Jump to content

Noen som kan gi de unge litt synspunkt relatert til chassi og stokk bruk?


ung

Recommended Posts

Hvor skal man begynne.

I går var jeg på skytebanen med noen bekjente og i mellom skytinga, kaffedrikkinga og mobbinga så blir det jo alltids tid til noen diskusjoner om det ene og det andre. Denne gangen falt diskusjonen over på ulike prosjekt vi hadde når det kommer til våpenbygging. For min del så handla det om løpsbytte (en tråd jeg har laget før) og for de 3 andre så var det mer relatert til stokk og optikk. 

I denne posten tenker jeg rett og slett å spørre dere her som ikke er våte bak øra, hvilke meninger og erfaringer dere har relatert til akkurat dette med stokk og chassi. Når det blir nevnt chassi i forbindelse med rifler virker det som att mange gamle gubber hater på dette av den enkle grunnen att den gamle trestokken funker, men det er ikke dere jeg prøver å få kunnskap fra heller. Greia er att vi sitter her som en sammensveisa guttegjeng i 20 åra som rett og slett er nysgjerrige på det meste, og den enkleste måten er jo å spørre dere som har prøv/ dere som ikke er fordomsfulle.  

 

Det enkleste ville vel vært å spurt om man helst burde ha chassi eller stokk, men igjen føler jeg att dette svaret kanskje blir veldig ensidig om man ikke gir litt mer informasjon om bruken. For min del så innebærer rifleskyting både pappskyting, moderate hold og jakt. Når vi snakker  pappskyting så skjer ikke dette så mye utenfor 100-200m, de lengste holda jeg har tilgang på er ca 550m. Når det kommer til jakt er dette noe mer variert, men felles for de alle er vel att det er meget sjeldent jeg får dyr på under 100m da jeg jakter i terreng med lite skog. Per dags dato så har jeg en tradisjonell trestokk som passer meg slik omtrent, men man er jo alltid nysgjerrig på hvordan man kan gjøre ting mer komfortabelt og bedre egnet. Det å kunne ha rifla i trefot, ha mer 90 grader pistolgrep og flere justeringsmuligheter ser utrolig "kjekt" ut, men igjen er spørsmålet om man nå ikke ser hele bildet. Hadde chassi vært bedre i alle tilfeller så hadde vel ikke stokk vært ett tema lengre. Enda en fordel jeg ser med chassi er att man plutselig kan korte ned selve rifla på grunn av folde stokken- men har dette noe praktisk effekt?. Om man skal stroppe fast rifla på sekken vil du dra fordeler av å kunne folde rifla , eller vil det være uvesentlig.. 

Når det er snakk om chassi kommer også tema kulde og vekt opp som to viktige punkter. Uten å vite bedre så vil jeg nesten si att for min del spiller det ingen rolle om rifla er 4,5 kg eller 6 kg til den jaktformen jeg udøver. Skal jeg opp i lia etter hjort med slektninger har man jo en idiotkappet 308 med rødpungt stående klar..

 

 

Sikkert skrevet unødvendig mye nå, men det vi/ jeg lurer på er vel om man driter på draget ved  kjøpe chassi. Det ser flott ut, det virker bra, det virker lettvint, alle nye skarpskyttervåpen er vel i chassi, men er det vert å bruke en 15 000kr på slikt.? Kjør gjerne debatt, hva er deres erfaringer rundt bruken av chassi? Bytta dere tilbake til stokk?, er det ett elsk eller hat forhold? Hvordan opplever dere en jaktstokk kontra ett chassi på banen/ litt langhold?  Spekulasjonen til gjengen er vel om man skulle kjøpt ett mdt ess chassi som denne eller mannes sin nye uc pluss. Akkurat nå sitter jeg litt med følelsen att ett chassi som dette kombinert med en trefot hadde vært en drøm på posteringsjakt- trefoten over beina med rifla montert mens man selv sitter nedgravd i fjellduken- men man har ikke prøvd alt, og man har vistnokk ikke alle svara når man er i min alder..

 

Stiller TAC 30, MDT ESS chassis and Zero Compromise Optics - License,  download or print for £1.24 | Photos | PicfairNew for 2021 - Manners Composite Stocks

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd mye forskjellige stokker, både egen produserte og kjøpte. Bruker nå grs bolthorn chassis, og har ikke opplevd bedre balanse og ergonomi enn med det, skyter bedre med to-fot, stående med lang arm, liggende og på løpende hjort/elg. Trestokker er billige, relativt lett, ser fint ut, men kan endre treffpunktet til rifla med fuktighet. Komposittstokker er billige, eller lette og dyre, og endrer ikke treffpunkt med fuktighet. Laminat er mellomtingen, men ofte noe tyngere enn tre. Alu chassis er stort sett veldig modulært og justerbart, det tåler også veldig mye. Ofte er de tunge, men noen av de er ikke tyngere enn en god laminat stokk. 

Chassis gjør det ofte lettere å spotte treff/bom, mest på grunn av utformingen, og litt grunnet ekstra vekt. 

Om målet er å få to-fot eller tre-fot på rifla er det bare å skru en arca rail i trestokken du har nå. 

Ingen av stokkene jeg har prøvd har gjort meg automatisk mye bedre til å skyte, det er det trening som gjør, uten trening klarer du heller ikke utnytte forskjellene heller. 

 

Dårlig kinnkontakt gir dårligere rekylopptak.

Høy stokk gir det enkelt å spotte skudd, men dårlig rekylopptak fra stående stillinger.

Tung rifle er vanskelig å skyte stående med lang arm med, lett rifle er vanskelig å skyte bra med.

Pistolgrep er litt smakssak men gir avtrekksfeil om du må anstrege håndleddet.

Dårlig ballansert rifle straffer seg mest på beveglig blink. 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Litt alternativ vinkling:

 

Hvis du har ei std jaktrifle fra før ville jeg kjøpt ei pent brukt Anschutz Fortner skiskytterrifle, en rimelig egnet kikkert med parallaksejustering og 10000 SK std patroner til å starte med. Så ville jeg oppsøkt et konkurranse/treningsmiljø med mulighet for kvalifiserte skyteinstruktører i jaktmessig/jaktfelt/viltmål- skyting. Da oppnår du følgende:

  • Du kommer ALDRI til å ta i en annen salongrifle.
  • Du kommer til å bli mye bedre til å skyte med jaktrifla du har enn du noen gang kommer til å bli med remediene du beskriver over til samme kostnad som Fortner'en.
  • Du kommer resten av livet til å lete etter ei sentertent jakt/banerifle som har samme skyteegenskaper som Fortner'en, uansett hva det koster, uten å lykkes.. ( etter å ha skutt 10000 skudd med Fortner'en vil du feks forstå at ergonomien, avtrekkskvalitet, etc på feks en Blaser R8 ikke akkurat er optimal)
  • etc
  • etc

 

Her er eksempler på "finnpakke":

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=200500155

 

Galleribilde

+

OP_44_PINK.jpg

+

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=213398399

 

399_992435270.jpg

Edited by Torf
  • Like 8
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...