Jump to content

Revolvertønne låser seg ikke


Scotchteip

Recommended Posts

Jeg har en revolver fra 22lr revolver fra Taurus. Tror ikke den har et særskilt modellnavn, står ihvertfall ingenting på revolver. 

 

Problemet er at tønna ikke låser seg og dermed kan spinne fritt. Årsaken er at "cylinder lock"-greia (i den røde sirkelen) ikke går opp av ramma av seg selv lenger. Problemet oppstod da jeg tok ut tønna første gangen i mitt eie, tønna låste seg ikke etter dette. Etter å ha innspisert innmaten antar jeg at det mangler en fjær i den grønne sirkelen. Vet noen om det skulle vært en fjær der? Eller har noen annen anelse på hva som kan være roten til problemet?

 

 

 

1731609779_unnamed(3).jpg.c9a6b7df5ed4100677c28ee5532dbab5.jpg

1582072654_unnamed(2).jpg.ecfdba7cf37d3d8e86ea0290f3658d50.jpg

 

Edited by Scotchteip
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, asterix said:

Nå er det noen år siden jeg har skrudd på Taurus, men det pleier å være driftsikre våpen- men mangler du deler har du et problem. Se på tegningen, del nr 21 er muligens den du mangler? 

 : 

21 er vel til tennåla den der....

Del 30 er selve sylinderstoppen.

Men usikker på hvordan Taurus låser den.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Razorback said:

21 er vel til tennåla den der....

Del 30 er selve sylinderstoppen.

Men usikker på hvordan Taurus låser den.

Del nr 8 er vel fjæra ja, liten og dårlig tegning.. Du får lete med lykt der du tok av sylinderen. Lykke til.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/9/2021 at 10:41 PM, Scotchteip said:

 

TS. Taurus er jo kopier av S&W og dette er en klassisk Masterpiece med K-ramme. Jeg har aldri hatt Taurus, men flere revolvere S&W med K-ramme. Kan jo ikke garantere at alt er inndentisk med S&W, men tror dette er inndentisk. Er noen år siden jeg har hatt denne typen og demontert de. Men er relativt sikker på at du er på rett spor og at det skal være en liten spiralfjær i bakkant av sylinder stopperen (området du merket med grønn sirkel) og merket no. 30 på tegningen/linken til astrikx. Men jeg finner ikke fjæra på samme tegning, tviler sterkt på at det er no 8.

 

Men undrer på hvordan fjæra kan ha blitt borte, hvis du kun demonterte tønna? Du tok vel ikke av sideplata, som dekker mekanismen for å løsne tønna? At ikke sylinder stoppen fungerte, kan da skyldes dritt/smuss og ikke fjæra. Da må mekanismen løsnes forsiktig (vær obs på fjærer som kan fly avgårde) og renses, for så å oljes og remontering. 

Edited by Geco5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Geco5 said:

TS. Taurus er jo kopier av S&W og dette er en klassisk Masterpiece med K-ramme. Jeg har aldri hatt Taurus, men flere revolvere S&W med K-ramme. Kan jo ikke garantere at alt er inndentisk med S&W, men tror dette er inndentisk. Er noen år siden jeg har hatt denne typen og demontert de. Men er relativt sikker på at du er på rett spor og at det skal være en liten spiralfjær i bakkant av sylinder stopperen (området du merket med grønn sirkel) og merket no. 30 på tegningen/linken til astrikx. Men jeg finner ikke fjæra på samme tegning, tviler sterkt på at det er no 8.

 

Men undrer på hvordan fjæra kan ha blitt borte, hvis du kun demonterte tønna? Du tok vel ikke av sideplata, som dekker mekanismen for å løsne tønna? At ikke sylinder stoppen fungerte, kan da skyldes dritt/smuss og ikke fjæra. Da må mekanismen løsnes forsiktig (vær obs på fjærer som kan fly avgårde) og renses, for så å oljes og remontering. 

Hvis man ser litt nærmere, så ser man at den 8 inneholder begge delene. 

 

Screenshot_20210612-045551_Chrome.jpg

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Razorback said:

Hvis man ser litt nærmere, så ser man at den 8 inneholder begge delene. 

