Jump to content

Valg av optikk til storvilt/baneskyting?


YA

Recommended Posts

Hei, lurer på om noen har noen gode erfaringer med noen av disse kikkertsiktene? Jeg leter hovedsakelig etter sikte i lav-mid sjiktet.

 

- Nikko Octa 2-16x50

- Leupold VX-Freedom 3-9x50 (synes dog at forstørrelsen ikke er til min smak, liker 3-12x og over)

- Burris Four X 3-12x56

- Minox ZX5 2-10x50

- Zeiss V4 3-12x56

- Zeiss V4 4-16x44

- Zeiss V4 6-24x50

 

Siktet skal monteres på en Tikka T3x Lite Rustfri (.308 W) med Hausken JD224 XTRM demper.

Hjertelig takk til enhver som svarer.

Edited by YA
Link to comment
Share on other sites

  • YA changed the title to Valg av optikk til storvilt/baneskyting?

Har veldig god erfaring med V4 3-12x, skutt mange dyr med den.
 

Hadde en VX-Freedom 2-7x, zoom-ringen var knallhard å vei på, er ikke i samme klasse som V4 vel.. Men dyra går nok ned med den også. 

 

V4 eller den nesten like forgjengeren Conquest DL får man vel for 7000 kr lett brukt, hvis det er et alternativ. Med mine gamle øyne hadde jeg gått for noe mindre enn 56mm (før kom de vel i 50mm) men det gjelder nok ikke for gjennomsnittet her og gjør vel neppe den store forskjellen uansett.

Edited by keenhunter
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ser det gikk litt fort i svingene her, mente selvfølgelig en kikkert med maks. 3 x minsteforstørrelse (og selv det er mye til elgjakt i tett skog). Ser ikke ut til at Zeiss leverer V4 med 3-12x50, da må det bli en V6 2-12x50 (sprenger budsjettet?) eller Minox ZX5. 

 

Edit: kjøpte nettopp en Noblex N5 2,4-12x50 til snaut 10 laken, og den har virkelig imponert så langt. Fremragende service hos forhandler også😉.

Edited by Sølvrev
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 4/8/2021 at 12:37 PM, YA said:

 

Siktet skal monteres på en Tikka T3x Lite Rustfri (.308 W) med Hausken JD224 XTRM demper.

 

De siktene du nevner vil sikkert fungere helt greit, men på ei såpass lita og lett rifle blir de store og topptunge. Til jaktbruk er ei sånn rifle best med en liten, lett, lavmontert kikkert feks Z3 3-9 x 36 eller Leupold 2-7 2.5-8 eller V4 1-4

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 4/8/2021 at 6:23 PM, keenhunter said:

Med mine gamle øyne hadde jeg gått for noe mindre enn 56mm

Det er nettopp med gamle øyne 56 mm er viktig for å se så godt som mulig.🙃

 

Dersom det er storviltjakt du skal bruke den til er det ingenting som er bedre enn 1,5-6 x 42 av et anerkjent merke. Det storviltet du ikke kan se med 6x forstørrelse er på uforsvarlig langt hold. Et slik kikkertsikte vil også passe riflen bedre enn et topptungt monster. Husk også på at når du får dyr på kort hold så har du ikke tid til å stille på zoom.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...