Jump to content

Progressive briller


MadsN

Recommended Posts

5 minutes ago, MadsN said:

Hei! Optikeren "truer med" å putte på meg progressive briller neste gang jeg bytter. Vil dette skape problemer for hagleskyting? Gjerne svar fra noen som har testet dette selv :-)

Tror ikke det for hagleskyting, men rifleskyting med kikkert er noe dritt med progressive briller. Skal ha meg et par uten nærområde slik at det ikke blir så nøye hvordan brillene henger på nesen når jeg skyter.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Alderssynet som kommer tipper jeg?

Jeg har brukt progressive briller i drøye 10 år. Jeg opplever ingen problemer hverken med hagleskyting eller rifleskyting med kikkertsikte.

Mitt hode havner ved anlegg slik på kolben at jeg med både rifle og hagle bruker øvre del av glasset til å se i gjennom. Øvre del er vanlig styrke, det er nedre del som er justert (svakere) slik at nærlesing fungerer. Kornet på hagla er så langt unna at jeg ser det klart med øvre del av glasset. Nå ser jeg jo ikke så nøye på kornet når jeg skyter fluktskyting med hagle.

Jeg jakter og skyter sammen med flere i samme situasjon og anslår at det fungerer fint for 8 av 10, men du ser alltid noen på riflebanen som tar av og på briller. Om det er brillene eller skytteren som er årsaken vet jeg ikke.

Krysser fingrene for at det går bra for deg også!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Dette er nok mer komplekst enn Swift skriver. Det er forskjell på om du er langsynt eller nærsynt. 

Type sikter kan også gi ulike problemer, f eks gir dioptersikte og åpne sikter flere utfordringer enn kikkertsikter. Progressive briller fungerer noenlunde for alle former for skyting men gir noe redusert "ytelse" i de fleste tilfeller. Dette avhenger av hvordan brillen sitter på nesen, hvor tett glasset sitter mot øyet og om den beveger seg når du fører våpenet.

Jeg er nærsynt og har vel 15-20 års erfaring med progressive briller til alle former for skyting. For hagleskyting merker jeg at jeg bruker noe lengre tid på å få jevn føring mot duen dersom den kommer utenfor brillen, da blir det et hopp når den kommer inn i brillens synsfelt, og om duen kommer inn i det progressive feltet blir hastigheten tilsynelatende ujevn. Det kan i verste fall koste et treff eller to på en serie, på gode dager har det ingen betydning. Med diopter og åpne sikter for pistol er progressive briller et handicap fordi små bevegelser med hodet flytter fokusavstand slik at siktene blir uklare. Kikkertsikte gir lite problemer.

Det jeg skriver gjelder for nærsynte, forholdene kan være ulik om du er langsynt. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Joda. Jeg har brukt briller hele mitt skytterliv. Og det er klart at et skytterliv uten briller hadde vært ideelt. Men når man må bruke briller må man tilpasse teknikken til det. Jeg har skutt leirduer på stabilt høyt nivå gjennom snart 30 år og aldri opplevd at dua er utenfor brilleglasset. Så kjøper jeg kun briller som jeg vet dekker synsfeltet mitt. Mikrobriller ytterst på nesen er uaktuelt. Utgangsstillingen (hodestillingen) min på feks skeetbanen er kanskje litt justert i forhold til de uten briller. Dette for å se utgangen til dua i brillefeltet.

Alle er vi forskjellige. Det som fungerer for meg fungerer ikke nødvendigvis for andre, derfor finnes det vel ikke noe fasitsvar.

Skyting med åpne sikter var enklere i yngre dager, uten tvil.....

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, rotorhead said:

blir forstørret

For meg som er nærsynt blir det forminsket, men kontaktlinser løser problemet også for meg. Jeg har skutt med kontaktlinser siden rundt 1970, men etter som øynene endres må jeg tilpasse styrken til disiplinen. Med åpne sikter reduserer jeg styrken for at fokus skal bli riktig på forsiktet. Med hagle er det viktig at fokus blir naturlig på duen. Men kontaktlinser koster ikke all verden, og det er enkelt å ha flere styrkegrader tilgjengelig alt etter hva en skall skyte med.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...