronograf for å måle hastigheten. Så ville jeg ut fra kruttprodusentenes ladetabeller valgt et middels til sentbrennende krutt for denne kula og forsøkt å lade til samme hastighet. Da er sannsynligheten rimelig stor for at den hjemmeladede patronen presterer like optimalt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Ei tohi varjata changed the title to Finne ut av kruttype i fabrikkpatroner

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...