Jump to content

Gammel ammunisjon. (Igjen)


Olemann

Recommended Posts

Hei. 
Hjalp til å rydde i dødsbo etter onkelen min og fikk med en del ammunisjon jeg har våpenkort på.
Noe har jeg litt spørsmål rundt om er forsvarlig å skyte. 
Ammunisjonen var i hovedsak lagret på kaldloft, men noe i kjeller. Loftet er tørt, men kan bli varmt om sommeren og kaldt om vinteren. 
Kjelleren har vært tørr, men de siste årene etter at oljefyren ble fjernet har det blitt litt fuktig. Har noen spørsmål. 
1: Grønne Rano esker med ammunisjon, her har 2 esker patroner med en del irr. Produsert i 81 i følge merking bak på patroner. Resterende esker fra samme årstall hadde ikke irr. Er det greit å pusse vekk og sjekke hylse for skader, evt dissikere et par av de verste, eller er det destruksjon. 
2: En god del fra forsvaret i grå pappesker, noen umerket, andre merket lot 44-52. Alle har hysestempel RA 52. Hylser ser fine ut, men har lest at 52 var en svært dårlig årgang. Er disse forsvarlig å skyte?

3: 3 voksede pakker merket som på bilde, dvs med bandolær og ladeklips. Er dette noe for samlere, eller bare å åpne og skyte opp?

4: Ved en feil ble det med et par hundre skudd med det jeg fant ut må være 30.carabine, samt noen få 9mm. Er dette noe som har noen verdi for noen samlere evt? 
(Kan gis bort mot oppmøte og våpenkort, ellers blir det levert inn)

2B5D8CD6-665F-4557-9D3F-CBC95E0CB501.jpeg.b45aba8a65a1b3a21689543c9b9bcbb3.jpeg8182518F-04E2-4BBC-B8C1-9F3E8E65E283.jpeg.1de2883b1310d8474572420e344172c8.jpeg7EAACCF3-7119-492B-9A92-28D984FDDA28.jpeg.6fd8240c84a0c159d1fdf053a40ebc14.jpeg

Edited by Olemann
Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Rugerdud said:

men jeg har hatt dårlig erfaring med gammel RA 7,62x63 med hylser som sprekker så jeg bruker ikke slik lenger.

Jeg også, men det var pga. at kruttet var ødelagt/dekomponert og kittet sammen i grove klumper. Slaktet 10-12 patroner og destruerte resten.

Link to comment
Share on other sites

De som har hatt problemer er ladd med tidlig utgave av progressivt krutt i kronehylser. De grønne pakkene har jeg ikke hatt problemer med, men med lagring på varmt loft går nedbrytingen fort.

Om du rister på patronen skal du høre raslingen av krutt. Hører du ikke rasling og det er korrosjon mellom kule og hylsehals er det nok ubrukbart.

US karabinskudd er stort sett ok, det samme er de voksede pakkene med militær 7,62x63. De kan skytes, men har harde hetter som kan gi klikk i våpen med svak slagfjær. 9mm pleier være ok, men har harde hetter og kan være hardt ladd. All ammunisjon fra 50 tallet har klorathetter og det bør pusses med varmt såpevann i løpet og fronten av sluttstykket etter skyting for å unngå rust. Dersom 52 årgangen ikke klikker er den OK å skyte, men ofte får du klikk og etterbrennere, du må nesten prøve.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...