 

Den lange fjæra og den metalldingsen, tviler jeg på om har noen med stopperen/låseknasten, til tønna. (Denne tilhører nok returfjæra, til hylseutstøter pinnen)  Låseknasten (cylinder stopp) er no. 30 og den er eksakt samme som på S&W revolvere! Den vises tydelig på bildet av revolveren. Kan være litt forvirrende når jeg skrev "bakkant" av sylinder stoppen, men fjæra skal sitte i nedre del av sylinder stoppen, se nedre del av den ovale grønne ringen. Sylinder stoppen vipper rundt en fast bolt (synlig klokken 9 på den grønne ringen) og blir presset opp av spiralfjæren i nedre "bakkant" (ikke bakkant  av revolveren, men på stopperen) av stopperen. Det er kun en kort spiralfjær ca 4 - 5 mm i dim. og ca. 8 - 10 mm lang. Fjæra går litt inn i et utfrest rundt hull i sylinder stoppen, så den skal ikke falle ut, hvis den ikke har røket. En må demontere avtrekkeren først, for å få løs avtrekker stoppen og omtalte fjær. Jeg beskriver jo S&W, men er sikker på at denne revolveren skal ha eksakt samme fjær.  Vil forundre meg om det ikke finnes andre her på forumet som har en taurus revolver og som kan sjekke på eget våpen og kommentere dette. Er også litt spent på svar fra TS?

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Etter litt leting fant jeg en del i våpenkofferten som var mistenkelig lik del nr 8. Den må ha falt ut av tønna da den var demontert fra revolverramma. Satt delen inn i tønna, monterte denne, og vipps så var revolveren så god som ny. Jeg får passe bedre på tønna neste gang revolveren demonteres.

 

@Razorback gratuleres for svært god kunnskap. Jeg håper @Geco5 ikke er altfor skuffet..

 

Takk @asterix for lenken. Svært nyttig tegning!

 

 

image.png

Edited by Scotchteip
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Scotchteip said:

Del nr 8 presser del 30 (cylinder stop), slik at cylinder stop-en tvinges i retning av avtrekkern. Det gjør at ustikkeren på cylinder-stop-en kommer høyere og dermed låser sylinderen/tønna.

Hvis jeg forstår deg rett, så erstatter no. 8, den fjæra jeg tenkte på. Og går inni nedre del av no. 6, under extraktor fjæra. I så tilfelle har Taurus funnet på noen nytt, kontra S&W. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Geco5 said:

... I så tilfelle har Taurus funnet på noen nytt, kontra S&W. 

Taurus er/var egentlig en undervurdert produsent og hadde mange gode løsninger. Revolverne var nærmest tro kopi av S&W- med noen små justeringer- muligens for å unngå søksmål? Tønnelåsen er muligens en av dem. Jeg har hatt et par revolvere, samt en 92`-klone i tidligere år. Revolverne hadde DB-avtrekk i toppklasse og pistolen fikk vel i sin tid karakteristikken "bedre en originalen"- uten at det nødvendigvis sier så mye. Utover det er de jo kjent for sin Raging Bull i .454 C, et formidabelt våpen. De Taurusene jeg har prøvd var mye våpen for pengene. Arti å se innmaten på en slik igjen. 🙂

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/9/2021 at 10:41 PM, Scotchteip said:

Jeg har en revolver fra 22lr revolver fra Taurus. Tror ikke den har et særskilt modellnavn, står ihvertfall ingenting på revolver. 

 

Problemet er at tønna ikke låser seg og dermed kan spinne fritt. Årsaken er at "cylinder lock"-greia (i den røde sirkelen) ikke går opp av ramma av seg selv lenger. Problemet oppstod da jeg tok ut tønna første gangen i mitt eie, tønna låste seg ikke etter dette. Etter å ha innspisert innmaten antar jeg at det mangler en fjær i den grønne sirkelen. Vet noen om det skulle vært en fjær der? Eller har noen annen anelse på hva som kan være roten til problemet?

 

 

 

1731609779_unnamed(3).jpg.c9a6b7df5ed4100677c28ee5532dbab5.jpg

1582072654_unnamed(2).jpg.ecfdba7cf37d3d8e86ea0290f3658d50.jpg

 

Cylinderstop ser identisk ut med S&W.

Der er det ei fjær som presser cs bakover inni den grønne sirkelen.

 

CS blir dratt ut av tønna i første del av avtrekket. Så glipper inngrepet i avtrekkeren og CS sprett opp i hullet mot tønna igjen. Det er jobben til fjæra.

 

Fiklete å få på plass.

Har byttet noen på S&W 625.

 

Prøv fjæra til Smith eller en kulepenn hvis du ikke finner den du mista.

 

Lykke til.

 

Link to comment
Share on other sites

On 6/10/2021 at 4:52 PM, asterix said:

Nå er det noen år siden jeg har skrudd på Taurus, men det pleier å være driftsikre våpen- men mangler du deler har du et problem. Se på tegningen, del nr 21 er muligens den du mangler? 

 : https://www.gunpartscorp.com/gun-manufacturer/taurus/revolvers-tau/85-2

Modell 85 er en .38 Special revolver. jeg har en :) .22LR heter nok noe annet hvis noen skulle falle for fristelsen å bestille til sin .22

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...