Jump to content

Våpenskap og søknad


Ggnfnelwllwlwl

Recommended Posts

Ja, det er riktig i følge loven. Dessverre så har det vist seg at flere våpenkontor forlanger bevis på at du har skap når du søker. 🙄 Dette har de ingen hjemmel for å gjør, men gjør det likevel... 

Man kan påklage, men det er behandlingstid fort 6mnd, og førstegangskjøpere som allerede har ventet lenge nok, pluss LANG behandlingstid er sjeldent veldig lystne på å vente ytterligere 6 mnd på en prinsippsak.

 

Saken er jo at man kan søke, men aldri kjøpe, og skap vil derfor ikke være nødvendig. I det øyeblikk man har vært i butikken og kjøpt våpen, utløser det derimot behov for skap.

 

Praksisen er jo at flesteparten av de som søker gjør dette fordi de har planer om å kjøpe våpen, og derfor også har kjøpt skap, og derfor politiet tillater seg denne feilaktige måten å gjør det på.

Link to comment
Share on other sites

On 12/31/2020 at 6:05 AM, Razorback said:

Ja, det er riktig i følge loven. Dessverre så har det vist seg at flere våpenkontor forlanger bevis på at du har skap når du søker. 🙄 Dette har de ingen hjemmel for å gjør, men gjør det likevel... 

Man kan påklage, men det er behandlingstid fort 6mnd, og førstegangskjøpere som allerede har ventet lenge nok, pluss LANG behandlingstid er sjeldent veldig lystne på å vente ytterligere 6 mnd på en prinsippsak.

Jeg fikk beskjed om å sende inn dokumentasjon på våpenskap da jeg kjøpte ny rifle i fjor. Hadde fem våpen i skapet fra før, og ved kjøp av de to foregående hadde jeg bare krysset av i rubrikken på søknadsskjemaet. Nå er det slik at her jeg bor har vi antagelig landets raskeste behandling av våpensøknader, så da sendte jeg bare over et bilde av skapets godkjenningsmerke og vips var søknaden innvilget (ila. et par uker midt i sommerferien!).

I TS' tilfelle ville jeg bare merket JA på søknaden, uten å legge ved dokumentasjon på våpenskap. Hvis Våpenkontoret kommer tilbake og ber om dette, tar du kontakt med dem og spør om søknaden da vil bli innvilget. Jeg antar svaret blir ja, og da kan du kjøpe skapet og sende over dokumentasjon. Det er etter min mening den enkleste veien, selv om Våpenkontoret krever dokumentasjon uten lovhjemmel. Søker har lite å vinne med å påklage denne praksisen.

Edited by Sølvrev
Rettet skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Rausheim said:

Det er bare å huke av "ja" på det spørsmålet. Det er bare en slags ekstra bekreftelse på at du skal følge loven og oppbevare dem korrekt bla bla bla.

Njææ...

Er jo ikke helt bra at vi lar politiet fortsette med praksis de ikke har hjemmel for da...

Derimot hadde jeg som førstegangssøker sannsynligvis gjort det selv og, med tanke på hvor lang tid det ekstra ville tatt.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Sølvrev said:

Hadde fem våpen i skapet fra før, og ved kjøp av de to foregående hadde jeg bare krysset av i rubrikken på søknadsskjemaet.

I ditt tilfelle må du jo pr.definisjon allerede ha skap, siden du har våpen fra før av, så dette er faktisk riktigere enn dersom du hadde vært førstegangsøker.

Link to comment
Share on other sites

Kamerat av meg fikk en god deal på våpenskap, kjøpte det og fikk kvittering, men skapet sto på lager i butikken frem til søknaden blei godkjent og hvis ikke den blei godkjent så overførte de selvfølgelig pengene tilbake. 

 

Søknaden blei godkjent og butikken fikk seg en trofast kunde som har kjøpt 2 våpen og mye annet hos de i ettertid. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...