Jump to content

Steiner ranger vs leupold vx-freedom


eivkie

Recommended Posts

Trenger en ny kikkert til diverse dagjakt. Vil ha noe som ikke er alt for stort, og vil ha rundt 40mm , og trenger ikke mer enn 8-9 x forstørrelse.  Men er litt usikker på hvor mye det er verd å legge i det. 

I utgangspunktet tenkte jeg på en Steiner ranger 2-8 x 42. (ca. 10 000kr)

 

Men har nå vurdert om jeg kanskje heller skal gå for noe som er "godt nok" nemlig Leupold vx-freedom 3-9x40 firedot (ca. 4500 kr)

 

i og med at det kun er snakk om jakt i dagslys har jeg blitt usikker på om det er vits å bruke dobbelt så mye, og at kanskje leupolen er grei nok. 

Jeg har testet den litt og syns den virker god ift prisi. 

 

 

Til skumring har jeg optikk som fungerer. 

 

Vil jeg andre på at jeg gikk for en budsjettvariant, og er det så stor forskjell på de optiske egenskapene når det er snakk om bruk i normalt dagslys? 

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke ha noen mening om disse to, da jeg ikke har brukt noen av dem, men Leuoplden får du vel for under fire lapper. Sikter er ikke bare glass, og opplevd kvalitet har en lei tendens til å henge noenlunde sammen med pris, bare som en generell betraktning. Priskonkurransen er nok skarpere på Leupold, og den er vesentlig lettere, om det teller.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ikkje akkurat dei modellane du etterspør, men ein Steiner Ranger 3-12x56 og ein Leupold VX-3 3,5-10x40.

 

I dagslys opplever eg  at det er ingen forskjell på optisk kvalitet. På dei to sikta som du samanliknar er Steiner Ranger 2-8x42 mykje tyngre, men har og mykje større synsfelt enn Leupold Freedom 3-9x40.

 

No har Steiner nett komt med nye modellar, kalla Steiner Ranger 4 og Steiner Ranger 6. 

2-8x42 modeller ser det ut som ikkje er med lenger. 10000kr for ein utgåande modell synest eg er mykje.

 

Til jakt i dagslys ville eg valgt Leupolden om eg skal jakta i opne landskap, og Steineren om det er mange trange postar.

Edited by Silkesvarten
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Skrueråmuttere said:

... hvor får du Leupolden til 4500?

 

På Jakt og friluft, fikk et tilbud over telefon. Husker ikke nøyaktig pris, men var under 5000.

 

Prisen på Steiner er bare den jeg har funnet på nett. Kan jo hende de og kan slå av litt ved en handel.

 

Vekt har litt å si, da målet er å få en litt hendig og lett rigg uten å bruke for mye penger. 

 

7 hours ago, Silkesvarten said:

 

I dagslys opplever eg  at det er ingen forskjell på optisk kvalitet. På dei to sikta som du samanliknar er Steiner Ranger 2-8x42 mykje tyngre, men har og mykje større synsfelt enn Leupold Freedom 3-9x40.

 

 

 

Hva er synsfeltet på leupold ? har ikke klart å finne det oppgitt

Link to comment
Share on other sites

Eg hadde ein gong eit Leupold European 3-9x50. Sammenlikna det mot eit Zeiss classic 2.5-10x50 det var ikkje mykje forskjell i dårleg ljos. Trur eg hadde klart meg bra med fyrstnemnde, men vart seld i lag med rifla det stod på. Eg kunne godt ha tenkt meg eit Leupold men for tida har eg berre ei rifle og der står Zeiss siktet.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...