Jump to content

Ladedata ttsx 120 gr til 6,5x55 med demper


Resuam

Recommended Posts

Hei. Jeg er helt fersk på lading og skal lade disse kulene. Har tenkt å bruke ladedata fra ladeboka siste utgave. De kulene jeg har ladet frem til nå har hatt minimum- til maksimummål i forhold til kruttmengde. I ladeboka er det ikke det på disse kulene:

 

8AA9EDE1-4850-4BE1-AE82-BF3E61A58FE4.jpeg.b4575a185c67e77fe8f4ce7f00d26263.jpeg

 

Skal jeg legge meg på akkurat det som står? Bør jeg legge meg litt under i starten og jobbe meg opp? Hvordan er det fornuftig å tenke?

Hvilken type krutt anbefaler dere av disse?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vel ha ladet den kulen med NC96M eller helst N-19. Synes ikke de ladningene der ser spesielt hissige ut så ville nokk ha brukt de ladningene som et utgangspunkt. Med mindre du skal skyte disse i en gammel krag eller mauser m96.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, bardp said:

Med mindre du skal skyte disse i en gammel krag eller mauser m96.

Jeg bruker en gammel Husqvarna 1600. 
jeg ladet sierra matchking med nc96m og da fikk jeg hastigheter så vidt over 800ms. Et poeng med kobberkuler er å få høyere fart. Helst over 850ms. I alle fall i følge fieldtester som har gjort ei større undersøkelse av blyfri ammunisjon i forskjellige kalibre og hold. 

Edited by Resuam
Link to comment
Share on other sites

Står 47-49 grains MRP for denne kulen på side 271 i utgave 8 av ladeboken i tillegg til det klippet du har over. 

Nevnes også på side 154 at det er god rutine å starte 5 prosent under max. 

Edited by FNJ
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ser i Gordon's Reloading Tool at med min Tikka T3 med 51cm løp, 78mm patronlengde og med volum på lapuahylsene målt til 56.7 grains vann er 50,5 grains MRP markert som overtrykk. 50 grains gir utropstegn og beskjed om at man nærmer seg overtrykk. Jeg har ladet med 49 grains MRP. 

Gir i all fall en indikasjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leser ladeboken slik at når det er oppgitt ladninger med f. eks. 47 og 49 grs MRP for TTSX 120 grs vil max ligge et sted mellom disse, litt avhengig av våpen. Derfor er det alltid lurt å starte med den laveste og se etter eventuelle trykktegn før du går høyere. Med et så sentbrennende krutt som MRP i 6,5x55-hylser løper du neppe noen stor risiko for å skade våpenet (og deg selv) om du skyter et skudd eller to med full hylse, men i lengden er det ikke sunt! Hvilken hastighet du kan forvente med ditt våpen og 50 cm pipe? Tja, du vil typisk miste 30-40 m/s sammenlignet med et våpen med 60 cm pipe og tilsvarende ladning.

Link to comment
Share on other sites

Ser jeg bruker  44 grn N-19(URP), som gir ca 830+++ m/s, alt etter valg av børse. (Ikke bruk dette ukritisk, da andre lotter kan ha andre egenskaper) At denne kula må ha høy hastighet for å ekspandere er en myte, produsenten oppgir vel nedre grense til rundt 530 m/s- som virker fornuftig. Har skutt flere rev på godt over 200 meters hold med denne kula- og god ekspansjon, selv i en reveskrott.... i tillegg til meget bra presisjon.

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, asterix said:

At denne kula må ha høy hastighet for å ekspandere er en myte,

Det handler ikke bare om ekspansjon, men også om anslagsverdi. Ønsker litt høyere fart til reinsjakta da holdet kan strekke seg til 150m

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg lader noen kuler av hver, bruker MRP og starter på 47,3 og jobber meg oppover til 48,7. Da starter jeg litt over minimum og slutter litt under maksimum. Hvis jeg finner tegn på høyt trykk da er jeg for høyt og hvis ikke velger jeg den batchen som er innenfor hastigheten og som har best samling. Er det innenfor? Hvor mange kuler i hver batch og hvor mange batcher? Jeg har bare 50 stk og vil ha noe igjen til jakta også…😊

Edited by Resuam
Link to comment
Share on other sites

 

8 hours ago, Resuam said:

Hvis jeg lader noen kuler av hver, bruker MRP og starter på 47,3 og jobber meg oppover til 48,7. Da starter jeg litt over minimum...........

 Mitt tips, da lader du tre kuler med 48 grain. Går de bra- og hastigheten ser normal ut- så bruker du den ladningen. Enkelt og greit. Variering på 0,1-0,2grain for jaktladninger i en 6,5x55 er rimelig bortkastet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 7/10/2021 at 9:16 AM, asterix said:

Mitt tips, da lader du tre kuler med 48 grain. Går de bra- og hastigheten ser normal ut- så bruker du den ladningen.

Jeg gjorde det. Eller. Jeg ladet to… Hadde 50 kuler fra NPB også som i følge leverandør skulle lades som ttsx. Både 48 gr og 49 gr gikk som ei kule (pun intended) og ga fart på godt over 825ms som i følge zeiss sin ballistiske app er grensen for å holde seg på riktig side av anslagskravet. Nå har jeg ladet opp det jeg har og det er ca 90 kuler. Skal holde noen sesonger tenker jeg…😊

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...