Jump to content

Godkjenning av skytebaner


fleskebacon

Recommended Posts

Forskrift om kontroll med og anlegg av sivile skytebaner av 1. juli 1988 ser ut til å være opphevet, og at hele godkjenningprosessen av baner nå er overlatt til rundskriv fra POD, jf. våpenforskrifta kap. 8.

 

Noen som vet noe mer om dette? Ev. som vet hvor man kan finne dette rundskrivet, hvis det i det hele tatt finnes.

 

Har ikke vært nevneverdig borti dette tidligere, og trodde det var nevnte forskrift som fortsatt gjaldt. Hvis det stemmer at dette nå utelukkende reguleres i rundskriv fra POD er det jo helt krise!

Edited by fleskebacon
Link to comment
Share on other sites

Jepp, du har helt rett. Det vil bli POD som kommer til å sitte med bukta og begge ender på dette området og. Hjemlet i den nye forskriften. Akkurat nå er dette i prinsippet lovløst, men gammel forskrift skal være retningsgivende inntil nye regler foreligger. Alltid god grunn til å være skeptisk når lov og forskriftsmakeri overlates til forvaltningen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Interessant spørsmål.

Vi må forvente at Norges Skytterforbund vil eller skal være en medvirkende part i godkjenningsspørsmål videre.

Skulle noe ta helt av i urimelighetens verden så er det Storting som tross at har det siste ord.

 

I dag er det slik at en enkelt person på et våpenkontor kan stoppe godkjenning av skytebane, kanskje med begrunnelse at en bestemt skytebane ikke kan bedrive egentrening - altså at det f. eks.  til enhver tid skal befinne seg en standplassleder der, selv om man trener alene på banen - som man jakter i skog og fjell alene.

 

Dette vil i praksis stenge for enhver egentrening på alle baner om dette eller liknende argument skulle vinne fram.

 

Noe liknende er problematikken ved stengning av banene hos Oslo Skytesenter. De fleste vet at hos OSS er det elektrisk skivetrekk, altså man går aldri fram foran standplass.

 

Hva gjør så akkurat de? Jo, såvidt jeg har forstått innklager de nevnte person på våpenkontor til nettopp Politidirektoratet.

 

Utfallet av påklagingen til POD skal bli interessant å se.  Skulle det bli krav at alle skyttere må ha ekstra visitt ved legging/nedpakking av våpen herunder alene/egen jakt og/ eller egen/alenetrening kan det grense ut i parodien.

 

Imidlertid, synes å ha lest enkelte krav fra skyttere vedr. banesikkerhet m.m, som grenser til det hysteriske,  som kan gi nidkjære personer med makt eller agg ytterligere medvind. Det er noen ganger av våre egne man skal ha det...

 

Dette generelt sett. Sikkerhet er for all del meget viktig. Men  bekrefter ikke ulykkeshistorikken til norske skytebaner at banesikkerheten er i beste tilstand?

 

Kan man faktisk skade denne historikken med mer eller mindre meningsløse og tungvinte påbud på standplass eller mellom disse? Er mye plunder og distrahering sikkerhetsfremmende?

 

Sorry, litt off topic på slutten her...

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I resten av ny lov og forskrift har det vært et uttalt mål å lage konkrete regler som er forutsigbare og enkle å forholde seg til både for våpenkontor og publikum. Og det har man jo i stor grad klart. Hurra for det.

 

Men når det gjelder dette, så velger man altså å ta atten steg i motsatt retning. Den gamle forskriften var jo ganske lang og teknisk, og jeg ser behovet for å ha muligheten til å tilpasse den noe til aktuelle forhold, som ny baneteknologi osv. Men vi vet jo alle at rundskriv fra POD kan forandre seg fra uke til uke, og de er nærmest umulige å holde seg oppdatert på fordi de ikke publiseres noe sted der vanlige folk klarer å finne dem. Det er vanskelig nok innad i etaten å holde seg oppdatert på alt papir som POD genererer. Heldigvis er det meste elektronisk, ellers ville trolig regnskogen allerede vært borte.

 

Spesielt ved feltmessige konkurranser der banene må godkjennes foran hvert stevne kan dette bli mildt sagt interessant å følge framover. Ser for meg et kaos av ulik praksis i flere år framover.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har etterspurt hva som er gjeldende regelverk på området, da lensmann videresender spørsmål fra lokale skytterlag til meg selv om jeg ikke har peiling. Så vidt jeg har klart å finne ut er det inntil videre det gamle regelverket som skal følges, hvor tunglest det nå enn er. Våpenkontorene har ikke fått noe ny info så vidt jeg vet.

 

Vi får bare håpe på at det nye rundskrivet blir noenlunde fornuftig, eventuelt protestere høylytt hvis det skulle vise seg å være håpløst.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...