Jump to content

Større demper til 22lr og 17 hmr?


Kimis

Recommended Posts

Hei.

 

Har en salongrifle med utskiftbare løp, 22lr og 17hmr. Jeg har en søt liten demper, hausken md35.

 

Har i det siste lurt på om det ville vært noe å hente med en større demper som sonic 35 eller 45 i maks 6mm.

 

Skal jakte and og gås til høsten og det er å foretrekke at det er så stille som mulig, i forhold til naboene. Det blir å jakte med to fot så det å ha en stor demper på tenker jeg i utgangspunktet skal gå bra sånn vekt messig.

 

Har det noe for seg eller er det noe jeg bare kan la ligge?

Link to comment
Share on other sites

Jørund Lien gjorde stor test av dette for noen år siden. .22lr, .17 HMR og .22 WMR. Liten salongdemper, stor hauskendemper, dedikert .17- demper til HMR.

Konklusjonen var at den simple, lille .22 salongdemperen dempet i praksis like godt som alt annet, til de tre ulike patronene. Forskjellene var på «avrundingsnivå». 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns lyden er jevnt fra skudd til skudd med 17hmr, men med 22 lr syns jeg lydnivået varierer veldig. Har lurt på om det er noe med ammoen. Er selleri og gullerot i 22lr jeg bruker. Har litt annen forskjellig ammo som fulgte med et kjøp en gang.  Men har ikke prøvd det ennå.

Link to comment
Share on other sites

Trolig ammo som ligger på grensa til å gå supersonisk, og på grunn av ujevnhet i utgangshastighet bikker noen over. De som gjør det høres godt. S&G er vel ikke de mest jevne skuddene. 

 

Med bedre patroner som match og sub så går de stille og fint. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har både  en "simpel" a-tec wave 22 demper og en Hausken MD45. Merker forskjell på lydbildet mellom disse to. MD45 gir en litt mer avrundet/dempet lyd; ikke så "hard". Ammo har derimot mye mer å si. 17HMR varierer jo fra ca 2100 til ca 2650.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...