Jump to content

Lettest med lys?

BigBore

Recommended Posts

Har lest disse trÄdene. Men her er det kun vekt som er kriterie og ikke at det er lys i den. 
Skal kjÞpe Montana el Fieldcraft som skal bÊres i hÄnden (ikke i sekk eller i reim) pÄ hjortejakt i bratte lier. Har lys i alle sikter og har blitt litt avhengig av det. 
mÄ da selvfÞlgelig vÊre lettere enn en z6i 2-12 og z8i 1-8. 

Edited by BigBore

• 4 weeks later...

En Z6i 1,7-10x42 pÄ 490 gram seiler frem som en het kandidat... Eneste minus jeg ser med denne er litt stort okulÊr. Bra optikk og relativt grei vekt. Kan jo hende jeg bare bruker min Z6i 2-12 pÄ 540 gram. 

OM jeg skulle bytte til Leupold sÄ mÄtte det ha blitt en VRX 3-9x40 og den veier 434 gram. 

Noen som har forslag til bedre eller tilsvarende z6i med lavere vekt? 

Kriterier: :shock:
Bra optikk (ala z6i)
lite okular (helst max 40mm)
lysbryter pÄ rÞret med kun vridning (ikke som pÄ Zeiss HT der bryter mÄ dras ut)
lav vekt (sub 500gr)
gjerne 40-45 objektiv
min 10x forstĂžrrelse
ikke paralaxe tÄrn

Vekta skal vÊre ganske nÞyaktig. Har akkurat kontrollmÄlt den nÄ nettopp med de to kontrollvektene som fÞlger med til RCBS Chargemaster vekta (er ikke samme vekt), og det er spot on, helt nÞyaktig uten desimaler. SelvfÞlgelig mulig at det er en feilmargin desto hÞyere den mÄler.

Da har jeg fÄtt Fieldcraft`n...  og det set ut til at 43mm okular ikke blir et problem. Kan ogsÄ bruke 50mm med de laveste Talley ringene. 
Noen nye forslag nÄr dette kriteriet bortfaller. 

Edited by BigBore

Fikk prĂžvd den i dag. 😃 Men bare pĂ„ 60 meter. 
Det ser lovende ut. Ladningen jeg hadde til en annen 308 gikk greit. De 3 er skutt med stÞtte over en stolrygg. De 5 er skutt stÄende. Ja det var sikkert litt flaks, men jeg synes den var helt topp Ä skyte med. 
Men stusser fortsatt over tung hevarm. Noen som har demontert dette? Mulig det mÄ rengjÞres innvendig og oljes opp. 

2B870DB9-FA82-4AB0-9279-D0A4519BE822.jpeg

1E2C2C02-3E27-45ED-B5E7-F031E507716D.jpeg