Jump to content

Våpenskap og ammunisjon i våpenskap.


mike79

Recommended Posts

Kanskje en kan oppklare litt for meg.

Loven sir at ammunisjon skal være atskilt fra våpnene og nedlåst.

Men er det lov og ha ammunisjon i våpenskapet, hvis skapet har en separat hylle som er låsbar inne i skapet?

Ser der er en masse Norsk produsert skape hvor på bildene man ser ammunisjon liggende i topp skapet som kan avlåses.

 

Link to comment
Share on other sites

Våpenforskrifta § 6-3 tredje ledd:

 

Ammunisjon skal oppbevarast nedlåst i særskilt skap, skuff eller annan låsbar innretning og vere åtskilt frå skytevåpenet. Ammunisjon kan likevel oppbevarast saman med skytevåpen i godkjent tryggingsskap eller våpenrom i samsvar med krava som følgjer av tredje og fjerde ledd.

 

Fjerde ledd:

I godkjente tryggingsskap, som ikkje er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det oppbevarast inntil 2000 ferdigladde patroner.

Link to comment
Share on other sites

On 9/29/2021 at 9:18 AM, fleskebacon said:

Våpenforskrifta § 6-3 tredje ledd:

 

Ammunisjon skal oppbevarast nedlåst i særskilt skap, skuff eller annan låsbar innretning og vere åtskilt frå skytevåpenet. Ammunisjon kan likevel oppbevarast saman med skytevåpen i godkjent tryggingsskap eller våpenrom i samsvar med krava som følgjer av tredje og fjerde ledd.

 

Fjerde ledd:

I godkjente tryggingsskap, som ikkje er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det oppbevarast inntil 2000 ferdigladde patroner.

Er det 2000 patroner pr skap, eller 2000 patroner pr husstand?

 

Vurderer å bulk-kjøpe ammo for å få god pris. Da må man ofte på en del tusen skudd for å få god pris

Link to comment
Share on other sites

On 10/1/2021 at 2:54 PM, Mazeking said:

Er det 2000 patroner pr skap, eller 2000 patroner pr husstand?

Du kan oppbevare inntil 10000 patroner (ev. 5000 .22 LR i tillegg) i privat husstand. Alle skal være nedlåst, men bare 2000 av disse i FG-godkjent skap. Les hele §6-3 i Våpenforskriften.

 

Edit: Jeg har valgt låsbare stålskap, såkalte verktøyskap, som oppbevaringssted for mine hagle-, rifle- og salonggevær-patroner.

image.png.151edf92c322d1688b50de82996d85ad.png

Edited by Sølvrev
Lagt til lenke
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Sølvrev said:

Edit: Jeg har valgt låsbare stålskap, såkalte verktøyskap, som oppbevaringssted for mine hagle-, rifle- og salonggevær-patroner.

 

Har selv søkt et stål overskap på grunn av gulvplass, og det viser seg å være ekstrem vanskelig for menneskepenger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...