Jump to content

Nytt sikte S&W 686 - lengst mulig siktelinje


Bartemannen

Recommended Posts

Har en S&W 686-6 som jeg dessverre skyter alt for lite. Har tenkt å ta meg i nakken og skyte mer revolver.
Revolveren er tunet opp og ned og i mente, og går egentlig kanonbra. Bruker i dag standardsiktene med unntak at jeg har brukt en Dremel på frontsiktet og fjernet den røde biten som var der orginalt.
Men på feltstevnene ser jeg mange andre som har byttet baksikter som gir de lengre siktelinje. Ofte går disse baksiktene over hammeren.


Hva slags sikter er dette? (LPA??)
Er de verdt kronene? Har den økte siktelinjen noe for seg?
Kan de monteres i standard skruehullene eller krever de børsemaker?

 

PS! Kan legge til at jeg er en ok habil skytter som stort sette ligger på A og B i NFS pistolskyting. I Revolver ligger jeg på B både i Felt og Hurtig. Kan et bedre sikte kanskje tippe meg til A?

Link to comment
Share on other sites

Hver millimeter ekstra siktelinje har naturligvis noe for seg 😉

Når det sagt, så har jeg også en S&W modell 17-3 som jeg holder på å bygge om til ny spesialrevolver.

Et slikt langt baksikte er kanskje enda mer aktuelt der.

Så jeg spør igjen om noen vet om det er LPA sikter som brukes eller om det er andre som jeg bør se på? Kanskje til begge disse revolverne.

 

@nhd, @hipshot anbefalte mer skyting, ikke bedre skyting 😅

Men begge deler er nok fornuftig.

 

PS! Når det er sagt sånn i all beskjedenhet at jeg skyter for lite, så er ikke det lite. Jeg skyter stort sett 5-6 ganger i uken. Noen ganger dobbelt opp hvor jeg går rett fra riflebanen til leirduebanen. Så jeg skyter ganske så mye og ganske så bra. Jeg er ute etter de små fordelen som kan tippe meg fra B til A (hvor jeg skjøt før i revolver). Og selvfølgelig må det enda mer spesifikk revolver trening til, men jeg søker også de små tekniske fordeler man kan få.

Link to comment
Share on other sites

@nhd, du må lese første posten min. Allerede der gjorde jeg klart at jeg kan godt teori og praksis rundt siktelinje.

Det jeg konkret spør om er hvilke sikter som brukes og bekreftelse på om det er LPA. Eller om det er andre enn LPA.

Men jeg takker allikevel for svaret ditt som bekrefter at det er LPA.

Ble forresten litt nysgjerrig på hvilke ulemper du mener lang siktelinje kan ha.

 

Jeg trener selvfølgelig etter en plan. Jeg har ca 40 år på baken som skytter, og de siste 30 årene som trener i NSF og instruktør i Forsvaret

Og jeg er også den i Forsvaret som utdanner de som skal bli instruktører.

Men nok skryt, det er et sidespor. Om andre har input på gode, lange sikter så mottar jeg gjerne flere tips med takk før jeg sender inn en bestilling på ett eller to nye sikter.

 

1 hour ago, nhd said:

Ja, det er LPA som de fleste bruker. Siden du vet svaret på det med siktelinje, er det jo liten grunn til å spørre. Men langre siktelinje har også noen ulemper. Hvis en trener med en klar plan, vil mer skyting gi bedre skyting.

 

Edited by Bartemannen
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bartemannen said:

Ble forresten litt nysgjerrig på hvilke ulemper du mener lang siktelinje kan ha.

Min personlige mening: I NSF felt kan det være standplasser med kort skytetid. Jeg synes at det kan ta litt lengre tid å finne et godt/bra nok siktebilde med lengre siktelinje. I presisjonsskyting kan også siktebildet bli litt mer urolig med lang siktelinje. Jeg legger merke til på luft og fri at en del flytter kornet bakover av den grunn. Men har en null bevegelse ved sikting, er det selvsagt best med lengst mulig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Aristocrat skinner er noe som blir brukt mye på spesialrevolvere, men også noe revolvere. 
De gir litt ekstra siktelinje.

Jeg bruker selv LPA sikter på min 686, og fikk vel knapt lengre siktelinje, men syns LPA siktene passet meg bedre, men dersom du skal ha LPA baksikte, så blir det originale kornet for lavt. Så du må da også bytte korn til ett som er høyere :)

Ang montering, så i min som er kjøpt ny i 2018, var det bare å skru rett på da original baksiktet mitt var festet med to skruer. 
En skyttervenn sin 686 fra 80-tallet, så måtte det lages ett hull til ettersom de origiinale hullene ikke passet med LPA. 
Så tolker det slik at det er litt avhengig av årsmodell :) 

Håper det var svar på noe av det du lurte på iallefall. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...