Jump to content

Kjøpe ammunisjon som 17 åring


Mombo

Recommended Posts

Jeg var innom xxl her om dagen og skulle kjøpe inn ammunisjon som jeg har gjort mange ganger tidligere. Men når jeg viste våpenkort og legitimasjon sa han i kassen at jeg måtte være fylt 18 for å kjøpe ammunisjon? Men jeg har kjøpt dette tidligere, uten problem. Han sa at jeg kunne ha våpen, men kunne ikke kjøpe ammunisjon? dette syntes jeg var veldig rart. Har de jeg har kjøpt av tidligere rett å slett vært litt slakke ved å skjekke fødseldato? Takker for svar

Link to comment
Share on other sites

Nå kan jeg ikke huske det står i loven/forskriften om at man må være minst 18 for å kjøpe ammo, men at man har våpenkort i det kaliberet man ønsker å handle.

 

Men nå må man også huske på at XXL sine ansatte ikke er eksperter på sine felt, ihvertfall ikke "våpen"-avdelingen. Noen få unntak er det selvsagt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Rausheim said:

Nå kan jeg ikke huske det står i loven/forskriften om at man må være minst 18 for å kjøpe ammo, men at man har våpenkort i det kaliberet man ønsker å handle.

 

Men nå må man også huske på at XXL sine ansatte ikke er eksperter på sine felt, ihvertfall ikke "våpen"-avdelingen. Noen få unntak er det selvsagt.

Ja, nei jeg får ta turen inn å prøve igjen og eventuelt spør om det faktisk er aldersgrense selv med våpenkort. Men syntes det var litt rart at det aldri har vært noe problem før nå

Link to comment
Share on other sites

Som dere ser er hovedregel 18 år. Så vidt jeg tolker det gies disp for innehav av våpen, ikke til erverv av ammunisjon. 

 

Screenshot_20210707_191121_com.android.chrome.jpg.2308fa9a79ab536815ab8cf37e000f39.jpg

 

Edit: Siden jeg kjeder meg dykket jeg litt dypere. I forarbeidet fant jeg dette:

 

"Av våpendirektivet artikkel 10 fremgår det at reglene for erverv og besittelse av ammunisjon er de samme som dem som gjelder for våpen som ammunisjonen er beregnet til." 

 

Dette kunne/burde stått i litt klarere tekst i enten lov eller forskrift...

Edited by vass
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vass said:

Som dere ser er hovedregel 18 år. Så vidt jeg tolker det gies disp for innehav av våpen, ikke til erverv av ammunisjon. 

 

Screenshot_20210707_191121_com.android.chrome.jpg.2308fa9a79ab536815ab8cf37e000f39.jpg

 

Edit: Siden jeg kjeder meg dykket jeg litt dypere. I forarbeidet fant jeg dette:

 

"Av våpendirektivet artikkel 10 fremgår det at reglene for erverv og besittelse av ammunisjon er de samme som dem som gjelder for våpen som ammunisjonen er beregnet til." 

 

Dette kunne/burde stått i litt klarere tekst i enten lov eller forskrift...

OK, så det du sier at jeg da har lov å kjøpe ammunisjon til det kaliberet jeg har våpenkort til selv om jeg er 17 år?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tolker det slik at våpenkortet ditt er også det samme som tillatelse til å erverve ammo, altså gjelder dispensasjonen fra alderskravet "alt" som en vanlig tillatelse gjør. Oss med IQ over 100 skjønner ihvertfall at det er tanken bak §15, men for de mindre begavede burde det stått "Politiet kan gi personer som har fylt 16 år fritak fra alderskravet for hagler og rifler, samt ammunisjon for disse..."

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Rausheim said:

Jeg tolker det slik at våpenkortet ditt er også det samme som tillatelse til å erverve ammo, altså gjelder dispensasjonen fra alderskravet "alt" som en vanlig tillatelse gjør. Oss med IQ over 100 skjønner ihvertfall at det er tanken bak §15, men for de mindre begavede burde det stått "Politiet kan gi personer som har fylt 16 år fritak fra alderskravet for hagler og rifler, samt ammunisjon for disse..."

Har aldri tatt noen test, men statistisk sett burde jeg ligge på minst 100 i det minste, og jeg har også erfaring med ymse juridiske fag. Gjennom de fagene har jeg lært at antagelser er en uting og ting som ikke står i klartekst er, for å bruke et svært faglig begrep, teite. Enkelte ting er skrevet vagt for en grunn, visst ikke hadde lovverket blitt 19 ganger så langt og mye vanskeligere å navigere, men akkurat på dette punktet står jeg fast ved at det burde og kunne stått klarere.

Jeg deler likevel samme tolkning som deg, krav for erverv av ammunisjon er likt som erverv og innehav av våpen. Altså vil et våpenkort, så sant det ikke er snakk om erverv begrunnet i affeksjon (eller ble det endret nå?), de facto være tillatelse til erverv av ammunisjon som samsvarer med våpenkortet. Hovedregel er likevel fortsatt 18år.

 

Jeg hadde forresten en samtale med en hyggelig dame som var sjef for våpenavdelingen på et XXL varehus når jeg laget litt styr fordi jeg ville handle .38spl på .357mag våpenkort. I motsetning til mange inngrodde grinebitere har jeg forståelse for at den unge damen som først ekspederte meg stilte spørsmål ved det, men det ordnet seg og den unge damen lærte antagelig noe nytt :)
Når det er sagt, jeg har hørt mye tullete historier fra XXL, det later til å være en gjenganger, men vi som jegere og skyttere trenger ikke automatisk sette oss på bakbeina og gjøre oss vrange. Selv de som bokstavelig talt har som jobb å styre med våpenlovgivningen klarer ikke holde styr på alt, ref utallige tråder om våpenkontor som gjør rare ting, da er det ikke rart at en selger i en sportsbutikk (ikke en ren jakt/våpenbutikk altså, der man bør forvente litt høyere kompetanse) kan ta feil.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...