Jump to content

Hvilken børsemaker er å anbefale?


SNØ

Recommended Posts

Som tittelen hinter til, så er jeg interessert i å få litt tips når det kommer til børsemaker. 

Vi snakker ikke bare vanlig løpebytte, men en som kan skreddersy våpen ment for lange hold .

Fint om dere også slenger med kontakt info!

Tips mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Hvor langt skal du skyte?

 

K

100-2200m

1 hour ago, msteiro said:

Skreddersy fra scratch eller noe du allerede har?

 

Skytterlinken sine Mjølnir er nok ikke dumme "ut av boksen".

Har ei remchester, men før den er god for langhold så snakker vi vel fort så mye arbeid med både kasse og rifle att man like godt kunne kjøpt ei bedre kasse... likevel er det interessant forhøre seg om pris. Men om noen vet hva det koster å:

blueprinte kasse og bolt, samt sette fast låsklakk- bring itt.

 

 

Vurdert Mjølnir rimelig sterkt, men får ikke overtalt meg til å velge chassi. Rifla jeg skal ha til lh er noe jeg også har ønske om å ta med på jakt og da blir fort aluchassi litt ugunstig... 200str+mcmillanstokk er vell mer  interessant! 

 

På grunn av det store spriket i avstand jeg kan fyre av på så har jeg rett og slett ikke landa på en avgjørelse. 6,5 funker til 1000 m og det er vel rundt denne avstanden jeg stort sett stopper, samtidig er det jo kjedelig å ha mulighet til å fyre av på 2km uten å gjøre det, men da snakker vi vel egt bare 300 prc og 338 lapua som alternativer. Skal jeg ha ei custum rifle blir det vel remington 700 i 300 win mag eller 300 prc, og bare kjøpe ei heilt standar 200 str for en 10-15 k som man bruker for trening sin del. 

 

Om man skulle droppa de horete holda, så er det ikke sikkert 200str i mcmillan er så dumt, men om den blir alt for lang og tung på jakt er vel en annen sak. (Hvorfor kunne ikke blaser hatt vanlig bolt......).  

 

Derfor ble tanken att man kanskje skulle få fiksa opp den gamle remchesteren man hadde i kaliber 300 win/prc for en 20-30k totalt med stokk. For deretter å kjøpe ei 200 str for mengdetreninga sin del, evt enda en remchester i 6,5. Altså 1 oppsett for mindre vilt og trening, samt ett for lengre hold og større dyr.

 

 

Tips motas til en om ikke får bestemt seg xD 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, SNØ said:

100-2200m

Vel, denne funker til 2200m, det kan jeg bekrefte. Jeg fikk meg ikke til å kjøpe den tilbake, siden jeg ikke har mer enn 1000-1300m å skyte på, Men den er gøy på 1000-1300.. 

Jeg skyter 6 og 6.5 siden det er mer relevant for jakta jeg driver, og for PRS-skyting. 338 blir for sært.

Men jeg hadde den rifla i noen år, og det høres ut som du kan ha bruk for den. Runar vet hva den er god for - og jeg nekter å tro at han kan lage noe bedre for mindre enn det dobbelte av prisen - når du har prutet litt på den ;)

 

18 minutes ago, SNØ said:

 

 

Vurdert Mjølnir rimelig sterkt, men får ikke overtalt meg til å velge chassi. Rifla jeg skal ha til lh er noe jeg også har ønske om å ta med på jakt og da blir fort aluchassi litt ugunstig... 200str+mcmillanstokk er vell mer  interessant! 

200 i McMillan er good shit på 1000m. På 2000 - notsomuch.

 

18 minutes ago, SNØ said:

custum rifle blir det vel remington 700 i 300 win mag eller 300 prc, og bare kjøpe ei heilt standar 200 str for en 10-15 k som man bruker for trening sin del. 

 I mitt hode er det dust å lage 338 på en Remington. Det fins bedre kasser til det. 

18 minutes ago, SNØ said:

 

 

Derfor ble tanken att man kanskje skulle få fiksa opp den gamle remchesteren man hadde i kaliber 300 win/prc for en 20-30k totalt med stokk. For deretter å kjøpe ei 200 str for mengdetreninga sin del, evt enda en remchester i 6,5. Altså 1 oppsett for mindre vilt og trenin

Kjøp Barnarden, og McMillan til Saueren du har. Eller noe så enkelt som en TRG42.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Han glemte linken da :) 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=214492931

 

Denne er herlig sær og dedikert, og forholdsvis mye for pengene.

 

Ift retting av kasse og feste rekylklakk er det jobb for kanskje 1500-2000 kr. 

 

Hvis jeg var deg, ville jeg fått tak i en billig T3 i magnumkaliber som utgangspunkt. Mindre å tenke på ift retting etc, og bra avtrekk ut av boksen. Ny pipe i 300 PRC og så finne en stokk du liker. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, M67 said:

Ligger jo en Remington 700 Police også, på Finn. Rakkelverk ift Barnarden, men magasin.

 

 

K

Men er disse Police riflene verdt å ha? Ingen kritikk, bare nysgjerrig. Om man skal ha ei rifle i 338 så må den jo være presis nok til å utnytte kaliberet. Ikke bedre å kjøpe stiller tack 338 action for en 16 000 kr, lilja wft løp til en 7000kr og en stokk til si 10 000kr, få ett rem 700 avtrekk gratis- juster detta og du ender opp med ei rifle til 33 000kr. 

Link to comment
Share on other sites

Police-riflene er greie nok. De er ikke veldig "skytbare" - dvs de er lite ergonomiske og ikke lette å skyte godt med, vondt er det rett og slett. Men de er nok (de jeg har prøvd og sett) presise i massevis, så kan du skyte er de ikke dumme - og mye bedre enn å bygge om en annen Remington vil jeg påstå.

25 000 er forsåvidt en fantasipris i mine øyne, det ligger en fantastisk fin Win M70 på Finn til 16 000,- og den må da være noe for trådstarter? https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=158617743

Man bør alltid begynne på noe som fins fra før, for da er det forrige eier som bærer verditapet fra ny til brukt.

 

En Stiller TAC338 lås koster mer enn 16 000,- føler jeg. Tipper mer 21-22, minst. Ferdig pipe satt i koster mer enn 7, mer som 9k, og lykke til med tilpasset, beddet stokk av noen slags kvalitet for 10 000,- 

Erfaringsmessig koster et bygg fra scratch, 45-55 000,- nå. Det har folk jeg kjenner betalt nylig, og det stemmer med det jeg har betalt tidligere, justert for prisstigning. I tillegg kommer dier - kanskje 2-3000,- hylser 2-3000,- , >5000,- for en 500pk med kuler og 3000,- nesten for de 3kg med krutt du trenger for å lade dem.

Alt i alt 60-70k for et bygg fra scratch, vs. Barnarden til Haarstad, som er 27 - pruting - for alt.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Lite spørsmål som er verdt å stille seg (fra en som jobber med kravstilling) er om riflen skal brukes til å hovedsakelig skyte på 1500-2200 meter, eller om det blir en sjelden gang, og egentlig blir den brukt 90% mellom 300-1000 meter.

 

For med en gang man er oppe i 338 blir ting sært ift magasin, stokker og låskasser. Selv om det i teorien passer i en Remington 700 long action (Police), kan det også bli krampeaktig med lange kuler.

 

Bygge noe sånt fra scratch gjør du på andre eller tredje riflen, når du virkelig VET hva du vil ha, som @M67 når han fikk bygd riflen over. Beste kjøpene på finn er customrifler, SPESIELT i store magnumkaliber.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...