Jump to content

Tru oil over oljefinnish?


TG

Recommended Posts

Hei. 
 

googla mye nå, og er fremdeles ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre. 
 

Har mettet en haglestokk med Scherell's Schaftol og har en flaske «beretta tru oil» på vei i posten. 
 

kan jeg legge et lag eller to med denne beretta-olja over oljefinnishen? Burde den vannes ut med olja jeg har brukt tidligere? Hvor lenge må evt oljefinnishen tørke før «tru oil» eller...nei, fy, aldri tru oil over oljefinnish? 
 

målet her er ikke no high gloss, men gjerne en litt mer shiny og hard finish enn kun olje. Derfor jeg tenkte at å blande olje og tru-oil kanskje kunne bli en mellomting:) 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

At schaftöl inneholder silikon, er en litt vag påstand - det kommer vel helt an på merket. Schaftöl er ikke noe spesifikt merke, men tysk, og betyr stokkolje - altså en samlebetegnelse.

Ellers er det kanskje ok å prøve en voks etter stokkoljen?

Link to comment
Share on other sites

Hey, schaftöl’n jeg har er den glassflaska som er den jeg ser oftest til salgs i Norge i alle falle. 
 

Men, tenkte jeg skulle komme med en oppdatering...endte til slutt med å ta fire tynne lag med tru-oil’n med lang tørketid mellom og puss med fint stålull og så noen lag med voks. Happy med resultatet, også får jeg ta hele runden med alt av oljer og greier en annen gang;) 

 

17BBFDAD-C6BE-4F19-9298-C653ED589447.jpeg.471991b91574b5dac9a04c84ec8d54cd.jpeg50DFBC59-3CF5-404E-A4E5-D9DFA94EFDD6.jpeg.1285beeaff649ce20eecd385e54a11a9.jpeg78C1737E-882E-48EB-9A43-95B51AD0E9B0.jpeg.ef871b6db7a17ec278e35fb0c2f6310c.jpeg

 

...skal sies at jeg har prøvd mye rart de siste åra, så det er mye godsaker i denne beretta-stokken som gir en mørk fin farge og har fylt litt porer....noe forsåvidt tru-oil og voks også gjør:) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...