Jump to content

Hva skal man velge sako s20 eller s&l med sucsessstokk


Raj79

Recommended Posts

Du kan kjøpe min, foreløpig meg bekjent, eneste sorte success stokk til S&L classic DL i landet, se på Finn😉

 

Jeg har ikke skutt med s20, men klådd masse på den i butikk gjennom flere omganger. Det som slår meg er at børsa virker uferdig  på den måten at magasinet rister og skramler like mye som 5 skudds magasinet til S&L. Og det er jaggu dårlig og ikke noe som egner seg for jakt..Dette ser jeg flere enn meg har reagert på..

I tillegg ble jeg ikke imponert over grepet på tommelhullstokken heller. Veldig plastikkaktig. Dunk litt i denne stokken og gjør det samme med S&L stokken eller en Blaser stokk så merker man forskjellen. Husker at inntrykket mitt var at dette var ikke vanlig Sako kvalitet av gammelt godt merke, men heller noe masseproduserte greier for det amerikanske markedet. Nå erter jeg sikkert på meg mange men det kan jo være litt artig.

 

Enhver Sako Finnlight går s20 en høy gang i kvalitets følelse er nå min mening. En strøken Finnlight kunne jeg godt tenke meg.

Det jeg syntes var veldig bra med s20 var picatiny sporene som er frest rett i låskassa. Det burde flere fabrikanter gjøre.

 

Jeg har og har hatt flere S&L og er nok litt farget av det. Men ser ingen åpenbare fordeler til s20 over enhver S&L rifle..

 

Link to comment
Share on other sites

Schultz & Larsen Tactical kassa har jo også innebygd picatiny skinne. Har den i aluminium med KKC stokk og 15mm piper i 5,6x55 og 8x57. Skyter fantastisk bra. Du får den jo med den stokken du vil ha og med de pipene en måtte ønske.

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Torf said:

Kan du nevne en god grunn til at du vil ha tommelhullstokk bortsett fra at det ser kult ut?

 

De er faktisk veldig gode å skyte med. De "ser ikke bare kule ut" . Brattere pistolgrep og kortere avstand til avtrekker, gjør til at en ikke trenger å vri håndledd og strekke  pekefinger som med et tradisjonelt pistolgrep. En får et mer avslappa, men godt grep, samt at det kjennes mer naturlig å "styre" børsa i forskjellige retninger. Rifler som har en veldig slakk vinkel i pistolgrep kjennes ofte litt "rognkjepp" ut når man håndterer de. Slakke pistolgrep høre mer hjemme på ei hagle, hvor man skal skyte fluktskudd i ekstreme vinkler. Bratte pistolgrep på rifle føles veldig riktig

 

Bakdelen med tommelhull er at en ikke kommer like kjapt opp med hånda til bolten når en skal repetere, da hånd/tommel først må føres ut, opp og fram. På et åpent pistolgrep kan man bare løfte hånda rett fram/opp til bolt, uten hindring. Dette har liten betydning på praktisk jakt, og om man øver med en tommelhullsstokk, så kan man finslipe teknikken her også.

 

Nå har jeg hatt Schultz&Larsen rifler i mange år og syntes denne stokken så spennende ut, men det var helt til jeg så prisen. Jeg synes den var i stiveste laget. Det finnes ergonomisk like gode stokker å få til halve prisen. Selv har jeg KKC og liker denne veldig godt. Har også hatt GRS, men den solgte jeg, da jeg syntes den ble for klumpete. Om jeg skulle kjøpt GRS igjen ville jeg kjøpt Grs Hunter light.

 

Om jeg skulle hatt en Sako, ville jeg kjøpt en av de gode gamle modellene og satt på en KKC/GRS. Jeg synes Sako har tapt seg i kvalitetsfølelse. Ivertfall de nye jeg har sett/ tafsa på. De skal vel tekkes det Amerikanske markedet, og da må ikke utsalgsprisen bli for høy der borte. Dvs de kompromisser med kvaliteten på plastskjefte etc. (prod.kost)

 

Kjøper du en tommelhullstokk, så gjør du ikke noe feil. De er digge å skyte med.

