Jump to content

Blyfrie kuler til storvilt som fragmenterer


ATS

Recommended Posts

Jeg lurte litt på hva som finnes av blyfrie kuler som fragmenterer kontrollert, hvor det er maskinert inn spor inn i tuppen slik at tuppen deler seg opp i 3 eller flere jevnstore deler og bakdelen fortsetter fremover og sørger for gjennomskyting. Og så lurte jeg litt på hvilke erfaringer dere har av slike kuler?

 

De kulene jeg har funnet så langt er

- Cutting Edge

- DK bullets 

- RWS Evo Green

- Brenneke TAG

- Lehigh Defense (Takk Wintel)

- Nielsen Sonic Hunt/Semi-hunt (Takk Vavlo)

Edited by Fysikeren
Lagt til kuleprodusent
Link to comment
Share on other sites

Ny jaktkule fra Sonic. Finnes to versjoner. Er vel begrenset utvalg i kaliber ennå. Muligens vil JD vil ta inn disse etter hvert.

https://nielsengunparts.com/en/products/sonic-ballistic/.

 

Har ikke prøvd slike på jakt, men forekommer meg å være mer effektive enn de tradisjonelle mhp rask utblødning. Blir sannsynligvis ikke favorittkula til norske kjøttjegere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har noen kjente som har prøvd dette konseptet. Det virker godt, men for at hvert fragment skal være effektivt kreves at de har en viss vekt. Blir de for lette vil de ikke penetrere langt nok. På grunn av krummingen vil de tverrstille seg raskt og da lager de større skader, men stopper raskt. For sub hastigheter i grove kalibre er de svært god. For de fleste vanlige kalibre tror jeg fragmentene blir for lett til store dyr. Et bogskudd på stor elg eller gris krever at fragmentene kan penetrere 15-20 cm kjøtt og bein for å komme inn i lungene. Når hver kule skal deles i 5 deler blir det ikke mye vekt på hver av dem så det må være en del tyngde i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også tenkt at kulen bør ha litt vekt for at fragmentene skal kunne gjøre skade av betydning. Jeg tenkte å prøve noen i 9,3x62 på hjort, så da er jeg ikke videre bekymret for vekten. 

Jeg er litt betenkt med de andre blyfrie kulene siden de ofte krever høy hastighet for å åpne seg skikkelig. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ett felt vilt, liten elgokse, med Sonic Hunting 180 gr 8 mm. Anslagshastighet 800+ m/s. På skrå ovenfra i bog, gjennom bogfjøl. Ut i motsatt bog. Effektivt skudd, oksen vaklet ett par skritt før den fikk over ende. Fant igjen 1 flik som satt i ribbein i motsatt side av brysthule. Flere skader på lunger, men det skyldtes også sekundærsplinter fra bein. Har funnet igjen små fragmenter fra kule i kjøttdeig. Messing er vel såpass sprøtt at det dannes mindre fragmenter ved treff i bein.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Brukte noen kuler fra Lutz Muller på tidlig 2000 tallet med samme effekt. Skjøt 2 elger, og noen rådyr. Det var i 9,3x62, mener og huske at kula var 10gram. Funket bra, 3stk fliker som løsnet. På rene sideskudd gikk de gjennom dyret. Største elgen var en okse på ca 200kg. Korte fluktstrekninger på alle dyr. Men fikk ikke topp pressisjon i mi rifle. Også gikk jeg over til laushund på elg, da vil jeg helst ha en heil kule gjennnom dyret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...