Jump to content

Kulebane .458 Lott


jland

Recommended Posts

Har en .458 Lott som jeg prøver å finne noen fornuftige ladninger til.

Kjøpt inn 500grains A-frame og 500grains Woodleigh FMJ. Målsettingen er å få dem til å gå rimelig likt på 100m. Om jeg noen sinne kommer meg på bøffeljakt er høyst usikkert, men det er lov å drømme.

Casen er avviket mellom treffpunkt på de to kulene, det skiller ca 20cm der Woodleigh går høyest.

Begge kulene er ladet med N140, 79 grain på Woodleigh og 83 grain på A-frame. Jeg måler hastigheten på Woodleigh til drøyt 650m/s og A-frame til ca 670 m/s. Allikevel går sistnevnte ca 20cm lavere på 100m.

Dersom jeg ønsker samme treffpunkt; er løsningen å lade til høyere/lavere hastighet eller finnes det andre triks? Må jeg evt bytte en av kulene? Jeg kan selvfølgelig skyte inn med siktepunktet som "happy medium", men jeg synes avviket er litt i største laget.

Til sammenligning skyter jeg også .458WM i samme rifla, 300grains kula går ca 10cm høyere enn Woodleigh, det lever jeg helt fint med da det kun brukes til trening.

IMG_20210807_133434_9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du skriver "kulebane", men disse forskjellene skyldes ikke kulefallet. Det er rimelig likt ut til 100 meter, og vel så det, mellom disse 3 patronene (hvis de var skutt ut fra ei diger stålblokk).

 

Forskjellen skyldes pipesvingningene, og kanskje, i noen grad, rekylopptaket (men da skulle .458-ladningen gått lavest). 

 

Du må sannsynligvis lade svakere på Woodleigh-en, siden den går høyest (men dette er gjetning, "the proof of the pudding" er prøveskytingen).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ok, takk for svar! Enig i at "beviset ligger i puddingen", altså hvordan det ser ut på skiva.

Men når dere peker på pipesvingninger, kan det da være at A-frame faktisk kan gå høyere på skiva med lavere hastighet? Det er selvfølgelig bare å prøve, men av naturlige grunner er det begrenset hvor mange 500 grains kuler jeg skyter i uka, da vil jeg helst prøve det som har størst mulighet for å lykkes. Ser at N540 også er et alternativ i ladeboken, om jeg trenger mer fart.

Har mest lyst til å "tweeke" ladningene på A-frame kula, har ikke så lyst til å gå spesielt mye lavere på hastigheten til Woodleigh.

 

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i pipesvingninger osv.

Jeg bare merker meg at avstanden mellom treffpunktene er uvanlig stor, til å være ca samme kulevekt og ladning- på 100m. Her må det svinge mye!

 

Jeg ville overveid en skikkelig helbedding, hvis ikke det er gjort. Det kan kanskje hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...