Jump to content

Modifisere herdet kniv?


Sør-jeger

Recommended Posts

Kjøpte en større kniv for maaange år siden når jeg bodde på hybel og aldri fikk brukt noe særlig.

For grov og klumpete håndtak. 

Den er i A2 og har convex grind.

 

Finnes det noen i Norge som kan ta på seg i oppdrag å modifisere til en mer brukende kniv?

Forstår A2 kan være litt tricky å herde osv..

 

IMG_0116.jpg

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

Enig med Rugerdud der. Selg og kjøp en kniv som er mer tilpasset nøyaktig det du er ute etter.
Etter å ha modifisert og customisert et hundretalls Fällkniven, kan jeg si, at å "modde" den der, fort kan bli en ganske stor og omfattende jobb (= dyrt) for å få det skikkelig.
Du skriver at skaftet er klumpete og grovt. Det ser ut til å ha en type corby bolter og skaft av micarta, så du klarer fint selv å runde av kantene med fil/rasp og diverse grader av sandpapir. Så lenge bladet ikke skal profileres til annen form, er det ingen grund til å herde bladet på nytt. Selv da går det an å slipe uten å skade bladet så lenge man har god tilgang på kjølevæske (dyppe ofte i vann under sliping med bandsliper).

Link to comment
Share on other sites

Både ja og nei. Meningene er delte, selv blant amerikanske knivmakere som er storforbrukere av micarta (G10 glassfiber begynner vel kanskje å bli litt mer utbredt enn micarta over there). Fibrene i micarta er uansett gjennomtrukket med epoksy, og er derfor å betrakte som et rent kunstfiberprodukt. Dette gjelder uansett om det er basert på papir, canvas osv, eller om det er hjemmelaget (har laget en del skaft med hjemmelaget micarta basert på gamle olabukser - både farget og naturlig blå denim). Derfor trenger micarta heller ikke noen form for impregnerende finish, da denne ikke trenger inn i dybden.

Det hender (men ikke bestandig - avhenger av ønsket effekt) at jeg pusser siste gang med slipepapir sammen med olje - det er egentlig samme om det er WD40 eller Danish Oil - det trenger ikke inn i dybden og impregnerer skaftet uansett. 
Som sluttbehandling bruker jeg selv å polere micarta (og andre skaft) med en poleringsvoks av god kvalitet for tre, bein og kunstfiber - eventuelt avslutte med caranaubavoks i tillegg, avhengig av hvor fint skaftet er pusset og hvor mye høyglans det skal være i sluttproduktet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke lyst til å highjacke og teppebombe denne tråden med hauger med bilder, siden jeg ikke har lyst på oppdraget til trådstarter…. Men kan sikkert legge ut et par bilder likevel.

For en del år siden kunne man kjøpe «blade blanks» af flere Fällkniven modeller. Dvs blanks hvor hele skaftprofilen også var i full bredde, og ikke en smal tange som i originalknivene med gummigrep. Dette gjaldt modellene WMR, F1, H1, S1 og A1. Dessverre har Fällkniven sluttet å produsere og selge disse blanks’ene for noen år tilbake. Sist jeg fikk kjøpt blanks var vel i 2014 eller så, etter hva jeg minnes. Fallkniven har jo selv begynt med nye utgaver av samme modellene, hvor skaftplatene er skrudd på. Sikkert av den grunn de kuttet ut blanks’ene…

Jeg har slaktet og modifisert modellene med gummigrep også, men det blir mer jobb – de må slaktes først, og er jo ikke det samme som en fulltangekniv heller. Anyway…siste jeg laget var nettopp basert på en «stick tange» A1 med gummigrep som blir brukt av en bekjent i forsvaret. Fingerbeskyttelsen i front av gummigrepet sprakk opp over tid og ble ødelagt hver gang kniven ble satt i kydexsliren. Derfor ble gummigrepet slaktet, og kniven fikk en holk av aluminium i fronten og skaft av micarta.

 

Har laget flest kniver på WMR bladene, anslagsvis rundt en 120 stk, og rundt 50-60 av de andre modellene til sammen.

 

Kniv 672web.jpg

Kniv 675web.jpg

Kniv 204web.jpg

Kniv 455web.jpg

Kniv 469web.jpg

Kniv 412web.jpg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

For å komme litt tilbake til micarta igjen… Den lille kniven i bakgrunnen av H1 kniven har egenprodusert knivblad og skaft av hjemmelaget micarta (olabukser). A1 kniven som nevnt i forrige post har fått ny holk av aluminium og skaft av fabrikksprodusert micarta.

 

Kniv 1101web.jpg

A1 micarta.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...