Jump to content

Treffpunktendring


JLmorten

Recommended Posts

Har en X-bolt med Muffe og 2 løp. 

.308 og .338Fed. Hvor første er orgnalt løp men tilpasset Muffe systemet.

Med .338Fed  Skyter jeg inn uten noe skrudd fast på løp. Skur jeg på en Svemko demper  blir treffpungt et stykke lavere, 15cm eller noe slikt. Husker ikke tall. Men det er helt Loddrett fall. Slenger jeg på en Vertebrae Rekyldemper ender jeg opp ca 7cm under treffpungt uten noe på løpet.

Dette virker logisk og har vel med økt tyngde med svingninger og gjøre

 

Med .308 løpet, så flytter treffpungt seg like mye ut til ene siden som nedover når jeg setter på demper. dvs ned mot klokken 4. ca 15cm på 100m.

 

Er dette et resultat av løps svingninger eller andre faktorer også? 

 

 

Edited by Ei tohi varjata
fikset skrivefeil i trådtittel. - mod
Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart høres 15 cm ud af meget. Med mindre der er tale om enten en meget tung demper, eller et meget langt og tynt løb.
Når de 15 cm er til siden, indikerer det at gjengejobbet, måske ikke er helt optimalt.
Mit gjet er at der er en meget teigt gjengepasning, kombineret med en ikke helt vinkelret flanche

Jeg ser sjeldent den type forskelle, med mindre at riflen er grundlæggende syg. Og endre trefpunkt med forskellig ammo i voldsom omfang. Mer end 5 cm sidevejs, og 7-8 cm lodret
Om piben er relativ kort og tyk, ser jeg sjeldent større forskel på trefpunkt end 5 cm med/uten demper

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...