Jump to content

Starte med sportsskyting


heihei

Recommended Posts

Hei, vet ikke  helt hvor denne hører til så da ble det rifleskyting.

Jeg er en tenåring fra Søgne, Kristiansand og jeg har veldig lyst å begynne på skyting som fritidsaktivitet.

Jeg er åpen for alt fra rifle til pistol så lenge klubben er ordentlig og folkene er hyggelige, alt er gøy syntes jeg.

Har skutt en grei del med onkel sin 22lr og syntes det er gøy.

Finnes det noen Rifle/Pistol klubber som lar en som meg bli med og som har utleievåpen?

Link to comment
Share on other sites

Hei, 
Hos DFS - Det Frivillige Skyttervesen, har baner i nesten overalt, og der får du låne alt du trenger, inkludert våpen, de har egene ungdomsgrupper også. 
Der vil du få kyndig instruksjon, og så kan du gå over til annen skytesport etterhvert, eller gå videre til å ta Kongepokalen på Landskytterstevnet, men DFS skyting gir deg et kjempebra grunnlag for å utvikle deg videre da alt starter med det grunnleggende. 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hei @heihei

 

Du har masse muligheter i Søgne/Kristiansand.

 

Pistol først:

Din nærmeste nabo er Greipstad Pistolklubb. Det er en veldig flott klubb som driver med mye pistolaktiviteter og har innendørsbane i Nodelandshallen og utendørsbane på Stemtjønn.

Ellers har du to pistolklubber i Kristiansand (selv om de holder på å slå seg sammen nå): Kristiansand Pistolklubb og Kristiansand Garnisons Pistolklubb. Disse klubbene er ca like store og har mye aktivitet. De har innendørsbane i Gimlehallen og utendørsbane på Farvannet.

 

Rifle:

Der fikk du gode forslag av @bardp: Søgne skytterlag er sikkert nærmeste for deg. Alternativt Trydalen skytterlag ute på Try.

 

Så finnes det mer "sære" skyttergrener som Dynamisk Sportskyting, Leirdueskyting, Western skyting, Svartkrutt etc, men jeg foreslår at du starter enten i en vanlig pistolklubb eller et DFS skytterlag.

 

Bare spør hvis du lurer på noe mer så kan jeg sikkert peke deg i riktig retning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, heihei said:

Finnes det noen Rifle/Pistol klubber som lar en som meg bli med og som har utleievåpen?

 

Vær klar over at den nye våpenloven ikke tillater at en låner våpen, uten at en har våpenkort på tilsvarende våpen fra før. Og dersom du skal låne/leie våpen, må du jo ha FG-godkjent våpenskap (for et enkelt våpen, i praksis fastboltet, eller over 150 kg).

 

Du kan få tillatelse fra politiet til å låne våpen uten våpenkort. Men det må søkes om, og kommer i den vanlige køen for våpentillatelser, som dessverre flere steder varer et halvt år eller mer.

 

Disse bestemmelsene er ikke til hinder for bruk av lagsvåpen under vanlige trenings- og konkurranseforhold i lagene ("under tilsyn").

Link to comment
Share on other sites

Ihvertfall på pistol er det greit å teste mest mulig. Som jeg har nevnt flere ganger før i andre sammenhenger, den der X-Esse som liksom skal være The Shitmed sukker på klarer jeg ikke skyte med, selv om de fleste andre synes den er knall. Der er lånevåpen gull, og jo hyggeligere du er med de andre og oftere du er førstemann til å koste .22-hylser jo triveligere er folk mtp på å låne bort pistolen sin for en serie.

Link to comment
Share on other sites

  • Olesøn changed the title to Starte med sportsskyting

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...