Har du lyst på: Kjøp. Men få tafset på en først, så du er sikker på at den passer fysikken din.

 

Vi lever en gang, og hobby er hobby. Pris ingen hindring om havesyken tar overhånd 😃

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, hewi said:

Bakdelen med tommelhull er at en ikke kommer like kjapt opp med hånda til bolten når en skal repetere, da hånd/tommel først må føres ut, opp og fram.

Tror det var dette @Torfhadde i tankene.

Hvorfor kjøpe S20 med tommelhull når man kan få den med bratt pistolgrep uten tverrligger?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er på ingen måte uenig med Torf i hans betraktninger rundt bakdelene med en tommelhullstokk, jeg har hatt noen selv. MEN under temmelig  mange jaktsituasjoner vi kommer ut for her i fedrelandet er det av mindre betydning om man bruker 0,4 sek eller 0,8 sek på ladegrepet. Som hewi påpeker så er mange av de særdeles gode å skyte med. På en ren drivjaktrifle/hurtigskytingsrifle ville jeg ikke hatt det.   

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en rifle med tommelhull, men kommer til å velge skjefter med bratt pistolgrep uten tverrligger av to grunner. Raskere/enklere å ta ladegrep, og mulighet for å la tommelen ligge oppover mot bolten/låskassen. Med tommelhull må mann enten la tommelen gå rundt pistolgrepet, eller la den ligge fremover langs pekefingeren. Jeg foretrekker å la den ligge oppover mot bolten på låskassen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, msteiro said:

Hvorfor kjøpe S20 med tommelhull når man kan få den med bratt pistolgrep uten tverrligger?

Sånn tenker jeg også, men disse stokkene det er snakk om her har jo "tommelhull" hvor du kan stappe hele hånda inn. Store og luftige.De er veldig åpne og man kan strekke fingrene etter bolten, før tommelen er ute og fri fra "tverrligger-hullet"😁 men jeg synes egentlig slike stokker passer best på rettrekker ala Blaser. Her har man en kortere vei til bolten og man slipper løftebevegelsen. Det er bare opp med peke/langfinger og dra bakover. Da blir tommelen med i bevegelsen bakover, uten at man trenger å løfte den ut og vekk fra "tverrligger" Det man må øve på er bevegelsen av hånda inn i grepet igjen, når ladegrepet er tatt.

 

31 minutes ago, Super XX said:

under temmelig  mange jaktsituasjoner vi kommer ut for her i fedrelandet er det av mindre betydning om man bruker 0,4 sek eller 0,8 sek på ladegrepet.

Akkurat. Om man ser på div jaktfilmer fra andre steder i Europa, hvor det brukes mye Blaser med tommelhull på div drivjakter, så er de ikke akkutrat noen sinker med ladegrepet. Det går lynraskt.

 

Åpne, store "tommelhull" er ikke noe som kommer til å forårsake en bortkastet skuddsjanse. En må trene med den børsa man har, da blir man rask om det skulle kreves. Alt koker egentlig ned til smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, msteiro said:

Tror det var dette @Torfhadde i tankene.

Hvorfor kjøpe S20 med tommelhull når man kan få den med bratt pistolgrep uten tverrligger?

Det er ikke bare ladegrepet og tiden for omlading.

 

Hvis man sammenlikner S20 Precision mot tommelhull vil 99% av skytterne skyte bedre med Precision enn tommelhull når man får trent endel pga muligheten for riktig grep i forhold til kontroll over rifla, rekylopptak og avtrekksteknikk. 

 

Hvis jeg skulle trent nybegynnere, for at de skulle blitt skikkelig gode skyttere, tror jeg nesten jeg ikke hadde giddet å ta meg av de som hadde insistert på å bruke S20 tommelhull istedet for Precisionskjeftet når dette er valgfritt.

(Igjen tror jeg Sako har litt svart humor når de kaller tommelhull for "Hunter" og "Precision" for "Precision" :-)  )

 

Noen ganger er behagelige ting ikke det beste å bruke. Hvor mange bruker "tøfler" på skia i slalombakken?

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...